چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۶
نخستین دفتر شعر زارع منتشر می‌شود

نخستین دفتر شعر فرهاد زارع‌کوهی با عنوان «مالیخولیای سیزیوف» توسط انتشارات نگیما مراحل اداری انتشار را طی می‌کند. این مجموعه دربرگیرنده غزل‌های شاعر هستند که طی شش سال اخیر سروده شده‌اند.\

زارع‌‌کوهی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره نخستین مجموعه شعرش توضیح داد: مجموعه شعر «مالیخولیای سیزیوف» در دو دفتر، دربرگیرنده 60 غزل سروده شده طی سال 1383 تا 1389 است. هیچ‌یک از این غزل‌ها عنوانی ندارند.

وی به غزل‌های بخش نخست این مجموعه اشاره و تشریح کرد: در دفتر نخست 40 غزل با محتوای اجتماعی و پیرامون موضوعات روز گنجانده شده است. به نام‌گذاری انواع غزل چندان اعتقادی ندارم؛ اما به‌طور کلی غزل‌های این دفتر از نظر ساختاری به فضای غزل‌های کلاسیک ما نزدیک هستند.

این شاعر درباره غزل‌های دفتر دوم اظهار داشت: 20 غزل نیز در این دفتر آمده است. در ابتدا به دلیل متفاوت بودن فضای این غزل‌ها با غزل‌های دفتر نخست تصمیم داشتم آن‌ها را در دفتری مستقل منتشر کنم. اما احساس می‌کنم انتشار تمامی این غزل‌ها در یک مجموعه باعث ایجاد تنوع برای مخاطب می‌شود و او را از فضای یکسان حاکم بر کل مجموعه خارج می‌کند.

وی با تاکید بر نوآوری حاکم بر فضا و ساختار غزل‌های دفتر دوم توضیح داد: این نوآوری در وزن و قافیه غزل‌ها، نوع تصاویر و ترکیب‌های به‌کار رفته، نوع بیان و چینش کلمات دیده می‌شود. به‌طور کلی سعی کرده‌ام دایره واژگانی گسترده‌تری را در این غزل‌ها به‌کار بگیرم. همچنین در ترکیب‌سازی‌ها نیز نوعی جسارت دیده می‌شود.

زارع‌کوهی ادامه داد: به‌طور کلی وزن این غزل‌ها وزن جدیدی است، البته شاید این وزن‌ها به گوش مخاطب آشنا باشند اما سعی کرده‌ام با وزن‌های قبلی تفاوت داشته باشد. همچنین محتوای کلی این اشعار عاطفی است.

وی درباره عنوان مجموعه شعرش گفت: عنوانی که برای این مجموعه در نظر گرفته‌ام برگرفته از ششمین غزل دفتر نخست است و به نوعی به «افسانه سیزیوف» اشاره دارد. البته احساس می‌کنم در انتخاب این عنوان دچار شتاب‌زدگی شده‌ام و این نام چندان دلخواه من نیست. 

فرهاد زارع‌کوهی متولد 1360 است. فعالیت جدی‌اش را در عرصه شعر از سال 1383 و با شرکت در برخی از انجمن‌های شعر آغاز کرده است. نخستین دفتر شعر او با عنوان «مالیخولیای سیزیوف» توسط انتشارات نگیما مراحل اداری انتشار را طی می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط