چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۰
همراه با جديدترين شماره كتاب ماه علوم اجتماعي

سي‌امين شماره ماهنامه تخصصي اطلاع‌رساني، نقد و بررسي كتاب با عنوان «كتاب ماه علوم اجتماعي» ويژه تبليغات بازرگاني(2) و تلويزيون از سوي خانه كتاب منتشر و روانه بازار نشر شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين مجله، نشريه‌اي است كه با هدف اطلاع‌رساني و نقد و بررسي كتاب به صورت ماهانه منتشر مي‌شود. نشريه مي‌كوشد از طريق بحث و بررسي درباره رابطه متقابل كتاب و جامعه، چشم‌انداز گسترده‌تري از مسايل مربوط به كتاب‌هاي علوم اجتماعي را ترسيم كند و از اين طريق بين ناشران، دست‌اندركاران فني، پديدآورندگان، كتابداران، مخاطبان و ساير فعالان عرصه نشر، رابطه‌اي موثر ايجاد كند.

در بخش «سخني با خواننده» با عنوان «سازماندهي بهينه تبليغات، نيازمند قانون است» مي‌خوانيم : «شماره ديگري از كتاب ماه علوم اجتماعي را به تبليغات اختصاص داديم تا بار ديگر اهميت آن را يادآور شده، به ضعف‌ها و آسيب‌هاي فقدان قانون براي عملكرد اين كاركرد مهم اجتماعي رسانه‌ها بپردازيم.
نقش تبليغات در دنياي امروز بر كسي پوشيده نيست. ترجيحات فردي و اجتماعي افراد، تابعي از اين امكان ارتباطي شده است.
امروز بيشترين ميزان درآمد در عرصه اقتصادي، تابع تبليغات بازرگاني كشورهاست؛ به طوري كه سالانه بيش از 400 ميليارد دلار خرج تبليغات در دنيا مي‌شود كه بيشترين سهم آن متعلق به آمريكا با حدود 50 درصد است؛ در حالي كه سهم كشورهاي در حال توسعه كمتر از 20 درصد مبلغ مذكور است. همين موضوع قابل سرايت به وضعيت ايران است كه قطعا رقم بسيار ناچيز و در سطح پاييني است؛ در حالي كه اين زمينه به عنوان يك ضرورت مي‌تواند درآمد زيادي در عرصه داخلي و خارجي براي كشور به همراه بياورد؛ اما به دليل عدم درك جايگاه واقعي تبليغات بازرگاني و نبود قانون تبليغات (البته آيين‌نامه فعاليت‌هاي كانون‌هاي تبليغاتي و اصول و خط مشي‌هاي برخي دستگاه‌هاي تبليغاتي در حال حاضر مبناي فعاليت است) و فقدان يك نظام‌نامه تبليغات بازرگاني، نه‌تنها تبليغات بازرگاني سودآور نيست، بلكه آسيب‌هاي زيادي به خصوص از جنبه فرهنگي به همراه دارد. ضرورت دارد تا چارچوبي مبناي فعاليت تبليغاتي دستگاه‌ها و موسسات باشد و در آن تكليف مواردي چون اصول و خط مشي‌هاي نظام براي تبليغ، چارچوب‌ها، ابزار، انواع تبليغ، اصول و قواعد و قالب‌هاي تبليغ و... روشن باشد؛ در حالي كه به دليل فقدان آن و نبود چارچوب مشخص در خصوص زمينه‌هاي مذكور تبليغات بازرگاني با كپي‌برداري از مشابه‌هاي خارجي، و كالاهاي توليد غرب و يا غير بومي، ايجاد نيازهاي جديد كه بعضا كاذب هم هستند نموده، الگوهاي فرهنگي و رفتاري غير بومي و بيگانه را نيز ممكن است تشويق و ترغيب نمايند و از سوي ديگر چارچوب‌هاي ديگر موجود در ابعاد مختلف نظام اجتماعي، نظير آموزش و پرورش، سياست، اقتصاد را نيز آسيب بزنند.
استفاده از روش‌ها و شيوه‌هاي تبليغي مشابه خارجي و يا نوع نگاه برخي از كانون‌هاي تبليغاتي به تبليغ بازرگاني، چندان به اصول و چارچوب‌هاي نظام و اساسا نوع نگاه به تبليغ بازرگاني در كشور، ممكن است چندان همخواني نداشته باشد و عملكرد مبتني بر اين تفاوت، نگاه و انتظار آسيب‌هاي فرهنگي دامنه‌داري را به همراه داشته باشد.» 

ماهنامه حاضر، در بخش ديدگاه موضوع تلفن همراه؛ يك رسانه (دكتر علي اصغر كيا) را نقد و بررسي مي‌كند.

مباني رويكرد اجتماعي به حقوق (حبيبه قانع) و عدالت به مثابه قاعده (نگين نعمتي)، عناوين نشست اين شماره ماهنامه‌اند.

همچنين اين ماهنامه در شماره جديد خود به معرفي و نقد كتاب‌هاي پژوهشنامه تبليغات، روزنامه نگاري سايبر؛ جامعه اطلاعاتي و آزادي بيان (فاطمه يزدان‌پناه)، تبليغات به زبان ساده (حسنيه‌السادات شبيري)، سبك‌هاي تبليغاتي (سيده مريم موسوي)، نظريه رسانه‌ها (مريم فروغيان) و حقيقت و زبان، درآمدي بر نقد زبان گروي در فلسفه سياسي(فرنقي) پرداخته است. 

اما در بخش معرفي و نقد كتاب‌هاي لاتين نيز اين آثار معرفي شده‌اند: نويسندگي براي تلويزيون، راديو و رسانه‌هاي نوين (دكتر فريبرز درودي)، راهنماي بررسي تلويزيون (فاطمه رزمي)، رسانه و سلامتي (روشنك عاطفي‌منش)، نظريه‌هاي روايت (حبيب راثي تهراني).

حيات اقتصادي رسانه‌ها؛ وابستگي و استقلال با نگاهي به مدل «تبليغ» هرمن و چامسكي (مهرداد علمداري)، از گذشته‌هاي راديو (سيدعليرضا ‌هاشمي)، بررسي اثربخشي تبليغات بازرگاني تلويزيوني بين شهروندان تهراني (دكتر محمدرضا رسولي، كامران كياني‌منش)، اخبار تلويزيون و سياست خارجي ايالات متحده: محدوديت‌هاي پوشش فوري خبر (محمدمهدي وحيدي)، نگاهي اجمالي به الگوي بازاريابي اجتماعي (علي رحيمي)، تبليغات بازرگاني (سحر نصرت‌پناه)، دامپينگ (پگاه نوبان)، سياست‌گذاري آموزشي در تلويزيون (حبيب راثي تهراني، روشنك عاطفي‌منش)، عناوين مقالات اين شماره ماهنامه را تشكيل مي‌دهند.

همچنين لوح فشرده فهرست كتاب‌هاي منتشر شده مردادماه 1389 نيز ضميمه اين شماره است.

سي‌امين شماره ماهنامه تخصصي اطلاع‌رساني «كتاب ماه علوم اجتماعي» ويژه تبليغات بازرگاني(2) و تلويزيون در 136 صفحه و بهاي 12000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط