شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۳
رويكردهاي مدرسه مجازي داستان‌نويسي تشریح شد

نخستين «مدرسه داستان» گشايش يافت. جواد جزيني، مدير اين مدرسه مجازی، گسترش هنر داستان‌نویسی از طریق ارايه تجربه‌های آموزشی و ارتقاي کيفيت آموزش داستان‌نویسی برای علاقه‌مندان سراسر كشور را از فعاليت‌هاي اين مدرسه می‌داند.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، جزيني، درباره پاره‌اي از فعاليت‌هاي اين مدرسه توضيح داد: این مدرسه با استفاده از تجربه‌های به‌دست آمده از مراكز مختلف و تجربه‌های مفيد عملي در حوزه آموزشي داستان، فعالیت‌های خود را آغاز کرده است. 

اين داستان‌نويس افزود:  «مدرسه داستان» درابتدا با ظرفيت چند هزار نفره كار خود را شروع كرده است و فاز اول فعاليت‌هاي آن تا شش ماه اول سال آينده؛ يعني پايان شهريور 1391 است. در اين دوره پنج سر فصل آموزشي براي اين مدرسه تدوين شده است.
 
جزيني گفت: برخي سرفصل‌هاي اين دوره‌ها شامل آشنايي با نگارش داستان كوتاه، كارگاه داستان، دوره ويراستاري همراه با آموزش زبان‌شناسي و آيين نگارش و‌ آشنايي با مكتب‌هاي ادبي و آشنايي با رويكردهاي متنوع نقد ادبي است. 

نويسنده «كسي براي قاطر مرده گريه نمي‌كند»، ‌همچنين با اشاره به وجود كتابخانه مجازي براي استفاده هنرجوياني كه به منابع دسترسي ندارند، گفت: هنرجويان اين مدرسه با كد دانشجويي خود مي‌توانند با مراجعه به كتابخانه مدرسه داستان بهترين داستان‌هاي كوتاه را رصد كنند.

جزيني  افزود: در این مدرسه آموزش به شیوه مجازی و به شکل انفرادی انجام می‌شود. در طی دوره آموزشی هنرجو با خوانش متون درسی مراحل نوشتن داستان کوتاه را تجربه می‌کند. در این شیوه استاد بیشتر در کنار هنر جو قرار دارد و بر مراحل فراگیری او نظارت مي‌كند.
 
اين مدرس داستان در ادامه با اشاره به امكان آنلاين استفاده از كلاس‌هاي آموزشي در مدرسه داستان نيز گفت: امكان استفاده آنلاين از كلاس‌هاي مدرسه داستان نيز به زودي در اختيار هنرجويان قرار مي‌گيرد. اين در حالي است كه هنرجويان مدرسه مي‌توانند از طريق تلفن با مدرسان خود گفت‌و‌گو كنند؛ ‌البته زمان‌بندي‌هاي اين گفت‌و‌گو در سايت مدرسه تعريف شده است. 

جزيني در ادامه با اشاره به مهم‌ترين رويكردهاي مدرسه داستان گفت: تدوين و تعريف متون آموزشي از مهم‌ترين رويكردهاي اين مدرسه است. در اين مركز متدهاي نوين داستان‌نويسي روز بومی سازی مي‌شود و بر اين اساس نياز به سرفصل‌هاي جديدي وجود دارد. 

جزيني همچنین از تدوين فاز دوم فعاليت‌هاي مدرسه داستان سخن گفت و ‌توضيح داد: مرحله دوم فعاليت‌هاي اين مدرسه آموزش نمايشنامه، ‌فيلمنامه، نويسندگي خلاق و نقد ادبيات مشروطه و معاصر است.

وي همچنين با اشاره به نحوه تعامل هنرجويان با اين مدرسه توضيح داد: در این شیوه هنرجو پس از خوانش دقیق متون آموزشی در مهلت 15 روزه باید سوال‌هاي تشريحي و تمرين‌هاي عملي خواسته شده را انجام دهد و براي مدرس خود ارسال کند. اين تكاليف پس از بررسي و ارايه راهنمايي‌هاي لازم، همراه با درس جديد براي هنرجو ارسال خواهند شد. 

اين داستان‌نويس كه طراح نخستين هنرستان داستان‌نويسي است، پشتوانه فعاليت‌هاي اين مدرسه را تاسيس هنرستان داستان‌نويسي دانست.

دوره‌های آموزشی مدرسه داستان برای بزرگسالان، شامل دوره آشنایی با مبانی نگارش داستان کوتاه، کارگاه داستان کوتاه 1 (آشنایی با گونه‌های استان کودک، داستان مینی‌مالیستی، داستان جادویی)، کارگاه داستان کوتاه 2 (آشنایی با گونه داستان پلیسی،داستان سیال ذهن، داستان خیلی کوتاه) و برای نوجوانان نيز شامل دوره آشنایی با مبانی نگارش داستان کوتاه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها