چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۸
«دانشنامه ايران» با ويراست جديد منتشر مي‌شود

جلد نخست «دانشنامه ايران» كه به كوشش مركز دايره‌المعارف بزرگ اسلامي تدوين شده، با ويرايش دوباره منتشر مي‌شود._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از روابط عمومي مرکز دايره‌المعارف بزرگ اسلامي، اين مرکز تصميم گرفته است مجلد اول دانشنامه ايران را ويرايش مجدد کند و عناويني را كه در چاپ نخست لحاظ نشده در ويرايش جديد به آن بيفزايد.

مركز دايره‌المعارف بزرگ اسلامي در فراخواني از همه اساتيد و پژوهشگران دعوت كرده است در هر زمينه که در مجلد مزبور نقدي دارند يا نقصي را مشاهده مي‌کنند تذکرات خود را به اين مركز تحويل دهند تا اين تجديد نظر مورد توجه و بررسي دقيق قرار گيرد.

دانشنامه ايران‌ برخلاف‌ دايره‌المعارف‌ بزرگ‌ اسلامى‌ که‌ اثري کاملا تخصصي‌ است‌، جنبه عمومي‌ دارد؛ يعني همه شاخه‌هاي‌ علوم‌، فنون‌ و هنرها را در برمي‌گيرد و مخاطب‌ اصلي‌ آن‌ قشر تحصيل‌ کرده فارسي‌ زبانند‌.

بسياري‌ از مدخل‌هاي‌ اين‌ دانشنامه‌ از منابع‌ معتبر خارجي‌ ترجمه شده،‌ اما همه مدخل‌هاي‌ مربوط به‌ اسلام‌ و ايران‌ به قلم دانشمندان‌ عضو يا وابسته مرکز است‌. بيشتر مدخل‌هاي‌ مربوط به‌ تمدن‌ اسلامي برگرفته از دايره‌المعارف‌ بزرگ‌ اسلامي‌ و در بسياري‌ از موارد با تلخيص‌ همراه است؛‌ اما هر آنچه‌ به‌ ايران‌ باستان‌ و فرهنگ‌ و تمدن‌ ايراني‌ مربوط مي‌‌شود و در دايره‌المعارف‌ بزرگ‌ اسلامي‌ موجود نيست‌ در دانشنامه ايران نمود دارد.

مقاله‌ها به‌ ترتيب‌ الفبايي‌ تنظيم ‌شده و هر مقاله‌ به موضوعي‌ معين‌ اختصاص‌ دارد، حجم‌ هر مقاله‌ نيز متناسب‌ با موضوع‌، جايگاه‌ و درجه اهميت‌ آن‌ در قلمرو تخصصي مقاله‌ قرار گرفته است.‌ نويسندگان‌ مقالات‌ دانشنامه‌ تا حد امكان‌ از دستور خط فارسي‌ مصوب‌ فرهنگستان‌ زبان‌ و ادب‌ فارسي‌‌ پيروي‌ كرده‌اند‌.

مرکز دايره‌المعارف بزرگ اسلامي به منظور تدوين و انتشار دايره‌المعارف اسلامي، عمومي، تخصصي، دانشنامه ايران و ديگر مراجع علمي در اسفندماه 1362 در تهران تأسيس شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط