به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از پايگاه اطلاعرساني كتابخانه مجلس شوراي اسلامي، کتاب «اصل انواع» داروين 24 نوامبر 1859(3 آذر 1238) در لندن منتشر شد.
حدود 53 سال پس از انتشار اين اثر، يك روحانی به نام «ابی المجد الشیخ محمدرضا النجفی الاصفهانی» که کمتر از 44 سال داشت، نقدی بر آن نوشت که با عنوان «نقد فلسفه داروین» در بغداد در سال 1331 هجري قمري چاپ شد. این شخص یکی از معروفترین استادان امام خمینی(ره) در حوزه علمیه قم بود.
اكنون حامد ناجي اصفهاني اين اثر را تحقیق و تصحیح كرده و رسول جعفریان نیز مقدمهای براي آن نوشته كه گوياي خلاصهای از برخورد جهان اسلام با تفکرات داروین است.
در بخشي از اين مقدمه آمده است: «نظریه داروین نه تنها انقلابی تمام عیار در زیستشناسی، بلکه در الهیات و کلام مسیحی بود. دلیل آن نیز برهم زدن نگره تاریخی مربوط به پیدایش انسان بر اساس ظاهر کتاب مقدس بود که مقبول میان یهودیان و مسیحیان بود. سلطه این نظریه بر تمامی الهیات مسیحی و تزلزل آن با نظریه داروین، روی کلیت دین در اروپا تأثیر گذاشت و زمانی که طرح شد، گویی همه سنتها را به آتش کشید. خود داروین، منافاتی بین نظریه خود و آنچه در کتاب مقدس آمده بود، نمیدید و شخصا دیندار ماند، اما آثار آن در رواج بیدینی در غرب ماندگار بود. شاید بتوان گفت تأثیر نظریه داروین به موازات نظریه کانت بود. این هر دو، ضربهای سخت بر پیکره باورهای رایج دینی فرود آوردند.»
كتاب «نقد فلسفه داروين» با شمارگان 1000 نسخه، 412 صفحه و بهاي 90 هزار ريال از سوي كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي منتشر شد.
سهشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۵
نظر شما