دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۴
بررسی فلسفه فکر در کتاب «اصول فکری انسانی»

کتاب «اصول فکری انسانی» نوشته سید یونس ادیانی است. این کتاب که از فلسفه فکر سخن می‌گوید، به همت انتشارات نقش جهان منتشر خواهد شد.-

سید یونس ادیانی، نویسنده آثار فلسفی، در این باره به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: این کتاب شامل پنج رساله با تمرکز بر فلسفه فکر است. در رساله نخست که «آغاز جهان» نام دارد، بحث جامع فلسفی درباره مفهوم «آغاز جهان» انجام و درباره آن نیز به صورت غیرمستقیم آرا و نظریات «استیون هاوکینگ» درباره پیدایش جهان بررسی شده است.

وی از «اصول ذهن» به عنوان دومین رساله این کتاب نام برد و افزود: در این رساله نیز درباره خودآگاهی ذهن مطالبی بیان و ماهیت و سیر تاریخی ذهن بررسی می‌شود.

به گفته این مولف آثار فلسفی، «اصول فکر» نیز عنوان رساله سوم این کتاب است. در این بخش نیز گزاره جامع فلسفه فکر بررسی می‌شود.

وی یادآور شد: متاسفانه در کشورمان موضوعی به نام فلسفه فکر نداریم و در دانشگاه‌ها نیز به این موضوع توجهی نشده است. فکر نه ذهن است و نه مغز! در واقع می‌توان گفت که فکر عصاره ذهن و مغز است. بنابراین لازمه شناخت فلسفه فکر، اصول ذهن است و به همین دلیل باید در ابتدا اصول ذهن را شناخت و پس از آن فسلفه فکر را بشناسیم.

ادیانی درباره رساله چهارم کتابش که «آگاهی و گواهی» نام دارد، گفت: آگاهی، معمایی ناشناخته است که ماهیت آن در این بخش بررسی می‌شود. همچنین در این رساله درباره خودآگاهی فرد نسبت به خودش و خودآگاهی فرد نسبت به دیگری نیز مطالبی بیان شده است.

این مدرس فلسفه درباره رساله پایانی کتابش با عنوان «اصول ابر زبان» گفت: در این بخش درباره منطق به عنوان زبان فکر صحبت شده است، چراکه منطق کارکرد مفهومی ندارد و ما با استفاده از منطق، مفاهیم ذهنی و زبانی را انتقال می‌دهیم.

وی یادآور شد: از آن‌جایی که مفاهیم فکری در قالب زبان عرفی قابل بیان نیستند، منطق این کارکرد را بر عهده می‌گیرد و آن مفاهیم را به زبان فکر تبدیل می‌کند. از این نظر، می‌توان منطق را نه یک زبان بلکه یک «ابر زبان» دانست.

 ادیانی گفت: کتاب «اصول فکری انسانی؛ فلسفه فکر» به احتمال بسیار با حدود 800 صفحه از سوی انتشارات نقش جهان تا پایان سال جاری منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط