جمعه ۴ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۸
چهلمین فصلنامه تخصصي «آینه میراث» ويژه شبه قاره

چهلمین شماره فصلنامه «آینه میراث» ویژه شبه قاره در هفت بخش با عناوین كليات، در جست‌وجوي نسخ، نسخه‌پژوهي، ادبيات، هنر، نقد و بررسي و رسائل توسط مرکز پژوهشی میراث مکتوب منتشر شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در بخش «کلیات» اين شماره، مقالات «سهم سيدعلي همداني در انتقال فرهنگ ايران و اسلام به شبه‌قاره هند و پاكستان و ستم‌ستيزي‌هاي او» از رضا مصطفوي سبزواري، «كتاب هاي ايرانيان در برنامه‌هاي مدارس اسلامي هند» به قلم اكبر ثبوت، «ديباچه‌اي بر دانشنامه‌نويسي در شبه‌قاره» اثر محمد حسين ساكت به رشته تحرير درآمده است.

 «بابا رتن هندي و مأثورات اخلاقي ما» از جويا جهانبخش، «گوشه‌اي از مبادلات علمي ايران و هند حكيم علوي‌خان شيرازي» به قلم فريد قاسملو، «فرهنگ‌نويسي فارسي در شبه‌قاره هند» اثر سراج‌الدين علي‌خان آرزو و «فرهنگ چراغ هدايت» از عليم اشرف خان از ديگر مقالات اين فصلنامه تخصصي به شمار مي‌آيد.

بخش «در جست‌وجوي نسخ» نیز دو مقاله «كاشفي بيهقي در هندوستان» از رضا مصطفوي سبزواري و «شيخ عبدالحق محدث دهلوي» از سيدكمال حاج سيدجوادي ارائه شده است.

در بخش «نسخه‌پژوهي» نيز مقالات «ضرورت توجه به دست‌نويس‌هاي شبه‌قاره در حوزه علوم با تكيه بر دو حوزه رياضيات و نجوم» از احمدرضا رحيمي ريسه و «آشنايي با تذكره حسيني» از سيد كليم اصغر را مي‌خوانيم.

همچنین در بخش ادبيات، محمود مهرآوران مقاله ««عميد سنامي» يا «لويكي» شاعري توانا اما ناشناخته»، حافظ منصور احمد، مقاله «ميرزا هرگوپال تفته؛ شاعر فارسي‌سراي شبه‌قاره»، شكيل اسلم بيگ مقاله نيز «احوال و آثار سنجر تهراني» و قاسم صافي «مقام سعدي در سند» را به رشته تحریر درآورده است.

بخش هنر نيز به مير سيدعلي جدايي و نادرالملك همايون شاهي با مقاله «كفايت كوشا» و محمد مرتضايي با مقاله «علل مهاجرت نگارگران ايراني به هند» اختصاص دارد.

مقالات «سيري در احوال و آثار سراج‌الدين علي‌خان آرزوي اكبرآبادي» از مهدي رحيم‌پور، «تذكره همايون و اكبر» اثر ابوالحسن مبين، «رويكردي تطبيقي ـ تقابلي به دو سفرنامه مرآت‌الاحوال كرمانشاهي و تحفه‌العالم شوشتري» به قلم اميد سپهري، «جستاري در احوال و آثار و افكار شمس‌الدّين فقير دهلوي» از فضل‌الله رضايي ارداني و «شمعي ديگر در انجمن‌هاي ادبي» از حسين مسرت در بخش «نقد و بررسی» آمده است.

خوانندگان با «رساله در فن شالبافي» تأليف حاجي مختار شاه كشميري و تصحيح عبدالله عطايي و «برهان‌العاشقين » در بخش «رسائل» آشنا خواهند شد.

چهلمین شماره فصلنامه آینه میراث ویژه شبه قاره، در 450 صفحه به مدیرمسوولی اکبر ایرانی و سردبیری جمشید کیانفر منتشر شده و در دسترس علاقه‌مندان به نسخه‌پژوهي قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط