دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۰
نسبت فلسفه اخلاق با دين وحياني

كتاب «فلسفه اخلاق و دين» تاليف دكتر مريم صانع‌پور از سوي مطالعات و انتشارات آفتاب توسعه تجديد چاپ شد. نگارنده اين اثر درصدد است در يك بررسي اجمالي، مباحث فلسفه اخلاق را به نظاره نشيند و اساسي‌ترين مسائل فلسفه اخلاق را در آراي فيلسوفان اخلاقي ملاحظه كند.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين نوشتار سير تكوين فلسفه اخلاق بنحوي تاريخي ملاحظه شده تا تاثير آراي متفكران بر يكديگر از نظر منحني نماند. 

اساسي‌ترين مسايل فلسفه اخلاق عبارت‌اند از: خوب چيست؟ چه چيزي باعث مي‌شود تا زندگي انسان به يك زندگي خوب تبديل شود؟ فضايل يك وجود انساني چيست؟ آيا تصوير واحدي از فضايل وجود دارد؟ انسان چه وظايفي نسبت به خود يا ديگران دارد؟

براساس مطالب كتاب، اين سوالات از چند منظر مي‌تواند ملاحظه شود: الف) از منظر نفس‌الامري مانند تعريف خير و فضيلت. ب) از منظر رابطه با خويش يا با اجتماع؛ كه پاسخگوي چگونگي زندگي خوب در بعد فردي و نيز تعامل اخلاقي انسان‌ها يا يكديگر در بعد اجتماعي است. همچنين در همين حيطه مباحث مربوط به نسبيت و يا مطلقيت فضايل اخلاقي مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

از طرف ديگر در نظرات فلاسفه اخلاقي چند محور مورد توجه قرار گرفته است: الف) جامعيت فلسفه اخلاق: فلاسفه اخلاق با توجه به خواستگاه‌هاي متنوع انديشه فلسفي -كه طبعا از شرايط محيطي مختلف اعم از تاريخي، جغرافيايي و فرهنگي متاثر مي‌باشند- اين علم را مبتني بر اصولي بنا كرده‌اند كه داراي احاطه و شمول بر تفكرات گوناگون فلسفي است.
ب) پويايي فلسفه اخلاق: كه نشات گرفته از تحولات و تطورات جوامع مختلف درطول تاريخ است و لذا يك نظام فلسفي ثابت قادر به پاسخگويي مسايل مطرح شده در جوامع رو به تحول و تكامل نخواهد بود و هرچند اصول ثابتي در فلسفه اخلاق مورد نظر است اما به تناسب مسايل و موضوعات نوبه‌نو، محورهاي جديدي به عنوان مسايل اخلاقي مطرح مي‌شود. چنانچه موضوعات فلسفه اخلاق در اروپاي جديد كاملا با موضوع مطرح شده در اروپاي قرون وسطا متفاوت است هرچند سوالات ثابتي در مورد چيستي خير و فضايل وجود انساني مطرح مي‌شود اما نوع نگرش به اين سوالات تحت تاثير پويايي نظام‌هاي متفاوت تغيير كرده است.

دكتر مريم صانع‌پور، در پيشگفتار اين اثر، از انگيزه‌هاي خود براي تاليف كتاب حاضر مي‌نويسد: «هرچند پرداختن به مسايل فلسفه اخلاق يكي از انگيزه‌هاي نگارش اين كتاب است اما تنها انگيزه نيست بلكه در اين كتاب سعي شده تا نسبت فلسفه اخلاق با دين وحياني لحاظ شود، از طرف ديگر از آنجا كه در كتب اخلاق اسلامي كمتر به بحث‌هاي نظري اخلاق توجه شده و وجهه عملي اخلاق منظور نظر است بنابر اين پس از پرداختن به جنبه نظري اخلاق در غرب و ملاحظه نسبت آن با دين در بخش‌ نهايي كتاب، درآمدي بر مسايل فلسفه اخلاق اسلامي به رشته تحرير درآمده است.»

كتاب حاضر در دو بخش و 15 فصل سامان يافته است. بخش نخست، رويكردي ديني به فلسفه اخلاق در غرب دارد كه شامل شش فصل است؛ آغاز فلسفه اخلاق در يونان باستان، فلسفه اخلاق ديني در رويكردي اسكولاستيكي «قرون وسطي»، گذر از قرون وسطا به دوره مدرن، اخلاق دوره مدرن، اخلاق ديني معاصر و مقايسه اجمالي اخلاق ديني قرون وسطا. بخش دوم نيز مسائلي در فلسفه اخلاق اسلامي را دربر مي‌گيرد. اين بخش از 9 فصل تشكيل شده است؛ چه نسبتي ميان دين و اخلاق وجود دارد؟ ‌آيا ارزش‌هاي اخلاقي قابل شناخت‌اند فضيلت اخلاقي چيست؟ فردگرايي يا جمع‌گرايي؟ چگونه قدرتي در اخلاق اسلامي ارزشمند است؟ لذت چيست؟ فريضه گرايي يا نتيجه‌گرايي، حق طبيعي، الزام اخلاقي از كجا ناشي مي‌شود؟

در انتهاي اين اثر، فهرستي از اصطلاحات، فهرست اسامي، كتابنامه فارسي و عربي و كتابنامه انگليسي نيز درج شده است.

چاپ دوم كتاب «فلسفه اخلاق و دين» در شمارگان 1500 نسخه، 183 صفحه و بهاي 22000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط