سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰
آیین بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در سنندج برگزار شد

کردستان - آیین بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی، با حضور شاعران، ادیبان و اساتید برجسته دانشگاهی استان کردستان در محل کتابخانه مرکزی مطهری شهر سنندج برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سنندج، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی سه‌شنبه در این آیین گفت: اثر جاودان فردوسی یکی از مهمترین اسناد مکتوب ایران زمین و ادبیات کهن پارسی، حماسه‌ای منظوم با حدود ۶۰ هزار بیت شامل اسطوره‌ها، افسانه‌ها و تاریخ چهار دودمان پادشاهی پیشدادیان، کیانیان، اشکانیان و ساسانیان ایران از ابتدا تا آغاز دوران اسلامی در سده هفتم است.

معصومه حسنی خونسار ادامه داد: به اعتقاد همه پژوهشگران متخصص در تاریخ و ادبیات، نقش شاهنامه فردوسی در پاسداری از اصطلاحات و دستور زبان فارسی، حفظ عناصر ملی، ملیت و درونمایه‌های شالوده‌ای قومیت ایرانی، حتی احیا هنر نقاشی و خطاطی و همچنین توجه ویژه آن به تربیت و اخلاق غیرقابل انکار است.

وی یکی از وظایف کتابخانه‌های عمومی را برگزاری بزرگداشت مشاهیر و نامداران عنوان کرد و گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی در کردستان تلاش می کند در کنار این برنامه‌ها، برای مشاهیر نامی استان نیز بصورت متناوب بزرگداشت و نکوداشت برگزار کند.

دکتر نجم الدین جباری استاد برجسته دانشگاه کردستان در این مراسم ابتدا خلاصه‌ای از تاریخچه و نحوه خلق شاهکار شاهنامه ارائه و سپس جمال احمدی آیین نیز اشعار نغزی از شاهنامه خواند و در ادامه تعدادی از شاعران حاضر در مجلس اشعاری در وصف حکیم فردوسی سرودند.

آیین بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در سنندج برگزار شد

این آیین بزرگداشت به همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان و اداره کتابخانه‌های عمومی استان و انجمن فرهنگی ادبی ئالا به مناسبت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها