شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۴
حضور روستای دستگرد امامزاده در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

چهارمحال و بختیاری - روستای دستگرد امامزاده، به عنوان روستای دوستدار کتاب با غرفه‌ای پر از برنامه‌های ادبی و فرهنگی، به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پیوست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شهرکرد، در دل روستای دستگرد امامزاده، جایی که از دیرباز مردمش دوستدار فرهنگ بودند، سجاد محبی دستگردی، شاعر و فعال فرهنگی، حدود ۱۰ سال پیش با الهام از جشنواره‌ای ملی با هدف ترویج کتابخوانی، پروژه‌ای خلاقانه را آغاز کرد.

محبی، که با مدرک دیپلم و عشق به ادبیات، مجموعه شعر «سمفونی عشق» را به همراه چهار شاعر دیگر منتشر کرده است، در سال ۹۴ تصمیم گرفت فضایی شیرین برای کتابخوانی را فراهم آورد. او همچنین مجموعه شعر کودک «ستاره فسقلی» و نمایشنامه موزیکال کودک «می‌خواهم گل باشم» را به چاپ رسانده است.

محبی، حتی در دوران خدمت سربازی، در سخت‌ترین شرایط، کتاب می‌خواند و الهام می‌گرفت تا متن‌ها و دلنوشته‌های مذهبی بیافریند که برگ‌هایی از آن‌ها در مجله وزارت دفاع به چاپ رسید.

حضور روستای دستگرد امامزاده در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

او با تأسیس انجمن ادبی شعر دستگرد و با همفکری فرهنگیان و ادب‌دوستان روستا از جمله ابراهیم ایزدی، طرح‌های بی‌شماری را برای جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، مکتوب و اجرایی کرد. هدف او، ایجاد انگیزه کتابخوانی بود، نه تنها در خود، بلکه در تمامی اهالی روستا، استان و حتی کشور.

«کتاب دوست خوبی است که اگر او را به قلب و جانت راه دادی، تو را از همگان متفاوت‌تر می‌کند و چیزی بالاتر از معجزه برای انسان رقم می‌زند.» با این رویکرد، طرح‌هایی چون تشکیل تعاونی‌های کتابخوانی کودک و نوجوان و هدیه کتاب به دانش‌آموزان روزه اولی در ماه رمضان، به بار نشست. و در نهایت، روستای دستگرد با طرح «سفیران کوچک دانایی»، به عنوان یکی از ۱۵ روستای دوستدار کتاب انتخاب شد.

حضور روستای دستگرد امامزاده در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

امروز، دستگرد در کنار ۶ روستای دیگر، با افتخار در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد و با برنامه‌های متنوع فرهنگی، از جمله رونمایی از آثار جدید، شعرخوانی کودکان و مصاحبه با نویسندگان بومی روستا، آماده‌ی میزبانی از علاقه‌مندان است.

برنامه‌های زمان‌بندی شده غرفه به شرح زیر است:


۲۰ اردیبهشت: برگزاری جلسه‌ی شاهنامه‌خوانی و نشست‌های ادبی.
۲۱ اردیبهشت: شعرخوانی طنز با محوریت آسیب‌های اجتماعی.
۲۲ اردیبهشت: رونمایی از کتاب‌های «آرش کمانگیر» و «از پارس تا دستگرد» .
۲۳ اردیبهشت: برگزاری مصاحبه با فعالان فرهنگی .

حضور روستای دستگرد امامزاده در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها