یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۷
علیرضا طبایی: اعمال فشارهاي غيرقانوني بر سياست‌هاي وزارت ارشاد مشهود است

علیرضا طبایی، شاعر، معتقد است برخی نقادی‌های متحجرانه تهی از اصول قانونی، برنامه‌های اندیشمندانه وزارت ارشاد را محدود کرده و در یک سال اخیر هرگاه این وزارتخانه خواسته کاری در بهبود وضع فرهنگی کشور انجام دهد، با مخالفت‌های بی‌منطق مواجه بوده؛ در حالی که در سال‌های قبل جریان مبتذل و سطحی تشویق و حمایت می‌شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، طبایی گفت: اعمال نفوذ و فشارهایی که وجود دارد، هیچ‌گونه ارتباطی با قانون ندارد. به گمان من دست‌هایی با ظرافت، بدون آن‌که ردی از خود به جا بگذارند، همواره فشار می‌آورند و اعمال نفوذ می‌کنند.

شاعر مجموعه شعر «شاید گناه از عینک من باشد» افزود: در سال‌های قبل بارها دیده‌ایم که جریان و اثری مبتذل و سطحی تشویق شده و از امکانات دولتی برای در معرض دید قرار دادن آن‌ها بهره برده‌اند، در نقطه مقابل جریان و اثر دیگری که جای تأمل و تشویق دارد، نادیده گرفته شده و حتی سعی کرده‌اند که آن را نادیده بگیرند.

این شاعر ادامه داد: ایمان دارم فشارهایی وجود دارد که فعالیت‌های دولت را در عرصه فرهنگ به چالش می‌کشد. آخرین کتابی که از من منتشر شد، پیش از روی کار آمدن دولت جدید بود. باید بگویم که به شکل تجربی و عینی شاهد تغییر تصمیم‌گیری‌های فرهنگی نبوده‌ام اما همین قدر می‌دانم که قبلاً تنگ‌نظری‌هایی در وزارت ارشاد وجود داشت. این تنگ‌نظری را من البته به پای محدودیت‌ها و تفاوت سلیقه‌های کسانی می‌گذارم که کار رسیدگی به مجوز کتاب‌ها را بر عهده داشتند.

شاعر مجموعه شعر «تندر اما ناگهانی‌تر» اضافه کرد: در مجموعه شعرم انگشت روی شعرهایی گذاشتند که یکي دو سال قبل در مجموعه دیگری منتشر شده بود. در واقع من می‌خواستم آن شعرها را در مجموعه‌ای دیگر چاپ کنم تا در معرض خوانش مخاطبان قرار گیرد. پس از بررسی کتاب به من گفتند که برخی از شعرها باید حذف شوند و من تعجب کردم. این کتاب شامل لطف آقای ممیز شد که او دوباره این اثر را غربال کرد. من البته همان‌طور که گفتم، این کار را به حساب تفاوت سلیقه گذاشتم.

طبایی متولد شیراز است. آخرین مجموعه وی، «مادرم، ایران» نام دارد که سال گذشته(1391) از سوی انتشارات شادان منتشر شد.

مجموعه‌ شعرهای «جوانه‌های پاییز» (نشر پیروز/ 1344)، «از نهایت شب» (نشر بامداد/ 1350)، «گزیده آثار کوتاه از شاعران معاصر» (نشر پدیده/ 1351)، «خورشید‌های آن‌ سوی دیوار» (نشر توس/ 1360)، «شاید گناه از عینک من باشد» (نشر آیینه جنوب/ 1385) از آثار اوست.

آخرین کتاب طبایی گزیده‌ای از اشعار وی بود که با نام «تندر اما ناگهانی‌تر» بهار سال گذشته از سوی انتشارات آوای کلار به چاپ رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها