چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۸ - ۱۴:۴۷
خالق آئورا و قصه‌هاي سينمايي

امروز مصادف با هشتاد و يكمين سالگرد تولد «كارلوس فوئنتس» نويسنده مكزيكي است كه علاوه بر نگارش داستان و رمان، تجربه نگارش چندين فيلم‌نامه را نيز در كارنامه خود دارد. اما نكته جالب اين‌جاست كه وي يك فيلم بلند سينمايي را نيز كارگرداني كرده است./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، كارلوس فوئنتس، نویسنده مکزیکی كه در سال 1928 متولد شد ، یکی از معروف‏ترین نویسندگان و رمان‏نویسان اسپانیایی زبان جهان به شمار مي‌آيد.

وی جایزه ملی ادبی مکزیک را برای کتاب «ارکیده زیر مهتاب» به دست آورده و چهارده عنوان از رمان‏هایش در ایالات متحده منتشر شده اند.

تاكنون در شناسنامه 25 اثر بلند سينمايي نام فوئنتس به عنوان نويسنده رمان اصلي، داستان فيلم و نويسنده فيلمنامه به چشم مي‌خورد.

نخستين اقتباس سينمايي كه بر اساس يكي از داستان‌هاي اين نويسنده مكزيكي تبار ساخته شده، به سال 1964 باز‌مي‌گردد.

اين فيلم با عنوان «خروس طلايي» و به كارگرداني «روبرتو گاوالدون» ساخته شد.

در سال 1965 يك اقتباس سينمايي ديگر بر اساس يكي از داستان‌هاي اين نويسنده سبك سوررئاليسم به كارگرداني «خوآن ايبانز» ساخته شد. اين فيلم بر اساس رمان «آواز كور» كارگرداني شده بود.

اما مهم‌ترين رمان فوئنتس كه به عنوان يكي از برترين آثار فراواقع‌گرايانه در دنياي ادبيات شناخته مي‌شود، در سال 1966 ساخته شد. «آئورا» به كارگرداني «داميانو دامياني» ساخته شد كه «ريچارد جانسون» و «سارا فراتي» در آن بازي كردند.

همچنين در سال 1988 فيلمي با عنوان «اهلاق قديمي» به كارگرداني «اورلاندو ميرنو» بر اساس يكي از داستان‌هاي فوئنتس ساخته شد. 

اما «گرينگوي پير» شايد مهم‌ترين اقتباس سينمايي باشد كه بر اساس رمان‌هاي فوئنتس ساخته شده كه در سال 1989 به كارگرداني «لوييس پوئنزو» ساخته شد و بازيگراني چون : «جين فوندا»، «گريگوري پك» و «جيمي اسميتس» در آن به ايفاي نقش پرداختند. این کتاب با ترجمه عبدالله کوثری از سوی انتشارات طرح نو در ایران به چاپ رسیده است.

فوئنتس خود نيز يك تجربه كارگرداني در كارنامه اش دارد. او در سال 1974 فيلم‌ «انيگماي مشترك» را ساخت.

وي در بسياري از جشنواره‌هاي معتبر سينمايي به عناون داور حضور داشته و از دوستان نزديك «لوييس بونوئل» فيلمساز فقيد اسپانيايي نيز به شمار مي‌آيد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها