دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۳
نمایشگاه کتاب نقطه عطفی در مسیر شهرت پدیدآورندگان استانی است

چهارمحال‌وبختیاری - مدیر و مؤسس انتشارات نیوشه گفت: در دل هر نمایشگاه کتاب، داستان‌ها و دانشی نهفته است که منتظر کشف‌شدن توسط جهانیان است. پدیدآورندگان به خصوص مولفان بومی با استفاده از این فرصت، می‌توانند نه‌تنها به معرفی آثار خود بپردازند، بلکه با برقراری ارتباطات مؤثر، جایگاه خود را در عرصه بین‌المللی تثبیت کنند.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): عبّاس قنبری عُدیوی، فارغ‌التحصیل دکتری زبان و ادبیات فارسی و مدرس دانشگاه، با بیش از ۴۰ اثر منتشر شده و حدود ۱۵۰ مقاله و نوشتار در حوزه‌های علمی، پژوهشی و ترویجی در نشریات شناخته شده، دانشنامه‌ها و اجلاس‌های ملی و بین‌المللی، نامی آشنا در عرصه ادبیات است. او همچنین به‌عنوان مدیر و بنیان‌گذار انتشارات نیوشه در شهرکرد، در زمینه چاپ و نشر نیز فعالیت‌های چشمگیری داشته است. برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتابِ تهران، فرصتی پیش آورد تا با این پژوهشگر و نویسنده به گفتگو بنشینیم.

- نمایشگاه بین‌المللی کتاب چگونه می‌تواند به توسعه فرهنگی و آموزشی جامعه کمک کند؟

نمایشگاه کتاب، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی، آموزشی و اجتماعی، نقش بسزایی در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و معرفی پدیدآورندگان دارد. این رویداد، چه در سطح محلی و استانی و چه در عرصه‌های ملی و بین‌المللی، به‌عنوان عاملی پویا و زنده در رشد و توسعه فرهنگی و اجتماعی کشور عمل می‌کند.

کتاب به‌عنوان نمادی از دانایی و توسعه، امکان ایجاد ارتباطات سازنده و مفید آموزشی و علمی را برای اهالی فرهنگ فراهم می‌آورد. فرایند کتاب‌سازی، از ترجمه و گردآوری تا تولید، نشان‌دهنده جامعه‌ای سرزنده و در حال تکامل است. رضایت نویسندگان، ناشران، مترجمان و سایر عوامل درگیر در فرایند تألیف، چاپ و انتشار کتاب، نشانه‌ای از پیشرفت و حرکت سازنده یک جامعه است.

- نقش نمایشگاه کتاب در معرفی و برندسازی نویسندگان و پدیدآورندگان چیست؟

معرفی پدیدآورندگان در هر سطحی، اثربخش و مفید است، زیرا علاقه‌مندان به کتاب و هنرمندان این حوزه، می‌توانند با دانش، توانایی و مهارت‌های خود، جامعه را با زندگی موفق آشنا سازند. نویسنده و کتاب، در میدان شایستگی‌های فرهنگی، خود را به مخاطبان و جامعه هدف معرفی می‌کنند. نمایشگاه کتاب، با ترویج فرهنگ مطالعه، پژوهش و داشتن بینش درست درباره ماهیت و نقش کتاب، به تداوم و پویایی فرهنگ کتاب‌خوانی کمک می‌کند. حضور فعال ناشران و نویسندگان در این رویداد، به جریان‌سازی و تحرک جامعه در طول سال منجر می‌شود. خانواده‌ها، علی‌رغم مشکلات اقتصادی، در این هفته به بزرگ‌ترین بوستان دانایی مراجعه می‌کنند تا از این فرصت ملی و بین‌المللی بهره‌مند شوند؛ بنابراین، نمایشگاه کتاب را می‌توان بزرگ‌ترین رسانه ترویج و تقویت مبانی کتاب و کتاب‌خوانی در کشور دانست


- پدیدآورندگان بومی چگونه می‌توانند در نمایشگاه سهم داشته باشند و خود و آثار خود را در این فضا عرضه کرده و از آن به‌عنوان یک فرصت استفاده کنند؟


با احترام به همکاران ناشر و نویسندگان ارجمند سرشناس و نام‌آور، باید عرض کنم که ما در شهرستان‌ها و استان‌ها کارهای خوب بسیاری داریم که می‌توانند به چرخه آگاهی‌بخشی و تأمین منابع خوب مطالعه کمک کنند. بی‌گمان، پدیدآورندگان محلی و استانی، می‌توانند با بهره‌مندی از فرصت پیش‌آمده و استفاده از رسانه‌های پرقدرت امروزی، شبکه‌های اجتماعی و فناوری نوین، خودشان را به مخاطبان سراسر کشور معرفی کنند.

این فرصت پسندیده با استفاده از تقویت نظام خرید و ارسال حضوری و غیرحضوری نیز تکمیل می‌شود. حضور نویسندگان در غرفه‌های استانی و ملی، گفتگوی آن‌ها با مخاطبان و دوستداران، برگزاری نشست‌های پرسش‌وپاسخ، سبب معرفی بهتر آنان به خوانندگان کشور خواهد شد. پیوستگی و ساده‌کردن روش‌های پیوند و ارتباط بین نویسندگان و پدیدآورندگان بومی با مخاطبان استان‌های دیگر یا اهالی پایتخت، سبب می‌شود که نمایشگاه کتاب، زمینه معرفی و تقویت ارتباط مستمر و دیدار مؤثر را فراهم سازد.

نمایشگاه کتاب نقطه عطفی در مسیر شهرت پدیدآورندگان استانی است


- چه تحلیلی از ارتباط پدیدآورندگان بومی با مخاطبان نمایشگاه دارید و آیا به نظر شما فضایی برای مواجهه رودرروی پدیدآورندگان با یکدیگر و دریافت نظر مخاطبان وجود دارد؟


باتوجه‌به تجربه شخصی من به‌عنوان نویسنده، ناشر و عضوی از پدیدآوران کتاب، نمایشگاه زمینه خوبی را در یک برش فشرده فراهم می‌کند. استفاده از رسانه‌های دیداری و شنیداری، ساخت پادکست‌های صوتی کوتاه، ساخت نماهنگ‌ها، پژوهنگ‌ها و یا تولید گفتگوهای کوتاه در پایگاه‌ها و تارنماهای ناشران، این فرصت بهینه را فراهم خواهد کرد. باتوجه‌به شرایط ویژه برگزاری نمایشگاه، تراکم مراجعه‌کنندگان، حضور فشرده و محدود یک‌هفته‌ای ناشران، شاید ارتباط خیلی دقیق و اختصاصی را فراهم نکند ولی می‌تواند دری برای آشنایی و شناخت بهتر را بگشاید.

از طرفی، اگر فناوری و مهارت طراحی جلد، تهیه کتاب خوب، کیفیت چاپ و مناسب‌بودن قیمت در آثار هم دیده شود، این دیدار و آشنایی به ارتباط مؤثر و مستمر تبدیل خواهد شد. بدون اینکه بخواهم نامی بیاورم، باید بگویم الان ناشرانی در سطح شهرستان‌ها و استان‌های دیگر داریم که با ناشران پایتخت و کلان‌شهرها رقابت می‌کنند و از نظر کیفیت درونی و بیرونی آثار نیز، دست برتر را دارند. به‌هرحال، بر این باورم که همه ناشران و نویسندگان ارجمند و دیگر عوامل چاپ، نشر و پخش کتاب، ضمن استقلال در کار خود، یک پیوستگی و ارتباط دوستانه افقی و عمودی هم با دیگر عوامل حوزه کتاب دارند که سبب موفقیّت خانواده بزرگ کتاب‌خوانان و کتابداران، کتاب‌دوستان و تولیدکنندگان خواهد شد. ما باید از این نوع نمایشگاه‌ها در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها نیز حمایت و استقبال کنیم تا این جان و خون تازه را در رگ‌های جامعه ایرانی به حرکت درآوریم.


سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران طی روزهای ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور ناشران خارجی و داخلی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط