سه‌شنبه ۵ آبان ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۵
اسب‌هاي پشت پنجره، بازگوكننده فجايع جنگ

روح‌الله جعفري، كارگردان تئاتر، معتقد است نمايشنامه «اسب‌هاي پشت پنجره» نوشته ماتئي‌ وينسي‌يك با ديد جهان شمول به وقايع جنگ مي‌پردازد. اين نمايش تا اواخر آبان در تالار سايه مجموعه تئاترشهر به روي صحنه مي‌رود.\

جعفري به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت:‌ نمايشنامه اسب‌هاي پشت پنجره به آنچه كه درباره جنگ ديدم و خواندم، پايبند است. ماتئي‌ ويسني‌يك در اين اثر با ديد جهان‌شمول كه مطلق به زمان و مكان خاصي نيست به فجايع قبل و بعد از جنگ پرداخته است.

وي ادامه داد: جنگ موضوعي است كه اين نويسنده درباره آن بسيار كار كرده و آثار زيادي را تحت تاثير آن نوشته است. اين نمايش داستان زناني است در جامعه جهاني، به عنوان قشري كه بيشترين آسيب را از پديده خانمان برانداز جنگ در تاريخ متحمل شده‌اند.

به گفته جعفري، اين نمايش در اجرا اين قابليت را دارد كه با دو زاويه ديده و مورد تحليل قرار گيرد. نخست زندگي يك زن در سه دوره مختلف يا بررسي سه زندگي مختلف از زبان سه زن در سه مقطع. 

در اين نمايش مرجان قمري، سيروس همتي، مجيد رحمتي،‌ مژگان خالقي، طوفان مهرداديان، الهام جعفرنژاد و فرزين صابوني بازي دارند. نمايش «اسب‌هاي پشت پنجره» تا اواخر آبان در تالار سايه تئاترشهر به روي صحنه مي‌رود.

نمايشنامه «اسب هاي پشت پنجره» نوشته «ماتئي ويسني يك» با ترجمه تينوش نظم‌جو، هشتمين جلد از مجموعه نمايشنامه‌هاي دور تا دور دنياست که از سوي نشر ني منتشر شده. اين اثر با توجه به اين ترجمه اجرا مي‌شود.

ماتئي ويسني يك، در سال 1956 در روماني متولد شد. وي تا امروز بيش از چهل نمايشنامه به زبان رومانيايي و بيست نمايشنامه به زبان فرانسوي نوشته است.

او از مهم‌ترين نمايشنامه‌نويسان روماني به حساب مي‌آيد و «داستان خرس‌هاي پاندا به روايت يك ساكسيفونيست....»، «سه شب با مادوكس»، «من چه جوري ممكنه يه پرنده باشم؟»، «تماشاچي محكوم به اعدام» و «پيكر زن همچون ميدان نبرد در جنگ بوسني» از معروف‌ترين نمايشنامه‌هاي اين نويسنده‌اند كه به زبان فارسي ترجمه شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها