شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۴
انتشار نخستین جلد دايره‌المعارف قرآن به زبان فارسی

نخستین جلد دايره‌المعارف قرآن با ویراستاری و ترجمه حسین خندق‌آبادی، مسعود صادقی، مهرداد عباسی و امیر مازیار با رویکردی علمی و آکادمیک منتشر شد./

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این اثر با رویکری آکادمیک و مطابق با معیارهای بین‌المللی در حوزه پژوهش‌های قرآنی، چکیده‌ای از دستاوردهای قرآن پژوهی حدود 150 سال غربیان را ارایه کرده است.

دايره‌المعارف قرآن در پنج جلد زیر نظر گروهی از استادان مطالعات اسلامی و محققان ملیت‌های مختلف در هلند به زبان انگلیسی منتشر شده است، ترجمه این دايره‌المعارف به زبان فارسی در شش جلد منتشر خواهد شد که نخستین جلد آن به تازگی از سوی انتشارات حکمت روانه بازار کتاب شده است.

اثر حاضر تنها دايره‌المعارف كامل قرآنی به شمار می‌آید که از سوی دانشگاه «لايدن» به عنوان يكی از مهم‌ترين مراكز اسلام‌شناسی در اروپا و با مشاركت قرآن‌پژوهان جهان نگارش و انتشار يافته است.

700 مدخل کوتاه و بلند این اثر به مفاهیم، رویدادها، شخصیت‌ها و باورهای ذکر شده در قرآن یا مرتبط با قرآن و همچنین به موضوعات و مسائل چالش برانگیز در حوزه مطالعات قرآنی اختصاص دارند. ترجمه فارسی این دایره‌المعارف، علاوه بر ارایه تصویری واقعی از فضای مطالعات قرآنی در غرب، رهیافت‌ها، مساله‌ها و دغدغه‌های جدیدی را برای پژوهشگران حوزه مطالعات اسلامی در جامعه ما به ارمغان می‌آورد. 

انتخاب و نگارش مدخل‌ها بر اساس دو هدف کلی صورت گرفته است. نخست ارایه برترین دستاوردهای قرآن‌پژوهی قرن گذشته در مداخل و دوم تقویت و گسترش مطالعات قرآنی و پرداختن به حوزه‌های مغفول تا نگاهی کامل نسبت به قرآن در جوامع حاصل شود. 

مفاهیم، اعلام، علوم قرآنی، تاریخ مطالعات قرآنی، قرآن و دیگر ادیان، قرآن و فرق اسلامی، قرآن و علوم و فنون و هنرهای اسلامی از مدخل‌های این مجموعه به شمارمی‌روند. 

در بخش مفاهیم مطالب کاملی درباره مفاهیم قرآنی ذکر شده است که مفاهیمی مانند عبد،ذریه، فرضیه، غنیمت، دیه، نعمت، برکت و ایمان را که از مفاهیم رایج در جوامع اسلامی‌اند، با نگاهی معناشناسانه در قالب مقاله توصیفی کوتاه برای مخاطب به تصویر کشیده است. 

یکی از مهم‌ترین و مفصل‌ترین مدخل‌های این دایره‌المعارف، مدخل مربوط به علوم قرآنی وتاریخ مطالعات قرآنی است. در این بخش به مداخل علوم قرآنی، ماهیت علم مورد بحث، الفاظ و اصطلاحات مربوط به آن، تاریخ پیدایش آن و تطور و تحول آن توجه شده است. به عنوان مثال ،در مدخل تفسیر از توضیح و واژگان مربوط به تفسیر، بحث جواز تفسیر، ادوار تفسیر، انواع تفاسیر بحث شده و در مدخل‌های جداگانه دوره‌های گوناگون تفسیری تا زمان معاصر گزارش شده است. در بخش مطالعات قرآنی هم به تاریخ مطالعات قرآنی و ادبیات مربوط به آن در کشورهای اسلامی و اروپایی پرداخته شده که حاوی اطلاعات بسیار جدید و ارزشمندی است که آگاهی بر بسیاری از آن‌ها در داخل کشور امکان‌پذیر نیست. 

یکی از جاذبه‌های این دایره‌المعارف، مدخل‌های مفصلی است که در باب قرآن و دیگر ادیان نگاشته شده است. ضمن این‌که در بخش اعلام هم مدخل‌های بسیار جالبی در باب اعلام مربوط به دیگر ادیان و مذاهب آمده است. اطلاعات دقیق تاریخی و تفسیری مربوط به آیین‌های دیگر که در ذیل مداخل مربوط آمده، آن‌ها را برای محقق مسلمان علوم قرآنی مفید و اطلاع‌بخش کرده است. 


نخستین جلد «دایره‌المعارف قرآن» با شمارگان پنج هزار نسخه در 601 صفحه و به قیمت 450 هزار ریال  نخستین بار از سوی انتشارات حکمت روانه بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط