پنجشنبه ۸ آذر ۱۳۸۶ - ۱۱:۲۰
علوم انساني زيربناي تمام علوم است

براي پرداختن به فرهنگ ناچاريم به علوم انساني كه ريشه فرهنگ است بپردازيم و از اين راه تمدن‌سازي كنيم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، دكتر علي زارعي، مدير انتشارات علمي و فرهنگي كه روز گذشته در مراسم دومين جايزه كميته فرهنگ و تمدن اسلام و ايران از وي تقدير شد، با بيان اين مطلب گفت: ريشه اصلي تمدن و فرهنگ به علوم انساني برمي‌گردد؛ ولي در ترويج اين حوزه با مشكل روبه‌رو هستيم.

وي افزود: مشكل ما، كند شدن فرهنگ است كه اين امر نيز ريشه در علوم انساني دارد.

مدير انتشارات علمي و فرهنگي خاطرنشان كرد: زماني مي‌توانيم فرهنگ‌ساز شويم كه از علوم انساني استفاده كنيم و اين زمينه نيز بايد با درون مايه‌ باورهايمان هماهنگ باشد.

وي افزود: متون زيرشاخه‌هاي علوم انساني ما بر مباني فلسفي مبتني است كه اين مباني فلسفي با آموزه‌هاي ما هماهنگ نيست؛ پس نمي‌توانيم در سير فرهنگ و تمدن قرار بگيريم. 

زارعي خاطرنشان كرد: كند شدن سير تمدني ما به چالش‌هاي فرهنگي برمي‌گردد و اگر بخواهيم در صحنه تمدن سازي فعال باشيم و آن را احيا كنيم، بايد به فرهنگ برگرديم و به چالش‌هاي مسير فرهنگ مراجعه كنيم.

وي يادآور شد: رشته‌هايي نظير روان‌شناسي، جامعه‌شناسي، علوم تربيتي، اقتصاد و مديريت كه زيرشاخه‌هاي علوم انساني است، از يك نگره فلسفي خاصي نشأت مي‌گيرد و بر يك نگره خاص مبتني است.

مدير انتشارات علمي و فرهنگي تاكيد كرد: ما بايد مباني فلسفي علوم انساني را در همه زيرشاخه‌ها با مباني خود سازگار و علوم انساني را بومي كنيم، در اين صورت مي‌توانيم به پويايي تمدن و فرهنگ اسلام و ايران اميد داشته باشيم. 

گفتني است: مراسم دومين جايزه فرهنگ و تمدن اسلام و ايران، عصر روز گذشته در سراي اهل قلم برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط