جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۴
سخت‌ترین مرحله کتاب مصدق بسته شدن پرونده شهید طاهری بود

خوزستان- محقق کتاب مصدق خمینی گفت : سخت‌ترین کار در تحقیق برای جمع‌آوری مصاحبه‌های کتاب مصدق، بسته شدن پرونده شهید مصدق طاهری بعد از سال ۶۵ بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اهواز، هادی سلامات شامگاه پنج‌شنبه در چهارمین محفل ادبی سرونامه ویژه نقد کتاب مصدق خمینی با حضور منتقدان شهناز گرجی زاده در حسینیه هنر پادادشهر اهواز، با اشاره به اینکه از ابتدای تاسیس دفتر تاریخ شفاهی اهواز شخصیت‌های بزرگ را رصد کردیم، اظهار کرد: بعد از جنگ هشت سال دفاع مقدس خیلی از افرادی که در آن زمان به شهادت رسیدند در مورد نوشتن زندگی‌نامه آن‌ها کار خاصی صورت نگرفته پس ما این را واجب دانستیم که این شهیدان گمنام را به مردم معرفی کنیم.

وی ادامه داد: یکی از این شخصیت‌های گمنام شهید مصدق طاهری از موسسان انجمن اسلامی دانشگاه بودندکه در دانشگاه چمران فعالیت کرده و همچنین در بحث گفتمان انقلابی شرکت می‌کردند که در چند مرتبه مورد ترور دشمنان قرار گرفت و در نهایت در سال ۱۳۶۰ به شهادت رسید.

محقق کتاب مصدق خمینی در خصوص تحقیق‌های خود برای جمع‌آوری مطالب کتاب مصدق خمینی گفت: تحقیق در مورد این پروژه سه سال طول کشید، زیرا تمامی سوژه‌ها در شهرهای مختلف ایران از جمله مشهد، تهران، شیراز و..ساکن هستند و برای جمع‌آوری مطالب نیازمند رفتن به این مناطق بود.

سلامت عنوان کرد: مجبور بودیم اکثر مصاحبه‌ها را حضوری بگیریم از جمله سخت‌ترین مرحله کار این بود که پس از برگزاری مراسم وداع شهید در سال ۶۵ هبچ‌گونه مراسم یادبودی برای این شهید برگزار نشده بود و پرونده شهادت این شهید در ذهن سوژه‌ها بسته شد که با زحمات فراوان نویسنده کتاب توانستیم کار راجمع کنیم.

محمدعلی بخشی پور نویسنده کتاب نیز در این محفل اظهارکرد: خاطرات منسجمی از این شهید در ذهن‌ها نبود و برای جمع‌آوری مطالب تلاش زیادی شد تا توانستیم این خاطرات را در زمان شش تا هشت ماه جمع کرده و بنویسیم. اما ارزیابی کتاب یک‌سال طول کشید.

غلامرضا جهانی مقدم یکی از منتقدان کتاب مصدق خمینی با اشاره به اینکه دنبال سوژه‌هایی مثل شهید کار مشکلی است، اظهار کرد: تاریخ شفاهی در میان ملت‌ها خیلی جاندار نیست و چهل سال دفاع جایگاه اساسی ندارد.

وی افزود: نگارش یک کتاب تاریخی قوانین خاصی دارد. در وهله اول این کتاب دوپهلو است هم تاریخ شفاهی دارد هم نثر ادبی‌، زیرا نویسنده به خود اجازه داده که برداشت خود را بنویسد.

گرجی زاده، دیگر منتقد این نشست در خصوص نقد کتاب مصدق خمینی گفت: بر اساس شناسنامه‌ای که در کتاب دیده می‌شود، سال شهادت مصدق طاهری سال ۶۵ است که در متن کتاب سال تولد و شهادت ذکر نشده است و نقطه ضعف بزرگی برای کتاب است، زیرا مخاطب قصد خواندن زندگی‌نامه شهید را دارد.

وی گفت: کتاب را از دو سو محتوا یعنی چه خوراکی به خواننده می‌دهد و از سوی دیگر ساختار یعنی وقتی خواننده متن کتاب را می‌خواند از آن خوشش بیایید، تقسیم کرده است.

گرجی زاده عنوان کرد: در پیشگفتار ناشر، با یک متن قوی مواجه نیستیم و گاهی کلماتی به کار رفته که بار فرهنگی ندارند در صورتی که بخش ناشر قوی‌ترین قسمت هر کتابی است که باید به لحاظ محتوا و جمله‌بندی باید غنی باشد.

وی بیان کرد: مقدمه به نسبت پیشگفتار ناشر بهتر و قوی‌تر است که در آن به سختی‌های کار اشاره شده است و رتبه مقدمه هشت از ۱۰ است همچنین سطرها و فونت کتاب عالی اما پر رنگ کردن مطالب مهم در بیشتر متن کتاب رعایت نشده و نقطه ضعفی برای آن محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از زیبایی‌های کتاب جلد است که جنبه فرهنگی را نمایانگر می‌کند اگر اصل عکس در کتاب آورده شده یود، جذاب‌تر بود.

این منتقد گفت: کلمه، ناموس نویسنده است هر کلمه‌ای که می‌آورد باید معنایی داشته باشد و در این کتاب با مواردی مواجه می‌شویم که لحن و زبان در آن دچار تزلزل شده وابهام موجود در بعضی از مطالب کتاب و رفع نشدن آن ابهام باعث مختل کردن متن کتاب شده اند.

وی اضافه کرد: افعال، زبان و لحن روی قدرت یک کتاب تاثیر مثبتی می‌گذارد که نویسنده وظیفه دارد جملات را تعدیل و اشکالات محتوایی آن را اگر قابلیت رفع دارند، برطرف کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها