دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۰
بـررسی نحوه برخورد انبیاء با بحران از نگاه قرآن

کتاب «اصول مدیریت بحران در قرآن کریم» تالیف حسین محمدی‌ سیرت، تلاش دارد با به‌کارگیری روشی نوین در فهم مفاهیم قرآنی، مفهوم بحران را در گفتمان قرآنی بررسی کند.-

 محمدی سیرت، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره ضرورت تالیف این اثر گفت: تفاسیر سنتی از قرآن کریم در برخی حوزه‌ها کارایی لازم را ندارند و با توجه به نیاز روز، نیاز به یک رویکرد نسبت به قرآن کریم به‌ویژه در حوزه علوم انسانی احساس می‌شد. 

استاد دانشگاه امام صادق(ع) دو ضرورت را به عنوان اهداف اصلی در نگارش این کتاب عنوان کرد و افزود: ضرورت تولید علوم انسانی که بر اساس مبنای اسلامی و قرآنی نوشته شوند و همچنین فرمایش مقام معظم رهبری درباره تولید علوم انسانی بر اساس قرآن کریم، نیاز به تالیف کتاب را در این زمینه آشکار‌تر کرد. 

نویسنده کتاب درباره تفاوت مفهوم بحران از نگاه قرآن با نگاه دنیای غرب گفت: بحران در نگاه قرآن یک آزمون و جزء طبیعت انسانی است و پیروزی در آن موجب موفقیت و شکست در آن یک تهدید محسوب می‌شود، در حالی‌که از نگاه غربی، بحران یک امر غافلگیر‌ کننده و ضرر رساننده است. 

محمدی سیرت ادامه داد: در این اثر سه داستان حضرت نوح(ع)، حضرت موسی(ع) و نبرد احزاب به عنوان نمونه‌های مدیریت بحران در سیره انبیای الهی بیان و در نهایت هم اصول مدیریت انبیاء قبل، حین و بعد از بحران از این سه داستان استخراج و بررسی شده‌اند. 

وی در پایان یادآور شد: این کتاب یک آغاز در این حوزه از مطالعات محسوب می‌شود و به یقین نواقصی دارد و اگر اندیشمندان با مطالعه کتاب، نقدهای سازنده خود را به من منتقل کنند، برای خلق آثار کامل‌تر و ارزشمندتر در آینده موثر خواهد بود. 

کتاب «اصول مدیریت بحران در قرآن کریم» در چهار فصل تدوین و تنظیم شده است. فصل نخست این کتاب به کلیات اصول مدیریت اختصاص دارد و مدیریت بحران را از دیدگاه های گوناگون بررسی و آن‌ را به عنوان یک رویکرد جدید معرفی می‌کند. 

در فصل دوم، چارچوب مفهومی و نظری بحث مشخص می‌شود. فرآیند شکل‌گیری بحران، راهبردها در مدیریت بحران و الگوهای مدیریت بحران، از مباحث مهم این فصل‌اند. 

معنای بحران در گفتمان قرآنی، بحث محوری فصل سوم کتاب است. در این فصل مفهوم بحران در قرآن کریم از نظر لغوی و اصطلاحی تحلیل شده است. 

در فصل پایانی با ذکر چند نمونه داستان قرآنی، اصول مدیریت بحران در قصص انبیای الهی بیان شده و در انتها با تحلیل این اصول، نویسنده به یک جمع‌بندی برای مقایسه اصول مدیریت انبیاء در بحران و بحران از دید غربی آن دست یافته است. 

چاپ نخست کتاب «اصول مدیریت بحران در قرآن کریم» با شمارگان یک هزار نسخه، در 208 صفحه و به بهای شش هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) چاپ و منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها