سه‌شنبه ۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۸
بی‌توجهی به تراث ملی و اسلامی، چالش اصلی رمان فارسی است/ رویش‌های تحسین‌برانگیز در نویسندگان زن

مهدی کردفیروزجایی، نویسنده و از داوران شانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد از نویسندگان خواست در آثار خود بیشتر به گنجینه و فرهنگ گذشته اسلامی و ایرانی که در قرآن، نهج‌البلاغه و متون کهن منعکس شده توجه کنند.

مهدی کردفیروزجایی در آستانه برگزاری اختتامیه شانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به بیان وضعیت فعلی رمان‌های ایرانی پرداخت و عنوان کرد: در داوری انجام شده بر آثار ارسالی به دبیرخانه جایزه جلال خوشبختانه سطح رمان‌ها به گونه‌ای بود که توانستیم داوری نهایی را انجام دهیم و نامزدان نهایی را اعلام کنیم. نامزدان نهایی که از میان آنها رمان‌نویس برگزیده در اختتامیه جایزه جلال معرفی خواهد شد خوشبختانه دغدغه پرداختن به هویت ملی و اسلامی دارند و نویسنده حرفه‌ای هستند.

این نویسنده پیش‌کسوت کشورمان تأکید کرد: در عین حال با اینکه سطح رمان‌های ارسالی به دبیرخانه مطلوب بود باید توجه کرد که از میان بیش از هزار رمان ارسالی ۲۰ اثر قابل رقابت واقعی بودند که به پنج نامزد نهایی رسیدیم. باید تدبیری اندیشیده شود که تعداد آثار باکیفیت در دوره‌های بعد به بیشتر از این تعداد برسد.

کردفیروزجایی همچنین در بیان مهم‌ترین چالش رمان امروز گفت: با مشکل بی‌توجهی به اندیشه منبعث از تراث ملی و اسلامی که از قرآن، نهج‌البلاغه و متون کهن ملی و اسلامی به جای مانده و نیز اشعار شاعران بزرگ چون شاهنامه، مثنوی معنوی و خمسه نظامی مواجه هستیم. البته خوشبختانه رمان‌های نامزد نهایی این دوره این مسئله را نداشته‌اند و چالش دیگر نیز بی‌توجهی به زمان و مکان بومی و اقلیم است.

وی همچنین درباره میزان تأثیر جوایز ادبی از جمله جایزه جلال آل احمد در بهبود وضعیت رمان فارسی گفت: در ایران جوایز ادبی از جمله جایزه جلال آل احمد فرصتی برای تقدیر از نویسندگانی است که به ادبیات و فرهنگ خدمت کرده‌اند. در عین حال نمی‌توان ادعا کرد اگر جایزه جلال نبود فلان نویسنده منتخب، اثرش را نمی‌نوشت. جشنواره‌های ادبی باید بتوانند بازار کتاب را داغ کنند و نقشی مانند جشنواره فیلم فجر را ایفا کنند. تقدیر از نویسندگان نیکوست ولی باید تاثیرگذاری جایزه جلال در عرصه نشر و تولید ادبیات افزایش یابد.

داور شانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد همچنین عنوان کرد: در سال‌های اخیر اتفاق‌های خوبی در عرصه رمان نویسندگان زن رخ داده که نویدبخش آینده‌ای روشن است.از پنج نامزد نهایی بخش رمان شانزدهمین دوره جایزه جلال سه نفر خانم هستند و ۸۰ درصد هنرجویان کلاس‌های آموزش داستان‌نویسی را بانوان تشکیل می‌دهند.

وی گفت: اگر دهه‌های ۷۰ و ۸۰ تنها منیژه آرمین و راضیه تجار را به عنوان چهره شاخص در عرصه رمان جبهه انقلاب داشتیم اکنون بانوان موفق بسیاری از خارج تهران درخشیده‌اند که این اتفاق خجسته نوید می‌دهد رمان فارسی چهره‌های خود را در خارج پایتخت نیز پیدا می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها