یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۹
جایزه عبدالرحیم جعفری برگزار می‌شود

جایزه عبدالرحیم جعفری به زودی به همت اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و خانواده زنده یاد جعفری در سال 97 با محوریت بررسی زیبایی‌شناختی کتاب‌ها برگزار می‌شود.

دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اعلام این خبر به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: این جایزه به پیشنهاد خانواده زنده‌یاد جعفری و با مشارکت اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با هدف زنده‌ نگه داشتن یاد و خاطره مرحوم جعفری موسس انتشارات امیرکبیر و نشر نوین ایران برگزار می‌شود.
 
مهدی فخری‌زاده افزود:‌ این جایزه از طرف خانواده زنده‌یاد جعفری تامین می‌شود و برگزارکننده آن اتحادیه است و کار اجرایی جایزه توسط هیات مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران انجام می‌شود.
 
وی با بیان اینکه رییس، نایب رییس و دبیر اتحادیه عضو هیات امنای جایزه هستند، توضیح داد: نماینده‌ای نیز از طرف خانواده زنده‌یاد جعفری و یک صاحب‌نظر حوزه نشر و کتاب نیز در این هیات امنا حضور خواهند داشت.
 
فخری‌زاده ادامه داد: این جایزه درباره محتوای کتاب‌ها نیست بلکه کتاب‌های عمومی از نظر فرم، صفحه‌بندی و زیبایی ظاهری دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و زیبایی داوری بررسی خواهند شد و
 
دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با بیان اینکه اقدامات اولیه برای آغاز هیات امنای جایزه آغاز شده است، یادآور شد: برگزاری این جایزه در اتحادیه ناشران و کتابفروشان تصویب شده است و آیین‌نامه و اساسنامه‌های مربوط به جایزه در حال تدوین است تا در سال 97 برگزار ‌شود.
 
عبدالرحیم جعفری، بنیانگذار موسسه انتشاراتی امیرکبیر که با نام تقی جعفری هم شهرت دارد، سال ۱۲۹۸ در تهران به دنیا آمد. جعفری پیشکسوت حوزه نشر در دوره کاری ۳۰ ساله‌اش  نزدیک به ۳هزار عنوان کتاب منتشر و انتشاراتی امير كبير را به بزرگترین ناشر خاورمیانه تبدیل کرد.
 
او ٢٨ آبان ١٣٢٨ انتشارات امیرکبیر را تأسیس کرد.  در دهه‌های ٤٠ و ٥٠ امیرکبیر یکی از مهم‌ترین ناشران ایرانی علوم انسانی بود. او فرهنگ فارسی معین را منتشر کرد. فرهنگ انگلیسی فارسی آریانپور و فرهنگ عمید از دیگر آثار انتشارات امیرکبیر در دوره مدیریت جعفری بود.
 
انتشار مجموعه کتاب‌های جیبی و نیز خریدن سهام انتشارات خوارزمی از دیگر فعالیت‌های جعفری به شمار می‌ٰرفت . دو جلد ابتدایی خاطرات عبدالرحیم جعفری با عنوان در جست وجوی صبح در سال‌های اولیه دهه هشتاد از سوی نشر روزبهان به بازار کتاب عرضه شد.
 
بنیان گذار و مدیر اسبق انتشارات امیرکبیر که از سوم مهرماه جاری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری شده بود 11مهرماه سال ۹۴ در ۹۶سالگی دارفانی را وداع گفت.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد مومن ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
    در جامعه ایران که در کتاب نخوانی شهره خاص و عام است داشتن این همه جایزه های واهی و پر حاشیه چه معنایی دارد. بهتر نیست بجای این همه هزینه های گزاف و بی دلیل، در حل مشکلات صنعت نشر تلاش کنیم؟؟؟
  • کیاییان ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
    آقای مومن چه اشکالی دارد تا اتحادیه ناشران پایه گذار یک جایزه در این زمینه باشد؟ مخالفت شما را نمی فهمم. توضیح بیشتری بدهید. جایزه باعث فضای رقابت می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها