سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۲
مهم‌ترین نمایشگاه قرآنی جهان اسلام را برگزار می‌کنیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، این نمایشگاه را یک اردوگاه آموزشی و معرفتی دانست و گفت: نمایشگاه قرآن جمهوری اسلامی ایران، مهم‌ترین نمایشگاه قرآنی در جهان اسلام است. این نمایشگاه یک شهر نمونه قرآنی، دهکده معنوی، محیطی نشاط‌‌آفرین و معرفت‌افزا و دانشگاهی عمومی برای همه اقشار و سنین است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، صبح امروز (سه‌شنبه، یازدهم تیر‌ماه) با حضور دکتر سید‌محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام و‌المسلمین حمید محمدی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و جمعی از اصحاب رسانه در سالن کنفرانس دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی برگزار شد.

دکتر حسینی در این نشست با بیان این‌که رمضان ماه نزول قرآن و عروج انسان است، عنوان کرد: این نمایشگاه متعلق به همه مردم ایران و فرصتی برای مردم است که در ماه مبارک رمضان از برنامه‌های متنوع نمایشگاه استفاده کنند و از برکات قرآن در این ماه میهمانی خدا فیض ببرند.

وی افزود: نمایشگاه قرآن هم در یک زمان معنوی و هم در یک مکان مقدس که جایگاه نمازگزاران است، برگزار می‌شود و این موضوع بر برکات این همایش بزرگ انسانی و قرآنی می‌افزاید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه ویژه به بخش قرآن و عترت را افتخاری بزرگ برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم دانست و بیان کرد: امسال نمایشگاه با حضور رییس جمهوری دوره دهم افتتاح می‌شود و با حضور رییس جمهوری دولت یازدهم به انتها می‌رسد. در واقع، این نمایشگاه پیوند بین دو رییس جمهوری و دو دولت است و این هم از برکات این رویداد بزرگ معنوی به شمار می‌اید.

حسینی در ادامه با تاکید بر این‌که نمایشگاه قرآن مکانی برای تدبر و تامل است، گفت: رویکرد امسال نمایشگاه در ارتباط با پرسش‌های مقام معظم رهبری درباره سبک زندگی اسلامی است. در این نمایشگاه سعی شده با تکیه بر مبانی قرآنی، به سوالات اندیشمندانه رهبر فرزانه انقلاب در ارتباط با سبک زندگی پاسخ داده شود.

وی سپس با طرح این نکته که رویکرد تمامی بخش‌های نمایشگاه در راستای معرفی سبک زندگی اسلامی است، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم به‌سوی تمدن مطلوب و آرمانی قرآنی گام برداریم، سبک زندگی ما و آداب، سلوک و رفتار ما هم باید قرآنی باشد. در این صورت است که جامعه اسلامی می‌تواند تمدن اسلامی را پایه‌ریزی کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این نمایشگاه را یک رویداد بزرگ بین‌المللی نام برد و یادآور شد: تمامی بخش‌های نمایشگاه رویکرد بین‌المللی را در دستور کار دارند و مخاطبان ما فقط مسلمانان یا ایرانیان نیستند، بلکه غیر‌مسلمانان و اقلیت‌های مذهبی هم می‌توانند با معجزات و کرامات این کتاب آسمانی و مفاهیم انسان‌ساز آن آشنا شوند.

حسینی تاکید کرد: در همین راستا یک میلیون جلد قرآن کریم با مهر جمهوری اسلامی ایران در حال آماده‌سازی برای ارسال به خارج از کشور است تا پاسخی باشد برای کسانی که این شبهه را ایجاد کرده‌اند که ایرانیان قرآنی سوای از قرآن اسلام محمدی دارند.

وی در معرفی ویژگی‌ها و کارکردهای برخی بخش‌های نمایشگاه بیست و یکم بیان کرد: قهرمانان فقط در ورزش ظهور نمی‌کنند و ما در عرصه قرآن هم قهرمانان بسیاری داریم. قهرمانان قرآنی کسانی‌اند که در عرصه فعالیت‌های قرآنی در سطح بین‌المللی افتخارات بسیاری را برای ایران اسلامی کسب کرده‌اند. در بخش «قهرمانان قرآنی» این قهرمانان به مردم معرفی و از آن‌ها تجلیل می‌شود که این امر کمک بسیاری برای توجه به اهمیت و جایگاه والای قرآن کریم است.

وی ادامه داد: در بخش «قرآن و فرهنگ ملت‌های مسلمان» ارتباط دیگر کشورها با فرهنگ قرآنی، محافل قرآنی و بهره‌گیری از قرآن در زمینه‌های مختلف زندگی مشخص می‌شود. در بخش «قرآن و آیین جوانمردی» هم ورزش از نگاه قرآن تبیین و روحیه فتوت و جوانمردی از دید قرآن و نهج‌البلاغه بروز و ظهور می‌یابد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان عنوان کرد: جهش فعالیت‌های قرآنی در دولت‌های نهم و دهم بسیار چشمگیر و قابل توجه بوده است و مطمئنا در دولت یازدهم هم این روند روبه رشد با توجه به قرار گرفتن یک فرد قرآنی در راس دولت ادامه خواهد یافت.

در پایان این مراسم از پوستر بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم رونمایی شد. 

بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از 14 تیر‌ به مدت یک‌ ماه در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود. 

گزارش تکمیلی متعاقبا ارسال خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط