به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، این شماره به ارتباط «موسیقی و ادبیات»، «موسيقي و نقاشی»، «موسيقي و گرافیک»، «موسيقي و سینما»، « موسيقي و فلسفه»، «موسيقي و معماری»، «موسيقي و عکاسی»، «موسيقي و کاریکاتور» و «موسيقي و خوشنویسی» میپردازد.
نخستين مطلب درباره رابطه موسیقی و ادبیات است که به «موسیقی در تذکره اولالیا عطار» پرداخته شده است.
«سکوت و سکون» عنوان مطلبی است از علیرضا مشایخی که به رابطه موسیقی و گرافیک پرداخته است. «کنسرتو برای فیلم ساز و سازهای زهی نگاهی بر موسیقی فیلم درقرن بیستم»، «سینما موسیقیست» از محمدرضا اصلانی هم مطالب بعدی فصلنامه «مقام موسيقایی»است که به رابطه موسیقی و سینما میپردازند. در همین رابطه «فرهاد بامداد» با احمد پژمان، موسیقیدان و «سهراب حسینی» با محمدرضا درویش گفتوگو کردهاند.
در بخش موسیقی و نقاشی با علیرضا مشایخی درباره «ایده تقابل نقاشی و موسیقی» گفتوگو شده است. «مورفولوژی پرفورمنس» مطلبی است از سینا صدقی که به ارتباط موفولوژی و پرفورمنس پرداخته است.
در مقاله «تجرید و ترکیب» از مهدیه میدانی به رابطه موسیقی و خوشنویسی پرداخته شده است. «موسیقی فلسفه» هم مطلبی از اسماعیل و یحیی شعبانی است که به فلسفه موسیقی پرداختهاند. «موسیقی و زبان: یک قطعه» هم مقالهای است از تئودور آدورنو که با ترجمه نشمیل مشتاق منتشر شده است.
در بخش «موسیقی و کاریکاتور» هم پروندهای درباره کامبیز درمبخش آمده که توکا نیستانی، حسین صافی، حسن کریم زاده، هادی حیدری، محمدهادی دانش درباره این هنرمند یادداشت نوشتهاند، در پایان هم سهیل حسینی و طاها ذاکر با او گفتوگو کردهاند.
سیدعلیرضا میرعلی نقی در مقاله «گفتن آن چه که با کلام ممکن نیاید»، به رابطه موسیقی و عکاسی پرداخته است.
نخستين شماره از دوره جدید فصلنامه «مقام موسیقایی» به همراه لوح فشرده صوتی تصویری در 301 صفحه و با قیمت 5400 تومان از سوي انتشارات سوره مهر منتشر شده است.
چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۶
نظر شما