جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۹
ادبیات مقاومت در غرب جا پیدا می‌کند/ کتابی که قرار بود در لبنان چاپ شود

نشست تبیین کتاب «جنگ بدون صلح» با حضور نصرت‌الله محمودزاده نویسنده کتاب «جنگ بدون صلح» با موضوع عملیاتی بایکوت شده در لبنان و مهدیه زکی‌زاده نویسنده و کارشناس کتاب در مجمع ناشران دفاع مقدس برگزار شد.

‌سرویس مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا نشست تبیین کتاب «جنگ بدون صلح» با حضور نصرت‌الله محمودزاده نویسنده کتاب «جنگ بدون صلح» و مهدیه زکی‌زاده نویسنده و کارشناس کتاب در غرفه مجمع ناشران دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران برگزار شد.


در ابتدای نشست نصرت‌الله محمودزاده نویسنده کتاب «جنگ بدون صلح» گفت: بعد از جنگ که روش کتاب‌های من تغییر کرد، کارها را برای دراز مدت دیدم. هیج زمان برای یک حادثه خاص یا پیشنهاد خاص کارها را انتخاب نکردم. به نظر من اگر کار دراز مدت در دستور کار مقاومت قرار بگیرد، ما مطمئناً در فضای خارج از حیطه مخاطبان فعلی، مخاطبان زیادی پیدا خواهیم کرد.

وی افزود: ادبیات یعنی روایتی که در جامعه رخ داده است، این ادبیات و روایت، می‌تواند ادبیات فرد باشد، می‌تواند روایت شکست باشد، می‌تواند موضوعات مختلفی را شامل شود، تلخ باشد یا شیرین، اما آنچه که ادبیات توانست در دنیای بعد از قرن ۱۸ ارائه کند، ایدئولوژی یا پیام نهفته در آن است. ما این را باید بسیار زیرکانه مواظبت کنیم.

نویسنده کتاب «جنگ بدون صلح» ادامه داد: این زیربنای تفکر افرادی است که می‌خواهند در ادبیات مقاومت کار کنند و در آینده‌ای نزدیک این ادبیات در جهان غرب نیز جایگاه خوبی باز خواهد کرد. ما می‌خواهیم در دنیا از این صحبت کنیم که اگر جنگیدیم، برای صلح است و اگر صلح نمی‌کنیم برای این است که می‌خواهیم خودمان باشیم.


وی خاطرنشان کرد: بر اساس همین صلح است که این کتاب بعد از سی‌سال منتشر شد، چون اگر قبل از این عرضه می‌شد، ناقص بود. هرپدیده‌ای از جنگ برای خود پیام دارد و ما باید با صبر و حوصله این پیام‌ها کنکاش کنیم، بی‌طرف باشیم، غرض نداشته باشیم و دفاع بد نکنیم.


محمودزاده در ادامه با اشاره به چگونگی دلیل خلق این اثر درباره مقاومت لبنان گفت: اتفاقی ساده شروع کننده کار بود. رهبر وقت لبنان سید عباس موسوی با مسئولین جهاد سازندگی جلسه‌ای برای تشکیل جهاد سازندگی در لبنان داشت. در آنجا انتقال تجربیات جهاد در حوزه سازندگی مدنظر بود، بحت جنگ نبود و بنده به عنوان یکی از مسئولین وقت جهاد در جلسه خصور داشتم.

وی ادامه داد: در حاشیه جلسه، تجربه‌ای که من در جنگ داشتم مطرح شد که در عملیات‌ها حضور پیدا می‌کنم و درباره آنها می‌نویسم. آنجا سید عباس از من درخواست کرد که بیایید و یکی از عملیات‌های ما را با این روش بنویسید، برای نوشتن این کتاب من پنج ماه در لبنان بودم. این پنج‌ماه در سنگر بچه‌های حزب‌الله بودم و رودررو با آنها زندگی کردم و در جنوب بیروت بودم.

نویسنده کتاب «جنگ بدون صلح» تصریح کرد: با نوشتن این کتاب با دنیای جدیدی مواجهه شدم، نهایتاً این عملیات را انتخاب کردم، عملیاتی که اسرائیل آغاز کرد و به ظاهر پیروز شد و به هدف خود در ظاهر می‌رسد، ماجرا شبیه هویزه خودمان بود که همه شهید می‌شوند و یک یا چند نفر سالم می‌مانند، جالب اینجاست اسرائیل این عملیات را بایکوت خبری می‌کند.

وی افزود: من وقتی مشغول نوشتن شدم با یک ناشر لبنانی قرارداد اولیه بستم و قرار نبود کتاب در ایران چاپ شود، حتی مترجمی پیدا کردیم و مورد قبول ناشر قرار گرفت، بنابراین این کتاب به عنوان چاپ لبنان منتشر شد. اما آنچه منجر به خلق کتاب «جنگ بدون صلح» بعد از سی‌سال شد، این بود که زمانی که خواستم کتاب را تحویل سید عباس موسوی دهم، همان روزی بود که سیدعباس ترور شد، بعد متوجه شدم کتاب خام است.

محمودزاده در خصوص دلیل خام بودن کتاب گفت: دشمن‌شناسی آنجا بسیار ضعیف است. ما در ادبیات مقاومت نگاه همراهی با آنهایی داریم و معتقدیم آنها با اعتقاد رفته‌اند. در اینترنت اگر درباره این عملیات جست‌وجو کنید، هیچ خبری از این عملیات نیست، شارون انعکاس این جنگ را بایکوت خبری کرد، این برای من سوال ایجاد کرد و برای رسیدن به پاسخ به این پرسش به مدت ۲۴ ساعت وارد منطقه‌ای شدم که دست اسرائیل بود.

وی تصریح کرد: ادبیات مقاومت روحی دارد که اگر روایتگر نتواند آن را به نویسنده و محقق منتقل کند و آن روح در قلم جاری نشود، آن ادبیات مقاومت نیست. اینجا نقطه کلیدی ادبیات مقاومت است. من به جز رفتن به منطقه اسرائیل راه دیگری نداشتم.

نویسنده کتاب «جنگ بدون صلح» اضافه کرد: من یک هفته آنجا بودم و مواضع را لمس کردم و زندگی کردم. وقتی بعد از یک هفته از آن مواضع بازگشتم، گویی چهل و یکمین نفری بودم که آنجا بوده، زندگی کردن به واقعه به راوی کمک می‌کند و انتخاب زمان مناسب در رساندن اینگونه پیام‌ها، مهمترین خصیصه‌ای‌است که باید به آن توجه کرد.


همچنین مهدیه زکی‌زاده پژوهشگر ادبیات پایداری گفت: از روزی که اولین انسان پای به این جهان گذاشت، مقاومت و پایداری آغاز شده و قاعدتاً تا آخرین نفر روی کره خاکی وجود خواهد داشت. اصطلاح ادبیات مقاومت ما بیشتر در زمانی که مقاومت و پایداری مظلومین جهان و خصوصاً مسلمانان مظلوم جهان برای مخاطب نمود پیدا کرد.

وی افزود: ادبیات مکتوبی که ما به عنوان ادبیات مقاومت می‌شناسیم گونه‌های مختلفی دارد که هرکدام جایگاه خود را دارد و ما الان در کنار نسل‌های دوم و سوم بعد از افرادی که در جنگ بوده‌اند، و خدا را شکر می‌کنیم که هنوز نسل اول را داریم و اینگونه مقاومت در گوشت و پوست و استخوان بچه‌های ما نفوذ داشته باشد، این نفوذ به این معناست که شما اگر ادبیات مقاومت کل جهان را به یک کودک ایرانی بدهی، به راحتی می‌تواند همذات‌پنداری کند.

نویسنده کتاب «جنگ بدون صلح» خاطرنشان کرد: این مسئله برای ما مشخص می‌کند که می‌توان گونه‌های متفاوتی را برای ارائه داشته باشیم، از مستند تا تاریخ شفاهی و.. اما قاعدتاً ما باید به دنبال یک روش تازه برویم، باید تا حدودی سنت‌ها را بشکنیم تا بتوانیم ارتباط بگیریم.

وی تاکید کرد: قلم آقای محمودزاده با وجود اینکه سال‌های سال می‌نویسند، قابلیت بروز شدن را دارد، این بروز شدن را می‌توان در کتاب جدید او مثل «جنگ بدون صلح» دید، کتابی که با یکبار خواندن تمام نمی‌شود،.این کتاب یک کار فکری است، چه نوشتن و چه خواندن کتاب، با یکبار خواندن تنها با فضا آشنا می‌شوید و از مرحله دوم دست گرفتن این کتاب، تنها عنوان کتاب مخاطب را به فکر وامی‌دارد. عنوان کتاب رمان است، رمانی که بر اساس واقعیت و مشاهدات نویسنده است.

نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت) ۱۴۰۳ (در محل مصلای امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها