معاون دوره پيشدبستاني دفتر برنامهريزي و تاليف كتابهاي درسي در نخستين ميزگرد تخصصي گروه برنامه درسي و ناشران دوره پيشدبستاني گفت: در اين راهنما به نيازهاي بومي كودكان سراسر كشور، نيازهاي مناطق دو زبانه و استفاده از ساير مواد آموزشي مانند بازي توجه شده است./
محبتالله همتي، مدير طرح «سامان بخشي كتابهاي آموزشي» سخنران بعدي اين نشست، دفتر انتشارات كمك آموزشي را پل ارتباطي ميان ناشران و مربيان آموزشي برشمرد و گفت: ناشران دوره پيشدبستاني بايد بر اساس نياز مربيان، دانشآموزان و راهنماي برنامه درسي اين دوره به توليد كتاب بپردازند.با هدف تشريح راهنماي برنامه درسي دوره پيشدبستان براي توليد محتواي آموزشي منطبق با اين راهنما تشكيل ميشود و در سال آينده شاهد برپايي نشستهاي متعددي در اين حوزه خواهيم بود.
وي ادامه داد: در جشنواره كتابهاي آموزشي دوره پيشدبستاني، از ميان حدود هزار عنوان كتاب ارسال شده به دبيرخانه دفتر انتشارات كمك آموزشي، حدود هشت عنوان كتاب موفق به كسب عنوان برگزيده و شايسته دوره پيشدبستاني شدند. اين دبيرخانه همچنان براي دريافت كتاب از ساير توليدكنندگان كتابهاي آموزشي دوره پيشدبستاني اعلام آمادگي كرده است تا كارشناسان اين دوره به بررسي محتواي آنها بپردازند و كتابهاي برگزيده را معرفي كنند. اسامي اين كتابها در نخستين كتابنامه رشد دوره پيشدبستاني در سال تحصيلي 91 ـ 90 منتشر خواهد شد.
سعيد ناصري، معاون دفتر آموزش پيشدبستاني وزارت آموزش و پرورش نيز در اين باره عنوان داشت: تحقيقات انجام شده در استانها و مناطق مختلف كشور نشان ميدهند كه كتابهاي ويژه دوره پيشدبستاني در كسب مهارتها و توانمنديهاي لازم اولياي دانشآموزان و مربيان دوره پيشدبستاني بسيار موثر بوده، باعث هموار شدن ارتباط ميان دانشآموزان و والدين آنها با مدرسه و نظام آموزش و پرورش رسمي ميشوند.
وي با اشاره به شيوهنامهاي كه دفتر آموزش پيشدبستاني وزارت آموزش و پرورش در دست تدوين دارد، تصريح كرد: در اين شيوهنامه، نياز استانها از نظر توليد محتوا و راهنماي برنامه درسي پيشدبستاني ارايه خواهد شد و تفاهمنامهاي توسط معاونان و مسوولان دوره پيشدبستاني استانهاي مختلف كشور به امضا خواهد رسيد تا توليد محتواي دوره پيشدبستاني بر اساس اين شيوهنامه صورت بگيرد.
مهرداد عاليپور، از ناشران دوره پيشدبستاني نيز به نقاط قوت و ضعف اين راهنما اشاره كرد و گفت: آموزش در اين دوره به صورت غير رسمي انجام ميشود و كودك در اين دوره براي آموزش و يادگيري، داراي حق انتخاب است و مربي، او را وادار به انجام كاري در محدوده زماني خاصي نميكند، اما متاسفانه در برخي از صفحات اين راهنما ديده شده كه با كودك بر اساس نظام آموزش و پرورش رسمي برخورد ميشود كه از مسوولان اين دوره خواستارم تا با دقت بيشتري به اين موضوع بپردازند و در صورت امكان، در اين راهنما تغييراتي را بر اساس نياز كودك منظور كنند.
در اين نشست حدود بيست ناشر حوزه كودك حضور داشتند و به تبادل نظر درباره محتواي راهنماي برنامه درسي پيشدبستاني پرداختند و كارشناسان دوره پيشدبستاني به سوالات آنها پاسخ دادند و با ارايه راهكارهاي پيشنهادي، آنها را با شيوه توليد يك كتاب مناسب ويژه دوره پيشدبستاني آشنا كردند.
در پايان اين مراسم پديدآورندگان و مولفان كتابهاي آموزشي دوره پيشدبستاني معرفي شدند و از آنها قدرداني شد.
نظر شما