شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۵
مجموعه‌اي 8 جلدي در معرفي فرهنگ عمومي مردم

«فرهنگ پژوهي و انسان‌شناسي» عنوان مجموعه‌اي هشت جلدي است كه دو جلد از آن به تازگي از سوي انتشارات سفير اردهال به چاپ رسيده. اين اثر در راستای معرفی و ارايه آثار معتبر و پیشرو در عرصه انسان‌شناسی فراهم شده است.\

دكتر پيمان متين، دبير گروه مولفان و مترجمان مجموعه هشت جلدي «فرهنگ‌پژوهي و انسان‌شناسي» در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ضمن اعلام اين خبر اظهار داشت: «انسان‌شناسي در پزشكي» و «داستان كيخسرو؛ از زبان راوي دشت توس» عناوين مجلدات به چاپ رسيده‌اند. ساير مجلدات اين مجموعه تا برپايي نمايشگاه بين‌المللي كتاب در سال آينده از سوي همين انتشارات، منتشر خواهد شد.

وي با اشاره به اهداف تاليف اين مجموعه عنوان داشت: در اين مجموعه هشت جلدي تلاش شده تا تک‌نگاری‌های حاصل از پژوهش صاحب‌نظران و متخصصان معرفي و منابع مرجع و درسنامه‌ای برای پژوهشگران و دانشجویان تدوین و ترجمه شوند.

بنیانگذار و مدرس رشته انسان‌شناسی در پزشکی دانشگاه تهران تصريح كرد: در كتاب «انسان‌شناسي در پزشكي» به شكل جامع ابتدا اصول و مبانی این دانش تعریف و تبیین شده و در ادامه با ارايه راهکارهای لازم تلاش شده تا کاربرد دانش انسان‌شناسی در پزشکی و مسايل مبتلابه نظام بهداشت و سلامت نشان داده شود.

مولف كتاب «انسان‌شناسي در پزشكي» ادامه داد: توجه به رابطه عمیق میان نظام پیشرفته پزشکی، فرهنگ کهن و غنی مردم و درک این ابعاد گسترده، از جمله اساسی‌ترین و مهم‌ترین مراحل در توسعه نظام بهداشت و سلامت ایران محسوب می‌شود. این کتاب، فتح بابی درباره مطرح ساختن این مسايل نزد دست‌اندرکاران، استادان، دانشجویان و فعالان حوزه پزشکی به شمار مي‌رود.

چاپ نخست كتاب «انسان‌شناسي در پزشكي» اثر دكتر پيمان متين در شمارگان 1100 نسخه، 298 صفحه و بهاي 45 هزار ريال به تازگي از سوي انتشارات سفير اردهال منتشر شده است.

دكتر متين درباره كتاب «داستان کیخسرو، از زبان راوی دشت توس» گفت: داستان کیخسرو و جایگاه این پادشاه اسطوره‌ای در شاهنامه حکیم فردوسی، از مهم‌ترین متون حماسی ایرانیان محسوب می‌شود. در اين اثر بحث‌های فلسفی، ادبی، اسطوره‌شناختی و فولکلوریک متفاوتی درباره این شخصیت و حوادثی که در شاهنامه بر او و اطرافیانش اتفاق افتاده، صورت گرفته است. 

وي ادامه داد: همچنين یکی از ویژگی‌های فرهنگی اسطوره‌هایی از این دست، روایات متنوع محلی از آنها و نگاه‌های بومی و محلی هر منطقه نسبت به ابعاد گوناگون آنهاست. تحلیل قوم‌شناختی و فرهنگی این روایت‌ها، روشن‌کننده بسیاری از باورهای مستور و دیدگاه‌های فلسفی منطقه‌ای درباره قضیه‌ای ملی خواهد بود که در این کتاب توسط محسن میهن‌دوست به عنوان یکی از مردم‌شناسان مجرب و سرشناس در ایران بر روی روایت یک راوی محلی صورت گرفته است.

چاپ نخست كتاب «داستان كيخسرو؛ از زبان راوي دشت توس» اثر محسن ميهن‌دوست در شمارگان 1100 نسخه، 168 صفحه و بهاي 35 هزار ريال به تازگي از سوي انتشارات سفير اردهال چاپ و راهي بازار نشر شده است.

دبير گروه مولفان و مترجمان مجموعه هشت جلدي «فرهنگ‌پژوهي و انسان‌شناسي» در پايان عنوان كرد: كتاب « فرهنگ‌های آشپزی در خاورمیانه» زیر نظر «سامی زبیده» و «ریچارد تاپر» با ترجمه و ویرایش زیر نظر معصومه ابراهیمی، كتاب «انسان و ماده؛ در فرایند تکامل و فنون» اثر «آندره لوروا ـ گوران» با ترجمه اصغر کریمی، كتاب «زبان پوشاک در خاورمیانه» اثر «نانسی لیندسفارن ـ تاپر» و «بروس اینگهام» با ترجمه و ویرایش معصومه ابراهیمی، كتاب «فناوری فرهنگی» اثر «آندره اودریکو» و «ژان میشه آ» با ترجمه اصغر کریمی، عناوين برخي ديگر از مجلدات اين مجموعه‌اند كه در آينده نزديك شاهد حضور آنها در بازار نشر خواهيم بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط