یکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۵
انتشار بيش از 230 عنوان كتاب از سوي انجمن اوليا و مربيان

قائم وزارت آموزش و پرورش عصر ديروز(شنبه)، 25 مهر ماه در نشست مطبوعاتي هفته پيوند اوليا و مربيان(24 تا 30 مهر ماه) از انتشار بيش از 230 عنوان كتاب از سوي انجمن اوليا و مربيان خبر داد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، فرشته حشمتيان در جمع خبرنگاران گفت: اكنون انجمن اوليا و مربيان برنامه‌هاي مختلفي درباره تهيه و توليد كتاب‌هاي مناسب براي افزايش آگاهي خانواده‌ها نظير ترجمه و تاليف در دست دارد و تاكنون بيش از 230 عنوان از اين كتاب‌ها، توليد و در سطح كشور پخش شده است.

وي خاطرنشان كرد: براساس نظام جامع ارتقاي آموزش خانواده، در هر دوره‌ تحصيلي براساس اقتضائات دوره‌ي مربوط، سرفصل‌هاي محتواي خاصي به تفكيك «پيش‌دبستاني، دبستان، راهنمايي،‌متوسطه و پيش دانشگاهي» طراحي مي‌شوند و خانواده‌ها به صورت رايگان مي‌توانند در دوره‌هاي آموزشي آن شركت و از آثار مكتوب دراين زمينه‌ها استفاده كنند.

حشمتيان درباره برنامه‌هاي آينده انجمن اوليا و مربيان توضيح داد: بسترسازي مناسب براي اجرايي كردن سرفصل‌هاي جديد آموزش خانواده نظير توليد و آماده‌سازي آثار مكتوب مانند كتاب و مقالات، طراحي و توليد راهنماهاي جديد با هدف تبيين سرفصل‌هاي آموزشي نظام جامع ارتقا و همچنين راهنماي آموزش ويژه‌ مدرسان راهنما آموزش اوليا و مولفان، برخي از اين برنامه‌هايند.

وي با اشاره به اين كه ‌اكنون كتاب‌هاي راهنماي مربوط به مدرسان، در سه دوره‌ تحصيلي در شرف آماده‌سازي براي چاپ و توليد انبوه قرار دارند، يادآور شد: نبايد تصور كنيم وزارت آموزش و پرورش تنها متولي امر تعليم و تربيت است بلكه تمامي رسانه‌هاي جمعي نظير ديداري، شنيداري، مكتوب و نوشتاري در ايجاد بسترهاي فرهنگي متوازن با اهداف آموزش و پرورش اسلامي مشاركت مي‌كنند.

قائم مقام وزير آموزش و پرورش با بيان اين كه «كتابچه هفته پيوند اوليا و مربيان تاليف شده است» تصريح كرد: در اين كتابچه بيان مي‌شود كه هدف نهايي از تعليم و تربيت در آيين مقدس اسلام و حكومت جمهوري اسلامي دستيابي به مكارم اخلاقي، يافتن نفس مطمئنه و حركت در صراط مستقيم با استفاده از زمينه‌هاي فطري انسان است.

وي تاكيد كرد: همچنين دو ركن مهم و اساسي ترقي و تعالي الهي شامل خانواده و مدرسه و برقراري ارتباط موثر و مفيد ميان اين دو كانون بزرگ، در اين كتابچه بيان شده و قرار است بين دانش آموزان و اوليا آنها توزيع شود. همچنين تاريخچه انجمن اوليا و مربيان، تعريف، تركيب اعضاي انجمن اوليا و مربيان مدارس، چگونگي انتخاب اعضا و برگزاري مسابقه نيز در اين كتابچه گنجانده شده است.

حشمتيان با اشاره به اين كه صبح امروز(شنبه) زنگ پيوند در مدارس كشور نواخته شد، خاطرنشان كرد: بر اساس نظام اسلامي و آموزه‌هاي كتاب آسماني مسلمانان، فرزندان بايد تحت تعليم و تربيت خانواده و مربيان مجرب قرار گيرند تا به سمت پيشرفت و تعالي اسلامي حركت كنند. بنابراين زنگ پيوند به دنبال برقراري پيوندهايي ميان مربيان مدارس و اوليا دانش‌آموزان است.

وي با بيان اين كه «برنامه‌ها و اهداف انجمن اوليا و مربيان به صورت كوتاه، ميان و بلند مدت به صورت مكتوب درخواهد آمد» بيان داشت: نگاه نو و انديشه پويا در تمامي آثار مكتوب انجمن اوليا و مربيان و نشريات پيوند مشهود است. نشريه پيوند با بيش از 300 هزار نسخه در سراسر كشور منتشر مي‌شود و در اختيار خانواده‌ها قرار مي‌گيرد.

در ادامه اين نشست حميدرضا دانشجو، مدير امور اداري و مالي انجمن اوليا و مربيان، عنوان كرد: يكي از موارد مهمي كه در اساسنامه انجمن اوليا و مربيان تدوين شده، مشاركت فكري و معنوي مدارس و اوليا است. بنابراين يكي از پينشهادات انجمن در مدارس تهيه اتاق فكر براي اوليا نظير كتابخانه در مدارس است.

همچنين شمس‌الدين جهرمي، ‌معاون دفتر جذب مشاركت‌هاي انجمن اوليا و مربيان، با اشاره به اين كه يكي از كارگروه‌هاي انجمن به فعاليت‌هاي آموزشي مي‌پردازد، خاطرنشان كرد: تهيه جزوات آموزشي و كمك آموزشي و كتاب‌، يكي از وظايف اين كارگروه است كه اوليا علاقه‌مند به مشاركت در اين بخش مي‌توانند ثبت‌نام و فعاليت كنند.

برخي از وظايف انجمن اوليا و مربيان وزارت آموزش و پرورش تشكيل مجالس براي طرح مسايل آموزشي و تربيتي، برگزاري كلاس‌هاي آموزشي و تحقيقات و تاليفات كتاب و نشريات در زمينه مسايل تربيتي و آموزشي خانوادهاست.

از برنامه‌هاي آينده اين انجمن نيز مي‌توان به طراحي و تدوين سيستم‌هاي مطلوب براي جذب مشاركت‌هاي اوليا دانش‌آموزان با هدف ايجاد كتابخانه و كلاس‌هاي آموزشي، تشكيل و تقويت كتابخانه‌هاي پيوند در مدارس با همكاري و مشاركت اوليا دانش‌آموزان، تهيه محتواي كتاب و مجلات مورد نياز درباره اهداف انجمن و همچنين تاليف كتاب‌هاي آموزشي خانواده و مشاوره اشاره كرد.

بر اساس اين گزارش، تشكيل كميته برنامه‌ريزي و تدوين محتواي آموزشي خانواده و تهيه و تدوين طرح نظام جامع ارتقاي آموزش خانواده با مشاركت علمي جهاد دانشگاهي در سه دوره تحصيلي و تهيه نرم‌افزار آموزش تحت عنوان «مجموعه بررسي راهكارهاي تقويت باورهاي دين در نظام خانواده» و تدوين آيين‌نامه مراكز راهنمايي و مشاوره خانواده و تصويب در شوراي عالي انجمن اوليا و مربيان و برگزاري اولين جشنواره كتاب خانواده با همكاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، برخي از فعاليت‌هايي است كه انجمن اوليا و مربيان در اين چند سال انجام داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط