دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۹
اجرای بتن پیش ساخته با افزودنی روان کننده بتن

در ادامه این مطلب سعی بر این داریم تا شما را با نحوه اجرای پروژه آشمان شرقی و همچنین افزودنی‌های شیمیایی مورد استفاده در آن آشنا کنیم. توصیه می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مطلب را دنبال کنید.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ بتن ماده‌ای بسیار کاربردی است که از ترکیب سیمان، آب و سنگدانه‌ها به تولید می‌رسد و نقش مهمی را در صنعت و ساخت‌وساز ایفا می‌کند. اگرچه بتن ساختار ساده‌ای دارد، اما در بسیاری از مواقع به‌منظور بالا بردن کیفیت و تقویت نقاط‌قوت این محصول، مواد و ترکیبات گوناگونی تحت عنوان افزودنی را به آن می‌افزایند و به این ترتیب ویژگی‌هایی نظیر مقاومت بالا، پایداری، نفوذناپذیری و… را به آن می‌بخشند.

افزودنی شیمیایی بتن چیست؟

بتن و سازه‌های بتنی از گذشته‌های بسیار دور وارد زندگی بشر شده‌اند و قدمت و تاریخچه‌ای دیرینه دارند. این محصول که با ترکیب مواد مختلفی نظیر شن، ماسه و سنگدانه تهیه می‌شود، به تنهایی مقاومت لازم را ندارد. به همین منظور با اضافه کردن مواد مختلف و ایجاد تغییراتی در ساختار و ترکیبات آن، ویژگی‌های کاربردی این محصول را افزایش می‌دهند. مواد افزودنی بتن انواع مختلفی دارند، هر کدام ویژگی‌های متنوعی را در بتن ایجاد می‌کنند و در مراحل مختلف تهیه ملات، به آن اضافه می‌شوند.

پروژه آسمان شرقی

سالانه پروژه‌های مختلفی در سراسر جهان با استفاده از بتن‌های پیش‌ساخته به اجرا در می‌آیند که از جمله آن‌ها می‌توان به پروژه آسمان شرقی اشاره کرد. این پروژه عظیم در تهران، اتوبان شهید بابایی و شهرک شهید بهشتی واقع شده و از ۱۸۸ واحد مسکونی و ۱۴ واحد تجاری تشکیل شده است.

در نمای این پروژه عظیم، سازه‌های پیش ساخته بتنی به کار گرفته شده و به منظور کاهش وزن سازه، از بتن‌های سبک استفاده شده است. همچنین به منظور افزایش مقاومت، پایداری و نفوذناپذیری بتن پیش ساخته پروژه آسمان شرقی از انواع افزودنی‌های بتن استفاده شده است. از جمله افزودنی‌های بتن مورد استفاده در ساخت بتن پیش‌ساخته این پروژه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

اجرای بتن پیش ساخته با افزودنی روان کننده بتن

افزودنی کاهنده آب

این نوع افزودنی همان‌طور که از اسمش پیداست بدون نیاز به آب اضافه، سبب روان شدن بتن می‌شود و ویژگی‌های ارزشمندی نظیر مقاومت بالا، کاهش جمع شدگی و کاهش نسبی نفوذپذیری را در بتن ایجاد می‌کند. افزودنی کاهنده آب یعنی مواد روان کننده بتن انواع مختلفی دارد و به‌صورت معمولی، فوق روان‌کننده بتن و ابر روان کننده بتن تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

افزودنی کندگیر کننده

از دیگر افزودنی‌هایی که در اجرای بتن پیش ساخته این پروژه مورد استفاده قرار گرفته می‌توان به افزودنی‌های کندگیرکننده اشاره کرد. این محصول سبب به تاخیر افتادن زمان گیرش بتن، خصوصاً در هوای گرم می‌شود؛ چراکه گرما سرعت گیرش بتن را تا حد قابل ملاحظه‌ای بالا می‌برد.

همان‌طور که می‌دانید پروژه عظیم آسمان شرقی طی سال‌های متمادی و در فصول مختلف سال به طول انجامیده است؛ بنابراین در فصل‌های بهار و تابستان به‌منظور کاهش زمان گیرش بتن از این نوع افزودنی بهره گرفته‌اند.

افزودنی‌های تندگیر کننده

همه موارد گفته شده راجع به افزودنی‌های کندگیر، راجع به افزودنی‌های تندگیر نیز صدق می‌کند. باتوجه به کاهش سرعت گیرش بتن در هوای سرد پاییز و زمستان، از افزودنی‌های تندگیرکننده به‌منظور افزایش سرعت گیرش بتن استفاده شده است‌. همچنین این افزودنی مقاومت بتن را در برابر سرما به‌طور چشم‌گیری بالا می‌برد.

افزودنی بتن آب بند

از این نوع افزودنی بتن به‌منظور تقویت و بالا بردن پایداری بتن در برابر نفوذ نم و رطوبت استفاده می‌شود. باتوجه به اینکه تهران شهری با آب و هوای مناسب است؛ بنابراین در فصول سرد سال به‌طور مداوم بارش باران و برف را تجربه می‌کند.

به‌همین علت برای بالا بردن مقاومت بتن پیش ساخته پروژه آسمان شرقی در برابر نفوذ نم و رطوبت، از افزودنی‌های آب بندکننده استفاده شده است. افرودنی آب بندکننده به‌صورت مایع، پودر عرضه شده و مواد تشکیل دهنده آن شامل زینک سولفات، آمونیوم سولفات، کلسیم کلراید، آمونیوم کلراید و… می‌شود.

افزودنی بتن گازساز

همان‌طور که در بخش ابتدایی مقاله بیان شد، برای ساخت بتن پیش ساخته این پروژه از بتن سبک استفاده شده است. بتن سبک از ترکیب بتن معمولی با افزودنی‌های حباب‌ساز تهیه می‌شود و سبب ایجاد حباب‌های ریز و کوچک در ملات بتن می‌شود. این محصول علاوه بر کاهش وزن بتن، مانع از نشست آن می‌شود و مقاومت آن را می‌افزاید.

افزودنی بتن ضد قارچ و باکتری

برای اینکه بتن را در برابر قارچ‌ها، باکتری‌ها و عوامل خورنده مقاوم سازند، از افزودنی‌های بتن ضد قارچ و باکتری استفاده می‌کنند. از جمله این افزودنی‌ها می‌توان به ترکیبات مس، فنول پلی هالوژنات و امولسیون‌های دی ادرید اشاره کرد.

اجرای بتن پیش ساخته با افزودنی روان کننده بتن

قیمت افزودنی بتن

یکی از سوالات متداولی که معمولاً افراد با مراجعه به مراکز فروش این محصول آن را مطرح می‌کنند، قیمت افزودنی بتن و عوامل تاثیرگذار بر آن است. همان‌طور که پیشتر گفته شد، افزودنی‌ها انواع مختلفی دارند و هر یک ویژگی‌ها و خاصیت‌های گوناگونی را در ملات ایجاد می‌کنند؛ بنابراین هر نوع افزودنی با توجه به عملکردی که دارد از قیمتی متفاوت برخوردار است.

افزودنی‌های بتن محصولاتی پرمصرف هستند و با توجه به میزان تقاضای بالایی که دارند توسط شرکت‌ها و کارخانجات گوناگون در سراسر کشور تولید شده و تحت عنوان برندهای مختلف در بازار عرضه می‌شوند؛ بنابراین نوع برند محصول نیز به‌طور مستقیم بر تعیین قیمت آن اثر می‌گذارد.

اگر افزودنی بتن مورد نظر شما ساخت یک شرکت معتبر و با سابقه باشد از قیمت بیشتری در مقایسه با افزودنی‌های بتن تولید شده توسط برندهای ناشناخته برخوردار خواهد بود. علاوه بر موارد بیان شده انواع افزودنی بتن تحت تاثیر نوسانات ارز تعیین قیمت می‌شوند.

اجرای بتن پیش ساخته با افزودنی روان کننده بتن

خرید افزودنی بتن

اگر قصد خرید افزودنی بتن و انواع روان کننده بتن را دارید، قبل از اینکه وارد بازار شوید و برای خرید این محصول اقدامی انجام دهید، بهتر است نوع نیاز و انتظاراتی را که از محصول دارید به‌طور دقیق مشخص کنید. به‌طور مثال شما باید بدانید هدفتان از خرید افزودن چیست و قصد دارید با افزودن این محصول به ملات بتن چه ویژگی‌هایی را در آن تقویت کنید.

با توجه به این موضوع و با مطرح کردن این بحث با فروشندگان می‌توانید افزودنی بتن متناسب با نیاز خود را به راحتی انتخاب و تهیه کنید. برای اطمینان از کیفیت افزودنی بتن، حتماً با برندهای شناخته شده و با سابقه بازار آشنایی پیدا کرده و در هنگام خرید به سراغ این موارد بروید تا نتایج مطلوبی را دریافت نمایید.

اگر خریدهای حضوری را ترجیح می‌دهید، حتماً فروشگاه‌های معتبر را برای خرید انتخاب کنید و درصورتی‌که به هر دلیلی امکان خرید حضوری برای شما فراهم نیست می‌توانید از سایت‌های فعال در این حوزه استفاده کرده و خرید خود را به‌صورت آنلاین و اینترنتی انجام دهید.

سایت‌های مختلفی در این حوزه اقدام به ارائه خدمت به مشتریان و متقاضیان می‌کنند که با کمی جستجو در اینترنت می‌توانید آن‌ها را پیدا کرده و برای خرید افزودنی بتن به آن‌ها اعتماد کنید.

جمع‌بندی

مواد افزودنی بتن در انواع آب بند، تندگیرکننده، کندگیرکننده، ابر روان‌کننده بتن و غیره تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر به فکر تهیه افزودنی‌های خاصی برای اجرای پروژه خود هستید، می‌توانید با ما در شرکت تولید کننده مواد شیمیایی ساختمانی همگرایان تولید (کپکو) در تماس باشید. ما با سالها تجربه در این زمینه توانسته‌ایم بررین محصولات را به هموطنان عزیز ارائه دهیم و خوشبختانه رشایت مشتریان را جلب کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با مشاره تلفن‌های مندرج در سایت با ما تماس گرفته و پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.

برچسب ها: افزودنی بتن, روان کننده بتن, کپکو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها