سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۷
شهر آفتاب منتفی است، پیشنهاد وزیر در اولویت/ایران مهمان 20 نمایشگاه خارجی می‌شود

امیرمسعود شهرام‌نیا، مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران از برنامه‌ها و سیاست‌های پیش‌روی این موسسه خبر داد و گفت: می‌کوشیم برای نخستین‌بار، نمایشگاه تخصصی بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان را برگزار کنیم.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مهسا مقدس نژاد: مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران معتقد است در سال جاری نیز طبق روال گذشته فعالیت‌های مشخص هر ساله خود را پیگیری و اجرا خواهد کرد؛ برخی از این برنامه‌ها با هدف بهبود، دستخوش تغییرات کلی شده‌اند. 

وی با بیان این‌که آغاز فعالیتم در موسسه با برپایی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همزمان شد، با اشاره به تمهیداتی که این موسسه در راستای بهبود سطح کیفی نمایشگاه کتاب تهران در نظر دارد، گفت: در آینده نزدیک شاهد تشکیل دبیرخانه دایمی نمایشگاه کتاب تهران خواهیم بود. همچنین برنامه‌هایی از قبیل مکان برگزاری این رویداد فرهنگی و سیاستگذاری در شکل و ماهیت این نمایشگاه در دستور کار موسسه قرار گرفته است. 

برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در شهر آفتاب منتفی شد
شهرام‌نیا در پاسخ به این پرسش که «نمایشگاه کتاب تهران سال آینده در کجا برگزار خواهد شد؟» گفت: برای برپایی این رویداد فرهنگی سه گزینه مطرح است؛ نخست مصلی امام خمینی (ره) است که گرچه با چالش‌هایی مواجه است اما همچنان جزو گزینه‌های مطرح به شمار می‌آید. از دیگر مکان‌های پیش‌بینی شده، شهر آفتاب را می‌توان مثال زد که در بازدیدی که از آن مکان داشتیم، عملاً برگزاری نمایشگاه در این مکان منتفی اعلام شد چرا که کل فضایی که این مرکز در اختیار ما برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران می‌گذارد، 25هزار متر مربع است که یک پنجم فضای مصلای امام خمینی(ره) است!

وی توضیح داد: البته آینده خوبی در انتظار شهر آفتاب است و پیش‌بینی می‌کنم طی سال‌های آینده، نمایشگاه کتاب تهران در این مکان برگزار شود. اما نمایشگاه کتاب تهران سال آینده به طور قطع در این مکان برگزار نخواهد شد.

مدیر عامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران با اشاره به محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران گفت: این مکان با توجه به این‌که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آن را نسبت به سایر مکان‌های نامبرده به دلیل امکانات رفاهی و فضای نمایشگاهی وسیع، برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در ارجحیت قرار داده‌ است، جزو مکان‌‌های پیشنهادی برای برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مطرح است.

شهرام‌نیا اظهار کرد: البته این مکان نیز با چالش‌هایی مانند نداشتن ایستگاه مترو، عدم استحکام برخی سالن‌ها و سایر مباحث فرعی مواجه است. در این راستا در هفته جاری از این مکان بازدید خواهیم کرد تا به یک جمع‌بندی کلی برسیم. در صورت اتفاق‌نظر نمایشگاه کتاب تهران سال‌ آینده در این مکان برگزار خواهد شد در غیر این صورت تنها گزینه باقی‌مانده مصلی امام خمینی (ره) خواهد بود. 

گزینه‌های پیشنهادی برای مهمان ویژه نمایشگاه 1394
این مقام مسوول درباره مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران سال‌ آینده گفت: این اصل که نمایشگاه کتاب تهران سال آینده مهمان ویژه خواهد داشت، قطعی شده است اما هنوز راجع به گزینه‌های مطرح شده به نظر قطعی نرسیده‌ایم. این موضوع در شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران مطرح و بررسی خواهد شد تا دوباره شاهد حضور کشورهایی که در حوزه فرهنگی فارسی زبانان اشتراکات زیادی دارند در نمایشگاه کتاب سال آینده باشیم. در این میان تاجیکستان و گرجستان جزو گزینه‌های پیشنهادی هستند.

وی با اشاره به سایر فعالیت‌های پیش‌روی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران گفت: می‌کوشیم تا پایان سال جاری حدود 28 نمایشگاه استانی در سراسر کشور برگزار کنیم؛ بدون قطع در تلاشیم در همه استان‌ها حداقل یک نمایشگاه کتاب برگزار شود.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه فرهنگی ایران توضیح داد: در تلاش هستیم در این نمایشگاه‌ها تغییراتی در راستای کیفی‌سازی ایجاد کنیم؛ تغییراتی از قبیل شکل ظاهری برگزاری نمایشگاه، رویکردهای برنامه‌های جنبی، دقت و نظارت بیشتر بر نمایشگاه‌، حضور پررنگ‌تر ناشران تاثیرگذار، تنوع بیشتر کتاب‌ها، نظم بهتر نمایشگاه و ساماندهی بخش‌های حمایتی (یارانه) در دستور کار قرار دارند. 

مشکلات نمایشگاه‌های کتاب استانی را به حداقل می‌رسانیم
شهرام‌نیا عنوان کرد: نخستین نمایشگاه کتاب استانی در بجنورد از بیستم خرداد(امروز) تا بیست و ششم خردادماه برگزار خواهد شد. در طول ماه مبارک رمضان هیچ نمایشگاه استانی برگزار نخواهد شد. بلافاصله بعد از اتمام ماه مبارک رمضان، استان همدان میزبان دومین نمایشگاه کتاب استانی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در سال جاری خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که «عرضه چه کتاب‌هایی را در نمایشگاه کتاب استانی در اولویت قرار خواهید داد؟» گفت: با توجه به هدف موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران که مخاطب‌محوری است، سعی می کنیم در همه حوزه‌ها به لحاظ موضوعی و متناسب با نیازهای استان، کتاب‌های متنوع عرضه کنیم و با ایجاد بانک اطلاعات متمرکز عناوین کتاب‌های به روز مشکلاتی مانند تعدد عناوین کتاب‌ها از ناشران مختلف، نبود کتاب‌ها تازه، عرضه کتاب‌های انباری را به حداقل برسانیم. 

حضور فعال ایران در 20 نمایشگاه کتاب خارجی
شهرام‌نیا از حضور ایران در 20 نمایشگاه خارجی در سال جاری خبر داد و گفت: برای این منظور ستاد سیاستگذاری جداگانه‌ای تشکیل شده است؛ در این ستاد چالش‌ها و آسیب‌های بررسی و راهکارهای برون‌رفتن از آنها ارایه خواهند شد.

وی ادامه داد: ظرف چهار ماه آینده موسسه نمایشگاه فرهنگی ایران به نمایندگی از ایران به نمایندگی در نمایشگاه‌های پکن، توکیو و فرانکفورت حضور مستقیم خواهد داشت.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران درباره انواع نمایشگاه‌های خارجی که این موسسه در آن حضور فعال خواهد داشت، گفت: نخستین نمایشگاه‌ها، نمایشگاه‌های مهم جهانی هستند که حضور صنعت نشر ایران در آن‌ها مهم است از میان این نمایشگاه‌ها می‌توان به نمایشگاه بولونیا، پاریس، لندن و فرانکفورت اشاره کرد.

شهرام‌نیا گفت: نمایشگاه‌های کتاب منطقه‌ای از دیگر انواع نمایشگاه‌ها محسوب می‌شوند که ایران در آن‌ها به جهت ارتباطات فرهنگی حضور فعال خواهد داشت. نمایشگاه‌های تفلیس، باکوی آذربایجان، عراق، دوشنبه، شارجه، ابوظبی و کویت از جمله این نمایشگاه‌ها محسوب می‌شود.

وی با اشاره به سومین نوع نمایشگاه خارجی گفت: نوع سوم نمایشگاه‌های خارجی، نمایشگاه‌هایی هستند که ایران حضور در آن‌ها را به دلیل ارتباطات خاص فرهنگی، غنیمت می‌شمارد. از میان این نمایشگاه‌ها می‌توان به نمایشگاه کتاب کویت، یونان، مسکو، شارجه، دوحه، الجزایر و مسقط، گوتنبرگ، کی‌تاون و کانادا اشاره کرد.

این مقام مسوول درباره رویکرد موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در نمایشگاه‌‌های خارجی گفت: در این نمایشگاه‌ها به دنبال این هستیم تا زمینه مناسب حضور ناشران ایرانی و تمهیدات لازم برای ارتباطات آنها با صنعت نشر بین‌الملل فراهم شود. 

موسسه؛ مجری نمایشگاه‌های وزارت ارشاد
شهرام‌نیا با اشاره به رویکرد جدید موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران نیز گفت: با توجه به رویکرد جدید وزیر ارشاد نسبت به این موسسه، موسسه موظف است به صورت متمرکز مجری برگزاری تمام نمایشگاه‌هایی باشد که وزارت ارشاد متولی برگزاری آنهاست. از میان این نمایشگاه‌ها می‌توان به نمایشگاه بین‌المللی قرآن، نمایشگاه مطبوعات و نمایشگاه دیجیتال اشاره کرد. 

برگزاری نخستین نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان
وی درباره اقدام جدید موسسه نمایشگاه‌‌های فرهنگی ایران گفت: این موسسه قصد دارد در سال جاری چندین نمایشگاه به صورت ابداعی برگزار کند؛‌ از میان این نمایشگاه‌ها می‌توان به برگزاری نخستین نمایشگاه بین‌المللی کتاب کودک اشاره کرد؛ این نمایشگاه به صورت حرفه‌ای و تخصصی در یکی از استان‌ها برگزار خواهد شد به گونه‌ای که شاهد سبقت‌گرفتن بعد نمایشگاهی بر بعد فروشگاهی خواهیم بود.

مدیر عامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران درباره استان میزبان برگزاری این نمایشگاه گفت: در حال حاضر استان همدان اعلام آمادگی کرده است و استاندار آن پیگیر و علاقه‌مند به برگزاری این نمایشگاه در این استان است.

وی در پایان درباره اهداف برگزاری این نمایشگاه گفت: خوشبختانه ایران در حوزه ادبیات کودک و نوجوان هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی در سطح خوبی قرار دارد؛ ایران در این حوزه در سطح بین‌الملل حرف برای گفتن دارد. همچنین با توجه به صبغه فرهنگی و استرتژیک منطقه، شایسته است که چنین نمایشگاهی در سطح بین‌المللی برگزار شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها