یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۹
محمد ناصری: حس و حال نوجوانی با من است

«سرباز با سرعت به طرف مردم رفت. با رفتن او، ما هم به طرف پادگان حركت كرديم. آن‌جا شلوغ بود. ما به هر زحمتي بود، از آن‌جا بيرون زديم. انگار صداي غرش تيرها ديگر برايمان عادي شده بود. دو تايي به طرف خانه‌مان حركت كرديم. من ترسيدم پدرم نگرانم باشد. نزديك مسجد كه رسيديم، شنيديم كه بلندگوي مسجد، سرودي را پخش مي‌كرد؛ يك سرود آشنا را. «خميني اي امام، خميني اي امام ...» آنچه خوانديد، بخشي از داستان كوتاه «سرباز» نوشته‌ي «محمد ناصري» با موضوع انقلاب اسلامي است. گفت‌گوي ايبنا نوجوان را با اين نويسنده در ادامه مي‌خوانيد.

ايبنا نوجوان: «محمد ناصري» نويسنده‌اي است كه سال‌ها براي كودكان و نوجوانان قلم زده است. او معلم دوره‌ي راهنمايي و مديركل دفتر انتشارات كمك آموزشي وزارت آموزش و پرورش است و شايد به خاطر همين فعاليت‌ها و مسووليت‌هاست كه خود را دور از دنياي نوجوانان احساس نمي‌كند.

او چندين داستان با موضوع انقلاب نوشته است. به مناسبت دهه‌ي فجر و نزديك شدن به روز پيروزي انقلاب اسلامي از انگيزه‌ي «ناصري» براي نگارش داستان‌هاي انقلابي پرسيديم. او در اين‌باره گفت: «‌در دوره‌ي پيروزي انقلاب اسلامي 13-12 ساله بودم و دقيقاً در فضاي ذهني و روحي مخاطبان اين داستان‌ها قرار داشتم. من حضوري مستمر در جريانات انقلاب داشتم و احساسات و نگاهم به جريانات انقلاب از اين جهت اهميت دارد كه من در آن زمان هم‌سن و سال آن‌ها بودم و داستان از زبان بزرگ‌تري براي آن‌ها روايت نمي‌شود.»

نويسنده‌ي «فرياد» افزود: «انقلاب و جنگ در روح و جان ما پا گرفته است و آن را با گوشت و پوست‌مان حس كرده‌‌ايم. انگيزه‌ي من از نگارش اين داستان‌ها اين بود كه احساسات و نگاه خودم و تجربه‌ي ناب آن روزها را ثبت كنم و اين تجربه‌ها را براي بچه‌هايي كه در آن زمان نبوده‌اند بازگو كنم.»

او درباره‌ي سهم تجربه‌هايش در آفرينش اين داستان‌ها گفت: «كليت كار و فضاي اين آثار تقريباً واقعي است؛ اما به دليل ضرورت‌هاي داستاني، بخش‌هايي را به آن افزوده‌ يا از آن حذف كرده‌ام. مثلاً داستان «سرباز»، ماجراي بچه‌هايي است كه در نزديكي يك پادگان زندگي مي‌كنند، در آن‌جا فوتبال بازي مي‌كنند و با سربازها دوست مي‌شوند. من اين وقايع را تجربه كرده‌ام اما مثلاً در همين ماجرا، پدر شخصيت اصلي داستان كه با استفاده از ويلچر حركت مي‌كند، تخيلي است.»

«ناصري» بخشي از داستان «سرباز» را كه لحظه‌ي پيروزي انقلاب است، اين‌گونه روايت مي‌كند: «سرباز با سرعت به طرف مردم رفت. با رفتن او، ما هم به طرف پادگان حركت كرديم. آن‌جا شلوغ بود. ما به هر زحمتي بود، از آنجا بيرون زديم. انگار صداي غرش تيرها ديگر برايمان عادي شده بود. دو تايي به طرف خانه‌مان حركت كرديم. من ترسيدم پدرم نگران من باشد. نزديك مسجد كه رسيديم، شنيديم كه بلندگوي مسجد، سرودي را پخش مي‌كرد؛ يك سرود آشنا را: خميني اي امام، خميني اي امام ...» 

این نویسنده درباره‌ي لزوم مطالعه‌ي آثاري با موضوع تاريخ انقلاب توضيح داد: «يكي از بزرگ‌ترين اتفاقات تاريخ ايران، وقوع انقلاب اسلامي ايران بوده است. نمي‌خواهم شعار بدهم؛ اما انقلاب ما طومار پادشاهي چند هزار ساله‌ را در ايران برچيد و حرف‌هاي تازه‌اي از اسلام را به جهان ارائه داد. علاوه بر اين‌ها، در همه جاي دنيا، افراد با هر تفكري مقيد هستند كه تاريخ كشورشان را بدانند.»

او در ادامه افزود: «نوجوانان ما هم لازم است به تاريخ كشورشان آگاه باشند؛ آن‌هم نه فقط عدد و رقم و تاريخ آموزشي كه در مدارس تدريس مي‌شود؛ لازم است نوجوانان ما با اطلاعاتي آشنا باشند كه فضاي آن دوره‌ي تاريخي را براي‌شان ملموس‌تر كند و نوجوانان ما از اين اطلاعات استفاده كنند و درس زندگي بگيرند. بستر داستان‌هاي انقلاب، تاريخ است؛ اما ساير حرف‌ها درس‌هاي زندگي است كه در قالب داستان ارائه مي‌شود.»

نويسنده‌ي «بهترين پرهيزكاران» به نوجوانان توصيه كرد مهم‌ترين آثار داستاني با موضوع انقلابي را مطالعه‌ كنند. او در اين‌باره گفت: «نويسندگان ما آثار بسياري در حوزه‌ي ادبيات انقلاب اسلامي نوشته‌اند. مجموعه‌ي 6 جلدي «قصه‌هاي انقلاب» داستان‌هايي از نويسندگان مختلف است كه «محمدرضا سرشار» آن‌ را گردآوري كرده است. نويسندگاني هم‌چون «حسين فتاحي»، «سيدهاشم حسيني»، «محمدعلي گوديني»، «داوود غفار زادگان»، «اميرحسين فردي» و «حميدرضا بايرامي» هم در زمينه‌ي داستان انقلاب آثار متعددي نوشته‌اند.» 

مجموعه داستان «فرياد» را انتشارات «تكا» با قيمت 4800 تومان براي نوجوانان منتشر كرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها