پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۹
کافه‌کتابِ خانه، مدرسه و مسجد راهی برای ترویج کتابخوانی

اصفهان – برگزیده رویداد ملی رشدآوند گفت: ترویج سبک زندگی اسلامی، گسترش محیط یادگیری، پیوند بین خانواده، مدرسه و مسجد و ترویج کتابخوانی برخی از اهداف ایده کافه کتاب خانه است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، یکی از ایده‌های برتر رویداد ملّی «رشدآوند»، تأسیس کافه کتاب است با محیطی آرام و دنج برای دورهمی‌، مطالعه، نقد کتاب و بررسی بازی‌های فکری همراه با سرو نوشیدنی و خوراکی در خانه، مدرسه و مسجد که باعث ترویج بیشتر کتابخوانی می‌شود.

ایده سیده فرشته حیدری از ایلام جزء پنج ایده برتر این رویداد انتخاب شد. وی در توضیح ایده خود اظهار داشت: جامعه ما یک جامعه اسلامی است که ارزش‌ها و معیارهای دینی آن توسط نهادهای اصلی جامعه یعنی خانواده، مدرسه و مسجد که ماهیت اسلامی دارند تبلیغ و نشر داده شوند.

وی افزود: این عناصر هر چند به تنهایی امکان فراگیری را فراهم می آورند اما به دلیل یک سری نقض‌ها از جمله اشتباهات فردی، دخالت علائق شخصی و نبود برنامه جامع بلند مدت، در بستر جامعه نمی‌توانند موجب ارتقا و توسعه محیط یادگیری به سبک زندگی اسلامی شوند پس تعامل و انسجام پیوسته بین این سه نهاد مهم لازم و ضروری است.

برگزیده رویداد ملّی «رشدآوند» تصریح کرد: برای انسجام و اتحاد این سه نهاد بر خود لازم دیدم تا یک ایده به ظاهر ساده اما کاربردی و پرمحتوا به نام کافه کتاب را مطرح نمایم که دارای سه مرحله: مرحله اول اجراء در خانه مرحله دوم اجرا در مدرسه مرحله سوم هیئت داوران و اهدای جوایز در مسجد است.

وی گفت: ترویج سبک زندگی اسلامی، گسترش محیط یادگیری، پیوند بین خانواده، مدرسه و مسجد و ترویج کتابخوانی برخی از اهداف این ایده می باشد.

حیدری تصریح کرد: در امر تربیت اسلامی افراد جامعه، مقدماتی‌ترین کار، اتحاد بین سه نهاد خانواده و مدرسه و مسجد است. این پیوستگی زمانی تحقق می‌یابد که همراه با برنامه ریزی‌های هوشمند و تکنیک های منسجمی باشد که قدرت جذابه فراگیر برای همه گروه های سنی را دارا باشد.

و به تشریح مراحل ایده پرداخت و گفت: در ابتدا مدیر مدرسه پوستری با عنوان جشنواره کافه کتاب تهیه و منتشر می کند که در مرحله اول انتخاب کتاب، مرحله دوم اجرا در خانه، مرحله سوم اجرا در مدرسه و مرحله چهارم نوبت هیئت داوران در مسجد و تقدیم جوایز خواهد بود و مسجد به عنوان بخش ستادی و محور برنامه یعنی تأمین کننده کتاب‌های درخواستی و ارائه دهنده به دانش آموزان برای شرکت در جشنواره نقش ایفا می کند.

وی گفت: دانش آموز به همراه اعضای خانواده یکی از کتاب ها را انتخاب و بعد از مطالعه بازیگران، نقش‌ها و دیالوگ‌ها را آماده می‌کنند و در قالب یک نمایش رادیویی یا نمایش تئاتر داستانی از کتاب به صورت خانوادگی اجرا و کلیپ آن را برای مدرسه ارسال می‌شود.

برگزیده رویداد ملّی «رشدآوند» ادامه داد: در کتابخانه یا حیاط مدرسه فضایی مانند کافه کتاب، دانش آموز به همراه اعضای خانواده در میزگرد آن کتاب شرکت کرده و در حضور سایر دانش آموزان، مدیر و معلمان مدرسه اجرا و تصویربرداری می شود.

وی در پایان گفت: گروه داوران که متشکل از مدیر، معاون پرورشی و هیئت امنای مسجد محله هستند با حضور دانش آموزان و اعضای خانواده‌شان اجراها را مورد بررسی و به برگزیدگان جوایزی اهدا می‌شود و در اجراهای بعدی به صورت نوبتی جای مدرسه و مسجد عوض خواهد شد.

گفتنی است «رشدآوند» عنوان رویدادی ملّی برای جمع‌آوری، ارزیابی و معرفی ایده‌های مرتبط با تقویت تعامل خانواده، مسجد و مدرسه بود که سال گذشته به همت خانه فناوری‌های فرهنگی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها