یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۴
انبوه بازدیدکنندگان نمایشگاه تهران مهم‌ترین ابزار رایگان تبلیغ کتاب است

لرستان– رئیس انجمن ادبی لرستان با اشاره به اینکه اگر نمایشگاه نباشد، کتاب در گوشه قفسه کوچک کتابفروشی‌ها باید به دنبال مخاطبین اتفاقی باشد، گفت: انبوه بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب مهم‌ترین ابزار رایگان تبلیغ کتاب است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): کمتر از چهار روز دیگر تا آغاز سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران زمان باقی است این دوره از نمایشگاه کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

با عزت‌الله چنگایی، پایه‌گذار شعر انقلابی، رئیس انجمن ادبی در لرستان و چهره سال ۱۳۹۶ هنر انقلاب و از پیشکسوتان رسانه در لرستان گفت‌وگویی درباره تاثیر نمایشگاه در معرفی آثار پدیدآورندگان کتاب داشتیم، وی معتقد است؛ ناشران سفیران افکار، اندیشه‌ها و فرهنگ مردم هستند و نمایشگاه بین‌المللی کتاب با انبوه بازدیدکنندگان مهم‌ترین ابزار رایگان برای تبلیغ کتاب است.

چنگایی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب، چه در سطح محلی چه درسطح ملی، موجب تبادل فرهنگ، افکار و اندیشه‌هاست گفت: با مطالعه کتاب است که افکار را از همدیگر می‌گیریم، اندیشه‌ها را در می‌یابیم و با آشنایی از همین اندیشه‌ها می‌توانیم راه‌های بازتری را برای زندگی در برابر خود داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه تبادلات فرهنگی مردم دنیا را به همدیگر نزدیک می‌کند، افزود: نمایشگاه کتاب ابزاری کارآمد برای تبادلات فرهنگی است، از طرفی ما منادیان علم، کتاب، اندیشه و گوش دادن و انتخاب هستیم و کتاب آسمانی‌مان هم یک پیام جهانی برای همه انسان‌ها دارد نه فقط برای مسلمانان و بشارت می‌دهد به آنان که قول‌ها را می‌شنوند و از میان آنان بهترین‌ها را انتخاب می‌کنند. به نظر بنده بهترین مکان برای پیوستن به این فراخوان انسانی، همین نمایشگاه‌ها و به‌ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب است.

اهمیت نمایشگاه کتاب در معرفی آثار نویسندگان

این نویسنده و شاعر لرستانی درباره تاثیر نمایشگاه کتاب معرفی آثار نویسندگان گفت: اگر نمایشگاه نباشد کتاب در گوشه قفسه کوچک کتابفروشی‌ها باید به دنبال مخاطبین اتفاقی باشد؛ اما وقتی در یک نمایشگاه به نمایش درمی‌آید و در معرض دید گذاشته می‌شود از دریچه نگاه یک ملت؛ بلکه از نگاه یک جهان دیده می‌شود.

انبوه بازدیدکنندگان نمایشگاه تهران مهم‌ترین ابزار رایگان تبلیغ کتاب است

ناشران سفیران افکار، اندیشه‌ها و فرهنگ مردم هستند

وی ادامه داد: در نمایشگاه بین‌المللی کتاب، صدها ناشر از ده‌ها و بلکه صدها نقطه جهان شرکت می‌کنند و هر ناشری خود سفیر افکار، اندیشه‌ها و فرهنگ مردمی است و همین بده بستان فرهنگ‌ها و آشنایی با اسامی و موضوع کتاب‌ها موجب برندسازی و ماندگاری اسم و موضوع کتاب‌ها می‌شود.

چنگایی، انبوه بازدیدکنندگان از نمایشگاه بین‌المللی کتاب را مهم‌ترین ابزار رایگان تبلیغ کتاب دانست و افزود: این مزیت در هیچ نمایشگاه دیگری در کشور دیده نمی‌شود و همین امکان بی‌نظیری است که در این نمایشگاه فراهم است و تاثیر بی‌نظیری را دارد.

رئیس انجمن ادبی لرستان درباره سهم نویسندگان بومی و عرضه آثارشان در نمایشگاه‌های کتاب نیز گفت: سهم نویسندگان بومی به اندازه همت و تلاش خود آنان و ناشران آنان برای پیدا کردن جایگاه واقعیشان در نمایشگاه است و باید برای این جایگاه بکوشند و بجنگند تا به‌دست بیاورند.

موضوعات کتاب‌های بومی در صورت معرفی صحیح می‌تواند برای اقصی نقاط جهان جذاب باشند

مدیر مسئول هفته‌نامه بامداد لرستان افزود: به نظر بنده موضوعات کتاب‌های بومی (به‌ویژه در لرستان) و سایر نقاط ایران نه فقط برای خودمان و هموطنانمان؛ بلکه در صورت معرفی نیکوتر برای اقصی نقاط جهان می‌تواند جذابیت داشته باشد.

وی ادامه داد: چه بسیار ناشرانی که در برخورد با موضوع یک کتاب شیفته موضوع می‌شوند و آن‌را در کشور خود ترجمه و منتشر می‌کنند. همه چیز بسته به این است که ناشران بومی ما چه اندازه حضور می‌یابند و به‌علاوه چه اندازه موفق به معرفی خود می‌شوند.

دستگاه‌های فرهنگی برای حضور ناشران بومی در نمایشگاه حمایت کنند

چنگایی به نقش حمایتی دستگاه‌های فرهنگی استان‌ها اشاره کرد و افزود: معتقدم ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل کتابخانه‌ها، شهرداری‌ها و.... باید به کمک ناشران و نویسندگان بیایند تا حضور پررنگتر و موفق‌تری در نمایشگاه‌های کتاب داشته باشند.

وی درباره تاثیر نمایشگاه برای ارتباط نویسندگان به ویژه نویسندگان بومی و مواجهه با مخاطبان گفت: یکی از کارکردهای نمایشگاه‌ها آشنا شدن تولیدکنندگان آثار با همدیگر و با مخاطبان از هر قشری است. به‌قول شاعر؛ «این همان دامان دوستی است که به صد خون دل به کف آمده» و نویسندگان محلی حالا که در این سطح وسیع با مخاطبان مواجه می‌شوند، نباید به آسانی آن را از دست بدهند.

نویسندگان باید از فرصت مواجهه با مخاطبان در نمایشگاه استفاده کنند

چنگایی افزود: تولید محتوا در قالب کتاب مخاطب می‌طلبد و نمایشگاه فرصت این مواجه را آسان فراهم می‌کند پس نویسنده نباید به آن کم‌توجه باشد چرا همین مواجهه می‌تواند تاثیری مداوم و پویا برای ارتباطی همیشگی به‌جا بگذارد.

نویسندگان و ناشران مردمی‌ترین تولیدکنندگان هستند

رئیس انجمن ادبی لرستان درباره نقش نمایشگاه کتاب در تحقق شعار سال نیز گفت: شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» است. بنده سوال می‌کنم کدام تولیدکنندگان می‌توانند از نویسندگان و ناشران مردمی‌تر باشند که در تولید محتوای فکری می‌کوشند و الحق درحالی‌که می‌دانند ممکن است کمترین باز خورد مالی را داشته باشند در عاشقانه‌ترین شکل بکوشند و حالا اگر در راستای خود شعار هم تولید کنند، کارشان صبغه جهادی می‌گیرد و بسیار اثرگذار است.

خواندن به ما راه رفتن برای ساختن بهتر را نشان می‌دهد

وی با اشاره به زیبایی شعار امسال نمایشگاه کتاب نیز گفت: هرچه بیشتر بخوانیم، بهترمی‌توانیم بسازیم. هم شخصِ خودمان را، هم زندگی‌مان را هم دنیایمان را، چون خواندن به ما هم راه رفتن برای ساختن را بهتر نشان می‌دهد؛ هم ما را با تجربه‌های دیگران آشناتر می‌کند و کوتاه‌ترین راه را برای ساختن فرارویمان قرار می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط