دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۱
احيا و اعتلاي هنرهاي ملی؛ مهم‌ترين هدف دانشنامه

رييس دانشنامه هنرهاي سنتي ايران در نشست خبري انتشار اين دانشنامه با اشاره به اين كه مبحث هنرهاي سنتي بسيار گسترده است، گفت: هنر سنتي ايراني در طول قرن‌ها مورد تهاجم فرهنگي و بي‌توجهي قرار گرفته است و به دليل شرايط صنعتي، اقتصادي و مدرنيسم جايگاه خود را از دست داده‌اند، مهم‌ترين هدف اين دانشنامه احيا و انتقال اين هنرها به آيندگان است.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين نشست صبح امروز (يكشنبه) با حضور سيد عبدالمجيد شريف‌زاده، رييس دانشنامه هنرهاي سنتي ايران و محمدمهدي هراتي، عضو شوراي عالي دانشنامه هنرهاي سنتي ايران در سالن همايش‌هاي فرهنگستان هنر ايران برگزار شد.

در ابتداي اين نشست سيد عبدالمجيد شريف‌زاده، رييس دانشنامه هنرهاي سنتي ايران با بيان اين كه مبحث هنرهاي سنتي بسيار گسترده است، گفت: هنرها در طول تاريخ، مسير تحول خود را طي كرده‌اند و به ما رسيده‌اند. اما هنرمندان در ابتدا هنرهايي را ابداع كردند و به ديگران انتقال دادند و در هر دوره حلقه‌اي به حلقه‌هاي آن آويخته شد. 

وي افزود: پيش از اين كه ايران را به عنوان كشوري نفت‌خيز در جهان بشناسند آن را به عنوان سرزمين بهشتي مي‌ناميدند و اين ارزشي براي هنر و تمدن ايراني محسوب مي‌شود. هنر ايراني در طول قرن‌ها مورد تهاجم فرهنگي، بي‌مهري و بي‌توجهي قرار گرفته‌است. در دوره معاصر نيز به دليل مسايل اقتصادي، صنعتي و مدرنيسم بسياري از اين هنرها جايگاه خود را از دست داده‌اند و برخي از آن‌ها از ميان رفته‌اند. البته ما در تاريخ هنر، هنرهاي از ميان رفته زيادي داريم اما آن هنرها به سير طبيعي از بين رفته‌اند اما در عصر حاضر به دليل شرايط تحميل شده از ميان مي‌روند. مهم‌ترين دغدغه ما احياء، اعتلا و انتقال هنرهاي سنتي ايران به آيندگان است.

شريف‌زاده، با اشاره به اين كه گروه هنرهاي سنتي فرهنگستان هنر از گروه‌هاي فعال فرهنگستان به شمار مي‌آيد، گفت: گردآوري مجموعه‌اي براي تهيه دانشنامه‌ در زمينه هنرهاي سنتي ايران، اصلي‌ترين خواسته اين گروه بود. اكنون مهم‌ترين فعاليتي كه در اين دانشنامه انجام داده‌ايم برشمردن ويژگي‌هاي خاص هر هنر، مشخص كردن تفاوت‌ها و تشابه‌هاي آن با ساير هنرهاست.

وي افزود: البته اين فعاليت‌ها به صورت مجزا توسط دانشگاه‌ها، پژوهشگران و مراكز فرهنگي هنري انجام شده اند اما به صورت دانشنامه جامع در حوزه تمام هنرهاي سنتي تهيه نشده است.از ديگر فعاليت‌هايي كه در اين دانشنامه انجام شده است ايجاد هماهنگي و تطابق ميان اصطلاحات و نام هنرهاست كه در مناطق مختلف ايران متفاوتند.

رييس دانشنامه هنرهاي سنتي ايران با بيان اين كه اين پروژه به زمان طولاني نياز دارد، از تمام استادان و پژوهشگران هنرهاي سنتي براي همكاري در اين پروژه دعوت كرد و اظهار داشت: علاقه‌مندان از طريق پايگاه هنرهاي سنتي ايران به نشاني www.etapedia.ir مراجعه كنند كه اقدامات اوليه راه‌اندازي اين پايگاه به پايان رسيده و تا چند روز آينده در دسترس قرار مي‌گيرد.

در بخش ديگري از اين برنامه محمدمهدي هراتي، عضو شوراي عالي دانشنامه هنرهاي سنتي، ضمن اظهار خرسندي از اين حركت عظيم در راستاي احياي هنرهاي سنتي عنوان كرد: هنرهاي ايراني كه با عطر اسلام و مباني و موازين اسلامي مانوس‌اند هم در عصر باستان و هم در دوران پس از اسلام در جهان زبانزد ساير كشورها بوده‌اند. امروزه هنر ايراني نيز جعل شده ‌است.

وي با اشاه به اين كه هنرهاي سنتي ايراني با انسان ارتباط برقرار مي‌كند گفت: استفاده از رنگ‌ها و طرح و نقش در تمامي زمينه‌هاي هنري از نقش‌هاي قالي تا معماري بناهاي تاريخي مانند تخت جمشيد نشانگر فنون و صنعت هنرهاي سنتي ايران است كه در آثار مكتوب كم‌تر به چشم مي‌خورند و اين دانشنامه در واقع دانشنامه هنرهاي ملي است و واژه سنت به مفهوم كهنه و قديمي نيست.

هراتي در پايان با اشاره به اين كه هنر ايراني ويتريني نيست بلكه هنري اصيل است و در متون گذشته نظير شاهنامه مي‌توان جلوه‌هاي اين هنر را يافت، به همين علت هريك از متون خطي ايران كه توسط ساير ملل به غارت رفته‌اند درباره فرهنگ ما اطلاعاتي را دارند كه اين اطلاعات سبب مي‌شود فرهگ بومي ما در سراسر دنيا مدعي پيدا كند در نتيجه وظيفه ماست كه در راستاي حفظ و اعتلاي هنرهاي ملي بكوشيم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها