یکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۴
صادق کرمیار: رُمان «نامیرا» ماجرای تردید انسان‌ها نیست، تصمیم و انتخاب است

«صادق کرمیار» داستان‌نویس، فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان سینمای ایران گفت: رُمان «نامیرا» ماجرای تردید انسان‌ها نیست، ماجرای تصمیم و انتخاب است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کرمیار که مهمان نخستین نشست «آفتاب، آینه، کربلا» بررسی ادبیات عاشورایی در خبرگزاری کتاب ایران بود گفت: من در این رمان قصد دارم از نگاه شیعی - که به عقیده من نگاهی جهان‌شمول است- به تحلیل واقعه کربلا بپردازم.

او در این نشست که در اتاق گفت‌وگوی ایبنا برگزار شد گفت: آنچه اثری را نسبت به آثار دیگر متمایز می‌کند نوع نگاه هستی شناسانه نویسنده آن اثر نسبت به مسائل هستی است.

وی تصریح کرد: نگاهی که من در رمان نامیرا و آثارم نسبت به هستی دارم نگاه دینی و شیعی است. در رمان نامیرا سعی کرده‌ام که از نگاه شیعی به تحلیل واقعه کربلا بپردازم. ازنظر من این نگاه شیعی نگاهی جهان‌شمول است.

وی افزود: دغدغه من از نگارش این رمان پاسخ به پرسش‌هایی پیرامون واقعه کربلا بود که بسیاری از ما از زمان کودکی با آن‌ها مواجه بوده‌ایم. پرسشی نظیر اینکه چرا امام حسین (ع) به نامه‌های کوفیان اعتماد کردند و به سمت کوفه حرکت کردند؟ و چطور شد آن هجده هزار نفر که در کوفه با مسلم ابن عقیل بیعت کرده بودند در واقعه کربلا در مقابل امام حسین (ع) ایستادند و در برابرش جنگیدند؟

باید بگویم که نامیرا برای من یک نوع جستجوگری بود برای یافتن پاسخ‌هایی که در ذهن داشتم و طبعاً یافتن جواب‌ها، پژوهش‌های عمیق در تاریخ را طلب می‌کرد.

مجموعه نشست‌های «آفتاب، آینه، کربلا» ویژه‌برنامه‌های خبرگزاری کتاب ایران به مناسبت ماه محرم است که در دهه اول هرروز میزبان یکی از نویسندگان عاشورایی است. در این نشست‌ها به ادبیات عاشورایی از ۳ منظر مقتل، ادبیات داستانی و شعر پرداخته خواهد شد.

مشروح این گفت‌وگو منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها