چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵
گستره نظریه تاریخی هنر با ردگیری جریان متکامل شیوه‌ها

پنجمین چاپ کتاب «تاریخِ تاریخ هنر» ورنن هاید ماینر و ترجمه مسعود قاسمیان منتشر شد. مخاطب در این کتاب به دور از پیچیدگی‌های فنی با سیر تحول نظریه هنر از روزگار باستان تا عصر حاضر آشنا می‌شود.

مسعود قاسمیان به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: پنجمین چاپ ترجمه من از کتاب «تاریخِ تاریخ هنر» با عنوان فرعی «سیری در تاریخ تکوین نظریه هنر» نوشته ورنن هاید ماینر در دسترس مخاطبان قرار گرفت. نخستین چاپ این کتاب در سال 1387 منتشر شده بود. فرهنگستان هنر و انتشارات سمت به طور مشترک این کتاب را منتشر کرده‌اند.

وی افزود: «تاریخِ تاریخ هنر» با زبانی روشن و روان و به دور از پیچیدگی‌های فنی از زمره کتاب‌های پایه‌ای به شمار می‌رود که گستره نظریه تاریخی هنر را با ردگیری جریان متکامل شیوه‌ها و روش‌شناسی آن و ارائه مصادیق عینی و تصاویر آثار هنری و نیز تبیین نحوه تاریخ و ارائه تاریخ هنر در قالب رشته مستقل دانشگاهی در اختیار مخاطب می‌گذارد.

قاسمیان ادامه داد: مخاطب در این کتاب با سیر تحول نظریه هنر از روزگار باستان تا عصر حاضر و همچنین کاربرد عملی نظریه‌های طرح شده در مورد آثار هنری آشنایی مقدماتی و پایه‌ای پیدا می‌کند. در واقع باید این کتاب را مدخلی بر آثار بزرگ نظری درباره هنر دانست.



مترجم کتاب «تاریخِ تاریخ هنر» نوشته ورنن هاید ماینر را به این شرح معرفی کرد: هاید ماینر استاد ممتاز دانشگاه کلورادوی آمریکاست و در آنجا تاریخ هنر، ادبیات تطبیقی و علوم انسانی تدریس می‌کند. دامنه علایق و پژوهش‌های ماینر گسترده و تا حدودی نیز خاص است. گستره از آن جهت که نقاشی، مجسمه‌سازی و معماری دوره سرآغاز تجدد در اروپا به ویژه ایتالیا را دربرمی‌گیرد و خاص از آن حیث که کلام بصری، فضای ذوق و روابط همزیستانه میان هنرهای بصری و نهادهای مقتدر دینی، دولتی و اجتماعی را شامل می‌شود.

قاسمیان همچنین از تجدید انتشار یکی دیگر از ترجمه‌های خود نیز خبر داد: کتاب کوچکی در قطع پالتویی در سال 1390 به نام «اصالت اجرا در موسیقی» را همراه با موسسه متن فرهنگستان هنر کار کردم که حاوی دو مقاله به ترتیب با عناوین «اصالت اجرا در موسیقی» نوشته استیون دیویس و «مفهوم اجرای اصیل» نوشته جیمز اُ یانگ بود. این کتاب اکنون به چاپ دوم خود رسیده است.

پنجمین چاپ «تاریخِ تاریخ هنر: سیری در تاریخ تکوین نظریه هنر» نوشته ورنن هاید ماینر با شمارگان هزار نسخه، 448 صفحه و بهای 24 هزار تومان از سوی فرهنگستان هنر و انتشارات سمت روانه کتابفروشی‌ها شده است.

چاپ دوم کتاب «اصالت اجرا در موسیقی» نوشته استیون دیویس و جیمز اُ یانگ با شمارگان دو هزار نسخه، 90 صفحه (قطع پالتویی) و بهای چهار هزار تومان، از سوی موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری «متن» فرهنگستان هنر منتشر شده است.

مسعود قاسمیان، مترجم و ویراستار در حوزه‌های علوم انسانی و هنر است. از دیگر ترجمه‌های منتشر شده او می‌توان به «علم اخلاق» نوشته مل تامسون و «جامعه، هنر و اخلاق» نوشته تام سارل اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها