یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۱
قدیمی: راهبرد‌ جامع فرهنگی، جایگاه نیرو‌های مسلح را ارتقا می‌دهد

اسماعیل قدیمی در حاشیه همایش چهارم اندیشه و قلم ارتش گفت: اندیشمند و دست به قلم شدن نیرو‌های مسلح به پیشرفت جامعه می‌انجامد. همایش اندیشه و قلم ارتش گام مهمی در این زمینه محسوب می‌شود. برای آن‌که نیرو‌های مسلح به جایگاه واقعی خود دست یابند، نیازمند برنامه‌ریزی جامع، هدف‌گذاری و تعیین راهبرد هستیم.-

اسماعیل قدیمی، نویسنده برگزیده چهارمین همایش اندیشه و قلم ارتش به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: کتاب «نظریه‌های جامعه اطلاعات» را با دو ویرایش اول (1996) و سوم (2007) در حوزه ترجمه به همایش اندیشه و قلم ارتش ارایه دادم که بر اساس معیار‌ها به عنوان اثر برگزیده در حوزه مدیریت معرفی شد.

وی با بیان این‌که به پیشنهاد دیگر نویسندگان نظامی آثارش را در همایش اندیشه و قلم شرکت داده است، درباره ارزیابی‌اش از برگزاری این همایش گفت: هر نوع قدردانی از اهالی قلم و صاحبان اندیشه در هر جامعه، سازمان و نهادی پسندیده است. اگر جامعه‌ای هدف پیشرفت و توسعه دارد، در ابتدا باید از اهل فکر خود تجلیل کند چون اندیشه‌ورزی، تحلیل و تفکر است که یک جامعه را به سمت پیشرفت سوق می‌دهد.

این استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی درباره اهمیت برگزاری چنین همایشی در نهاد‌ نظامی ارتش اظهار کرد: بسیاری از اندیشمندان از جمله پیتر دراکر معتقدند که اگر در غرب پیشرفت‌هایی به وجود آمد، بیشتر به دلیل اندیشمند شدن و با سواد شدن نیرو‌های مسلح این پیشرفت حاصل شده است. همایش اندیشه و قلم ارتش، نوعی پایه‌گذاری در این زمینه است. قدردانی از این نیرو‌ها به تشویق آن‌ها برای دست به قلم بردن می‌انجامد.

وی افزود: برگزاری چنین همایش‌هایی مبتنی بر نوعی تجربه تاریخی و کاریِ با اهمیت است و نیرو‌های مسلح با برگزاری همایش‌های تجلیل از نویسندگان در راستای توسعه فکر و اندیشه و نیز آثار مکتوب در حوزه‌های تالیف و ترجمه گام بر می‌دارند.

قدیمی در پاسخ به این سوال که ارتش جمهوری اسلامی ایران در حوزه کتاب چگونه می‌تواند به جایگاه واقعی خود دست یابد؟ توضیح داد: باید با توجه به استعداد‌های گوناگون از نویسندگان خواست که دست به قلم ببرند. نمی‌توان در این زمینه تحمیلی و سفارشی عمل کرد. مکتوبات ما در نیرو‌های مسلح به صورت عام، هنوز با وجود تاریخ 1400 ساله اسلامی به جایگاه حقیقی خود نرسیده‌ است. در حالی که ما مسلمانیم، شیعه‌ایم و در قرآن ما تاکید بسیاری بر خواندن و نوشتن و کتابت تاکید شده است.

وی در این‌باره افزود: به عنوان فردی که مطالعات و تجربه‌هایی در این زمینه دارم، معتقدم که جایگاه شایسته‌ای نداریم و نیازمند ایجاد سیستم، برنامه‌ریزی جامع، هدف و فرایند مشخص در این زمینه هستیم.

برگزیده دوره چهارم همایش اندیشه و قلم ارتش با بیان این‌که انقلاب اسلامی جامعه ما را از خواب بیدار کرد، گفت: مسیر‌ها اندک اندک در حال آشکار شدن‌ است. ما در مسیر درست در حال حرکتیم اما تا رسیدن به اهداف، هنوز بسار فاصله داریم. معتقدم آثاری که اکنون از سوی نیرو‌های مسلح تالیف می‌شود، هنوز شایسته جایگاه آنان نیست اما بسیار خوب است که حرکت به سوی کسب این جایگاه آغاز شده است و همایش‌های این‌چنینی می‌تواند این حرکت را تسریع کند.

وی افزود: راهبرد، سیاستگذاری و شناسایی اهداف از ملزومات دستیابی به این جایگاه است و این مسیر ساده‌ای نیست که بتوان به آسانی آن را طی کرد. اگر هر جای دنیا به پیشرفتی دست یافته همین مسیر را گذرانده و انقلاب اسلامی ایران بیشترین اراده را برای حفظ استقلال پیشرفت و توسعه خود دارد.

این استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی درباره کاستی‌هایی که در این زمینه وجود دارد توضیح داد: یکی از بزرگترین ضعف‌ها، مقطعی انجام دادن کار‌هاست. متاسفانه فرزند تعجیلیم. در یک مقطعی پیشرفت می‌کنیم و سپس متوقف می‌شویم. باید با درایت، هدف‌گذاری و انسجام مسیر پیشرفت را ادامه دهیم.

اختتامیه چهارمین همایش دوسالانه اندیشه و قلم ارتش 15 تیرماه 92 برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط