چاپ نخست مجموعه كتاب «راه و رسم طلبگي (در هفت دفتر)» تاليف محمدعالمزاده نوري، با حمايت معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، از سوي موسسه فرهنگي ولاء منتظر(عج) منتشر شد./
دستهاي از چالشها، به صورتي بومي و طبيعي فضاي فكري طلاب مبتدي را اشغال كردهاند و پيوسته اذهان آنان را آزار ميدهند. از بد روزگار، اين سوالها و ابهامهاي درشت كه گاهي با سرنوشت طلبه پيوند دارند، بسيار مورد بيمهري قرار ميگيرند. نه زمان درخوري براي بحث و بررسي آنها هزينه و نه بررسي عالمانه و جامعي نثارشان ميشود و نه به نتيجه قانع كنندهاي ميرسند. چنانچه در فضاي كمرمقي، بحث و تبادل نظري صورت پذيرد، محصول فكري آن ثبت و نگهداري نميشود و با انديشه ديگران گره نميخورد. در بيشتر مواقع هرطلبهاي اين مباحث را از صفر آغاز و در نيمه راه رها ميكند و بناي عمل خود را بر اصول عمليه كه احكام ظرف «ترديد» است استوار ميسازد!
اين كيفيت خسارتبار، موجب فرسايش توان فكري و روحي طلبه ميشود و توده انبوهي از عنصر گرانبهاي زمان را تباه ميسازد. از ميان پارهاي از اين چالشها ميتوان به «مواجهه دايم با سوال "چه بايد كرد؟"، عجز از تشخيص وظيفه، فقدان قدرت تشخيص اهم و مهم، نداشتن ملاك اولويتبندي در وظايف، تحير، ابهام در هدف و مسير»، «اختلاف يا تعارض اقوال، آرا، ارشادات و هدايتها و ناتواني در داوري ميان آنها، تعدد يا تضاد الگوها و در نهايت سردرگمي، «سستي، بيانگيزگي، عجز از اجراي برنامهها و تصميمها، تعلل در اقدام، تسويف» و «ابهام در آينده اجتماعي، روشن نبودن چشمانداز وسيع كاري و مسووليت سترگ آينده» اشاره كرد.
همچنين مسايلي از قبيل ازدواج، تبليغ، معمم شدن، انتخاب هم اتاق و هم بحث، شناخت استعداد و تخصص علمي، نوع مواجهه با مراكز تخصصي و موسسات وابسته به حوزه، جهش تحصيلي، فعاليت سياسي و فرهنگي، و ... كه نياز به آگاهيهاي فراوان از ماهيت موضوع و مناسبت آن با هويت طلبگي دارند، از ديگر دغدغههاي اين دوره به شمار ميآيند.
به اعتقاد نويسنده اين كتاب، اين فهرست كه فراگيرترين و اساسيترين دغدغههاي طلاب را دربردارد، مجموعه عواملي است كه آمار انصراف يا انحراف از ادامه مسير پرشكوه طلبگي را بالا برده است. واقعيت آن است كه در شرايط موجود، فرايند تصميمگيري و انتخاب، در موارد زيادي براي طلبه دشوار و پر مولفه است. براي هريك از اين تصميمها، هرطلبه بايد مسير طولانياي را طي كند و مراحل فراواني را پشتسر گذارد. اين دشواريها اغلب در مقام عمل به صورت كلافهكنندهاي طلبه را از برخي مطلوبيتها منصرف ميكند. از اينرو گاهي براي تصميمگيري و انتخاب، به اصول عمليه و قرعه و استخاره و ... يا تعبد بدون منطق و پيروي بدون بصيرت رهنمون ميشود. حاصل اين ماجرا، پايين آمدن سطح تصميمگيريها و از دست دادن فرصتها و امكانات خواهد بود. در چنين شرايطي بر همه مربيان دلسوز لازم است كه با امداد فكري و روحي طلبه، مراحل تصميمگيري را براي او كم كنند و از اين همه سنگيني و دشواري بكاهند.
تمام اين مشكلات در سه مقوله كلان «سرگرداني»، «بيانگيزگي» و «ناتواني» جاي ميگيرد. بر اين اساس تلاش همه مربيان در اهدافي مانند «آگاهيبخشي»، «انگيزهسازي» و «توانافزايي» خلاصه ميشود. آگاهي و انگيزه، انسان را به اقدام و عمل سوق ميدهد. عمل و حركت نيز باعث تقويت توان ميشود.
اين مجموعه در هفت عنوان «ارزش و افتخارات طلبه»، «هويت طلبه و معناي طلبگي»، «طلبه در دوران رشد و تحصيل»، «طلبه و برنامه زندگي»، «طلبه و جهتگيري تخصصي»، « علم ديگر» و «طلبه؛ نشاط و طراوت طلبگي» تنظيم شده است.
چاپ نخست مجموعه كتاب «راه و رسم طلبگي (در هفت دفتر)» در شمارگان 5000 نسخه، هر مجلد 10000 ريال و بهاي دوره 70000 ريال، راهي بازار نشر شد.
نظر شما