چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۵
ساجدی: فلسفه به ترجمه اندیشه‌های مستقل نیاز دارد

مدیر قطب علمی فلسفه دین اسلامی با اشاره به ملزومات تحقیقات فلسفی، اظهار کرد: این حوزه به ترجمه اندیشه‌های مستحکم و مستقل نیاز دارد.-

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ابوالفضل ساجدی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ با بیان این‌که پژوهش در حوزه فلسفه کار سنگینی محسوب می‌شود که نیاز به دقت بالایی دارد،‌ اظهار کرد: برخی تصور می‌کنند اگر نشر در حوزه فلسفه به نسبت سایر حوزه‌ها محدودتر است، به این معنا است که پژوهش در این حوزه تعطیل شده، در حالی‌که چنین نیست.

وی ادامه داد: تحقیقات فلسفی روند تقریبا آزادی دارد و شاهدیم که نظریات و آثار مختلفی از سوی اندیشمندان دیگر ممالک در حوزه فلسفه ترجمه ارایه می‌شود.

ساجدی ادامه داد: با وجود آن‌که سیر حرکت پژوهش‌های فلسفی همچنان ادامه دارد اما با این وصف نیاز به تغییرات بنیادینی داریم که به‌طوری کلی فلسفه را متحول کند، چراکه با توجه به سابقه مسلمین در حوزه فلسفه، نیاز به فعالیت‌های پژوهشی بیشتری برای شناساندن آرای فلاسفه مسلمان وجود دارد.

وی ادامه داد: ‌برای رشد دانش فلسفه در کشور باید از فردمحوری فاصله گرفت؛ این رویکردی است که در بسیاری از کشورها دنبال می‌‌شود.‌ اکنون تا حدی در حوزه فلسفه اسلامی شاهدیم که مکتب‌محوری در حال شکل‌گیری است که روندی مثبت به نظر می‌رسد، چراکه روی اندیشه فردی خاص تکیه ندارد و مجموعه‌ای از چندین فکر را بیان می‌کند.

مدیر قطب علمی فلسفه دین اسلامی‌ همچنین یکی از مشکلات پیرامونی پژوهش‌های فلسفی را در نبود تمرکز علمی و فکری دانست و افزود:‌ پدید آمدن چنین مسایلی به این دلیل است که محقق ذهن فارغ از دغدغه‌ای ندارد که بتواند تمام حواس خود را به مطالعه و پژوهش اختصاص دهد، آن هم در حوزه‌ای سنگین مانند فلسفه.‌ بنابراین شاید مشکلات فردی و دغدغه‌های معیشتی امروزه یکی از چالش‌های حوزه پژوهش‌های فلسفی باشد.

ساجدی با بیان این‌که یکی از راه‌های رسیدن به تمدن اسلامی گسترش اندیشه‌ها و تفکر فلسفی است،‌ اظهار کرد: با توجه به آن‌که فلسفه، دانش پایه‌ای است که با همه علوم به‌نوعی سر و کار دارد، باید بتوانیم نوآوری‌ها و نظریات بومی این حوزه را به‌وسیله ترجمه به جهانیان معرفی کنیم و در برابر اندیشه‌های رقیب توانایی عرضه دیدگاه‌های اسلامی را داشته باشیم.

این محقق در پایان گفت: اساسا ترجمه‌ای قابل قبول است که تکیه بر اندیشه مستقل داشته باشد.‌ بنابراین، به‌نظر می‌رسد نیازمند هدایت کاروان علم به‌ویژه در حوزه دانش‌های عقلی هستیم و باید با حمایت اندیشمندان این حوزه، به این موضوع مهم جامه عمل بپوشانیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط