یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۸
افزایش حضور ناشران در بخش‌های مجازی و فیزیکی نمایشگاه کتاب

رئیس سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در نشست خبری این رویداد از برگزاری ویژه‌برنامه «رویداد نشر ایران» در نمایشگاه کتاب تهران خبر داد و گفت: حضور کتابفروشان با رفع نواقص نمایشگاه سال گذشته، امسال ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صبح امروز (یکشنبه ۱۶ اردیبهشت‌ماه) با حضور یاسر احمدوند و علی رمضانی رئیس و قائم‌مقام این رویداد فرهنگی در مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد.

در ابتدای این نشست، یاسر احمدوند با اشاره به شعار سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران؛ «بخوانیم و بسازیم» گفت: نمایشگاه کتاب تهران، به‌عنوان بزرگترین اجتماع فرهنگی مردم ایران، حول محور و موضوع دانش و آگاهی و کتاب شکل می‌گیرد که با اهتمام دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در سطح ملی و شهر تهران برگزار می‌شود. ناشران در دو بخش مجازی و فیزیکی در این رویداد حضور دارند. امیدواریم نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ به نقطه عطفی در ارتقاء دانش و پیشرفت حوزه کتاب و کتابخوانی در کشور تبدیل شود. نمایشگاه بعد از ۳۵ دوره به قوام و جایگاه ویژه‌ای در خانواده‌های ایرانی رسیده است؛ از خانواده‌ها برای حضور در نمایشگاه و استفاده از آثار ناشران و برنامه‌های فرهنگی دعوت می‌کنم.

وی ادامه داد: تلاش شد واگذاری فضا به ناشرانی که متقاضی ساخت غرفه هستند، زودتر انجام شود. اغلب این غرفه‌ها یا کامل شده یا در حال اجرا است. از امروز هم ناشران طبق اطلاع‌رسانی، می‌توانند غرفه‌ها را دریافت کنند و از بعد از ظهر امروز اقلام خود را بیاورند.

رئیس سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران، به برنامه‌های فرهنگی نمایشگاه اشاره کرد و گفت: برنامه‌های ویژه برای «غزه» و فلسطین با هدف پاسداشت مقاومت مردم غزه پیش‌بینی و برنامه مختلفی با حضور چهره‌های فرهنگی و اصحاب قلم و تقدیر از نویسندگان و مترجمان حوزه فلسطین تدارک دیده شده است.

رئیس سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران، به برنامه‌های فرهنگی نمایشگاه اشاره کرد و ادامه داد: برنامه‌های ویژه برای «غزه» و فلسطین با هدف پاسداشت مقاومت مردم غزه پیش‌بینی و برنامه مختلفی با حضور چهره‌های فرهنگی و اصحاب قلم و تقدیر از نویسندگان و مترجمان حوزه فلسطین تدارک دیده شده است. به‌مناسبت همزمانی دهه کرامت با نمایشگاه کتاب تهران نیز ویژه‌برنامه «بزرگداشت مقام دختران ایران» برگزار خواهد شد.

احمدوند به حضور گسترده ناشران در دو بخش مجازی و فیزیکی نمایشگاه اشاره و بیان کرد: نمایشگاه در دو بخش حضوری و مجازی امسال هم استمرار دارد و تعداد قابل توجهی از ناشران علاوه بر بخش مجازی در بخش حضوری، کتاب‌های خود را عرضه می‌کنند. با توجه به هماهنگی با شرکت ملی پُست، ارسال بسته‌ها با شرایط مطلوبی انجام خواهد شد. حضور کتابفروشان با رفع نواقص نمایشگاه سال گذشته، امسال ادامه دارد.

وی درباره استقبال مردم از نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ گفت: پیش‌بینی می‌کنیم حجم مراجعه و استقبال از نمایشگاه نسبت به سال گذشته بیشتر باشد؛ بنابراین تقاضا داریم مردم حضور خود را در روزهای مختلف، به‌ویژه روزهای آغازین تقسیم کنند تا کمر با تراکم روبه‌رو باشیم.

رئیس سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران درباره بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ توضیح داد: حدود ۶۰ ناشر خارجی امسال در نمایشگاه کتاب تهران حاضر هستند، حدود ۵۰ هزار عنوان امسال عرضه خواهد شد و با توجه به حجم بار دریافتی پیش‌بینی می‌شود، حجم کتاب‌های خارجی، ۷۰ تُن باشد.

احمدوند درباره ویژه برنامه «رویداد نشر ایران» در نمایشگاه کتاب تهران افزود: میزبان برنامه‌ای با عنوان «رویداد نشر ایران» در روزهای ۲۴ تا ۲۶ اردیبهشت در بخش خارجی خواهیم بود که با هدف معرفی ظرفیت نشر ایران به کارگزاران منطقه‌ای است. ۲۰ کشور از ناشران و کارگزاران ادبی در این رویداد حضور دارند. بازدید از مراکز چاپ و فروش کتاب و مراکز مختلف خواهند داشت و می‌تواند شروع ارتباط با نشر بین‌الملل باشد.

در ادامه این نشست، علی رمضانی، قائم مقام سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران در سخنانی عنوان کرد: پس از پایان نمایشگاه سی‌وچهارم ارزیابی‌ها آغاز شد و نتایج آن در کمیته‌های ۱۵ گانه نمایشگاه ۱۴۰۳ انجام شد.

وی با بیان اینکه امسال بیش از ۷۰ دستگاه مختلف در برگزاری نمایشگاه مشارکت دارند، گفت: شهرداری، نیروی انتظامی، شرکت پست، مجموعه مصلا، بانک ملی ایران و سایر نهادها که در حال فعالیت هستند تا مجموعه نمایشگاه خدمات بهتری به مردم ارایه بدهند. همه ناشران، سومین سال پیاپی در فضای مسقف جانمایی شدند و در بخش ناشران دانشگاهی، آموزشی و کودک افزایش فضا داشتیم.

قائم مقام سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران درباره امکانات جدید رفت‌وآمد بازدیدکنندگان و پارکینگ گفت: سه در جدید به مصلا اضافه شده که دو در برای ورود مردم و یک در برای ماشین پیش‌بینی شده است که شامل درهای ۲۱، ۱۱ و ۴ است‌؛ بنابراین از همه جهت‌های نمایشگاه ورود نفری و خودرویی داریم.

رمضانی درباره یارانه خرید از نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ برای مشمولان بیان کرد: میزان یارانه اختصاص یافته به طلاب و دانشجویان مبلغ ۷۰۰ هزار تومان است که ۴۰ درصد حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حامیان مالی است و ۶۰ درصد آورده دانشجویان. استادان و اعضای هیئت علمی ۸۰۰ هزار تومان اعتبار دارند؛ ۵۰ درصد استادان و ۵۰ درصد حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد و حامیان است. این یارانه‌ها در بخش مجازی برای استفاده همه مردم پیش‌بینی شده است.

رمضانی درباره حضور فعالان رسانه در نمایشگاه کتاب تهران، گفت: ۲۷۵ خبرنگار، کارت ثابت و تعدادی نیز کارت روزانه دریافت می‌کنند؛ همچنین ۸۴ شهروندخبرنگار در نمایشگاه حضور دارند که امیدواریم از میان آن‌ها نیروهای مناسب جذب شوند. ۳۰ نماینده رسانه خارجی نیز ساماندهی شده‌اند. شبکه اجتماعی «بله» و «نشان» با دقت و جزییات بیشتری در جستجوی غرفه‌ها به کمک ناشران و مردم می‌آیند. مرکز پاسخگویی با حدود ۱۰۰ نفر، سوالات مردم درباره نمایشگاه مجازی و فیزیکی را با خط ارتباطی ۹۱۰۰۹۸۹۸ پاسخ می‌دهند؛ همچنین ۱۲۰ نفر، نقشه توزیع می‌کنند. «مشاور کتاب» در بخش شبستان و کودک و نوجوان برای مشاوره بهتر به بازدیدکنندگان پیش‌بینی شده است.

قائم‌مقام نمایشگاه کتاب تهران افزود: آیین بزرگداشت فردوسی و برنامه‌های ویژه کودک و نوجوان در تقویم زمانی نمایشگاه کتاب، پیش‌بینی شده است. مجموع ناشران در دو بخش مجازی و فیزیکی که احتمال افزایش آن‌ها طی روزهای آتی وجود دارد، حضور ۲ هزار و ۶۱۹ ناشر در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ قطعی شده است؛ علاوه‌براین حضور ۲۵۰ ناشر در بخش مجازی در مراحل قطعی شدن هستند. تلاش شده، طی دو سه دوره گذشته حجم کمک دولت و بودجه‌ای که از دولت بابت حمایت دریافت می‌شود در هزینه‌های نمایشگاه کاهش دهد. سال گذشته ۷۰ درصد هزینه از محل درآمد اختصاصی خود تامین کرد و ۲۰ درصد بر عهده دولت و حوزه کتاب بود و امسال هم این روند ادامه داشته باشد.

بخش دوم این نشست به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص داشت، احمدوند درباره شفافیت مالی در برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، گفت: نمایشگاه کتاب تهران، هیچ ردیف بودجه‌ای در مجلس ندارد؛ بنابراین تصور اینکه بزرگترین رویداد فرهنگی کشور، بودجه مستقل دارد اینگونه نیست. پیشنهاد دادیم اما موفق نشدیم یک ردیف بودجه بگیریم، از محل بودجه‌های حمایت از حوزه نشر و کتاب، اعتبار برای نمایشگاه کتاب، در اختیار معاونت فرهنگی قرار می‌گیرد. تلاش شده، طی دوسه دوره گذشته، حجم کمک دولت و بودجه‌ای که از دولت بابت حمایت دریافت می‌شود کاهش پیدا کند. سال گذشته ۷۰ درصد هزینه از محل درآمد اختصاصی تامین شد و ۲۰ درصد برعهده دولت و حوزه کتاب بود و امسال هم این روند ادامه داشت.

وی افزود: تلاش شده، طی دوسه دوره گذشته، حجم کمک دولت و بودجه‌ای که از دولت بابت حمایت دریافت می‌شود کاهش پیدا کند. سال گذشته ۷۰ درصد هزینه از محل درآمد اختصاصی تامین شد و ۲۰ درصد برعهده دولت و حوزه کتاب بود و امسال هم این روند ادامه داشت. هزینه‌های برگزاری نمایشگاه با توجه به هزینه‌های بخش مجازی و آثار تورم، سنگین است اما میزان اتکای نمایشگاه به دولت کمتر شده است. بقیه هزینه‌ها از سوی حامیان مالی، محل اجاره غرفه و هزینه تبلیغاتی و کمک سایر حامیان تامین می‌شود که دستاورد بزرگی است.

رئیس نمایشگاه کتاب تهران ادامه داد: نمایشگاه با ادامه روند سابق، در معرض تعطیلی قرار گرفته یود درحالی که نمایشگاه در حال تعطیلی به نمایشگاه خودکفا نزدیک می‌شویم. اعتبار دولت، در بخش یارانه خرید کتاب هزینه می‌شود.

وی درباره شفافیت مالی نمایشگاه کتاب تهران بیان کرد: درباره شفافیت نیز ناظران دولتی هستند؛ علاوه بر سازمان بازرسی، نهادهای مختلف و موسسه حسابرسی نظارت دارند و عملکرد نمایشگاه طی دو دوره مطلوب گزارش شده؛ بنابراین نمایشگاه، هم‌شفاف هم نظارت‌پذیر و هم قابل دفاع است. هزینه دولتی در نمایشگاه نیز کاهش یافته و همه هزینه‌ها در اختیار نهادهای مرتبط قرار خواهد گرفت.

احمدوند درباره حضور کتاب‌سازان در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ گفت: ناشری با عنوان کتابساز نداریم؛ آن‌ها پخته‌خوار هستند و از گریزگاه‌ها و خلأهای قانونی برای انتشار کتاب استفاده می‌کنند. کتاب‌هایشان با تخفیف زیاد ارائه می‌شود. امسال تلاش شده اگر محرز شد، ناشری آثار ناشران دیگر را غیرقانونی کپی کرده در نمایشگاه حضور نداشته باشد؛ برای تحقق این هدف، به کار جمعی و گروهی نیاز داریم. در بازار کتاب آثار و بسته‌بندی کیفی است؛ برای ایجاد مانع، برخورد باید قانونی باشد؛ تدبیر شده تا از انتشار آثار مشابه جلوگیری شود.

رئیس نمایشگاه کتاب تهران درباره تعداد ناشران محروم از نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ گفت: اگر تخلفی شکل بگیرد، احکامی صادر می‌شود. ممنوعیت حضور و کاهش متراژ غرفه ازجمله احکام صادره است که امسال لحاظ شده بنابراین ۲ ناشر نتوانستد در نمایشگاه کتاب امسال، حضور داشته باشند.

در ادامه این نشست، رمضانی درباره حضور ناشران دیجیتال و پایتخت کتاب ایران و روستاها و عشایر دوستدار کتاب در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ بیان کرد: ناشران دیجیتال در رواق دوم شرقی با چینش متناسب و فضای بیشتر جانمایی شده‌اند. رمضانی‌درباره حضور پایتخت کتاب ایران و روستاها و عشایر دوستدار کتاب در نمایشگاه ۱۴۰۳ بیان کرد: برنامه مفصل ترتیب شده است.

احمدوند درباره تعاملات بین‌المللی نمایشگاه کتاب تهران عنوان کرد: هند، به‌دلیل روابط گسترده فرهنگی و سابقه دیرینه تمدنی بین دو ملت ایران و هند، این کشور، به‌عنوان مهمان ویژه نمایشگاه، انتخاب و اعلام شد. به‌رغم اینکه شاید مطلوب حوزه حکمرانی در کشور هند هم نباشد اما تلاش کردیم با جامعه فرهنگی و فرهنگیان هند، روابط فرهنگی، توسعه پیدا کند. گروهی از هند از فروردین‌ماه در مصلی حاضر شدند و جزییات حضور بررسی و قطعی شد، بعد از حمله رژیم صهیونسیتی به کنسولگری سفارت ایران و بعد از آن پاسخ ایران، بیانیه‌ای صادر شد که امکان حضور اتباع هند در ایران ممنوع شد، در این زمینه سفیر هند مهلت خواست که مسئله حل شود. به‌رغم تلاش‌ها، محدودیت و ممنوعیت رفع نشد و در فرصت اندک، کشور یمن به‌عنوان کشور میهمان ویژه اعلام شد.

وی ادامه داد: تلاش و تدابیر حداکثری انجام شد، اما اتفاقات، خارج از پیش‌بینی هر کسی بود. ان‌شاالله که یمن برنامه‌های فرهنگی خوب و گسترده‌ای خواهد داشت.

به گزارش ایبنا؛ سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مصلای امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها