جمعه ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷
اهمیت استخراج قواعد تفسیر آیات از روایات معصومین (ع)

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد، عضو شورای سیاست‌‌گذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب دین، گفت: اگر تلاش و کار مهمی انجام شود تا از روایات معصومین (ع) قواعد و اصول تفسیر آیات استخراج شود، امری بسیار ارزشمند خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از ستاد خبری پنجمین نمایشگاه کتاب دین، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد، دیروز (پنجشنبه 26 بهمن‌ماه) در دومین نشست از سلسله‌ نشست‌‌های پنجمین نمایشگاه بین‌الملل کتاب دین با عنوان «ضرورت اجتهاد اعتقادی در معارف اهل بیت(ع)»، با اشاره به جایگاه معصومین (ع) در تبیین و تفسیر آیات، اظهار کرد: در ابتدا باید بررسی شود که آیا جایگاه معصومین (ع) در مقابل قرآن جایگاه معلمی است یا جایگاه مفسری و این نکته بسیار قابل توجه‌ای است.
 
وی با بیان اینکه برخی از عالمان و مفسران جایگاه معصومین (ع) را معلمی و برخی مفسری می‌دانند، افزود: در برخی از موارد که روایات تفصیل دارند که با جست‌وجو در همه اقوال نمی‌توان به آن تفصیلی که گفته شده برسیم و این مسئله‌ای است که باید توجه شود.
 
عضو شورای سیاست‌‌گذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب دین، ادامه داد: معصومین (ع) آیات را تفسیر می‌کنند و با تفسیر خود به ما می‌آموزند که چگونه آیات قران را تفسیر کنیم و یکی از مسائل مهم توسعه معنایی است.
 


مهدوی‌راد تصریح کرد: اگر تلاش و کار مهمی انجام شود تا از روایات معصومین (ع) قواعد و اصول تفسیر آیات استخراج شود، امری بسیار ارزشمند خواهد بود؛ این کار با بررسی و کارشناسی دقیق ممکن است و ما می‌توانیم این قواعد را از روایات معصومین (ع) ‌استخراج کنیم.
 
آیت الله شیخ مهدی مروارید فرزند آیت الله شیخ علی مروارید از شاگردان طراز اول آیت‌الله سیستانی، آیت‌الله شهرستانی، رئیس دفتر آیت‌الله سیستانی، آیت‌الله گلپایگانی و حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود علوی، وزیر اطلاعات از جمله حاضران در این نشست بودند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی نیز در این نشست تخصصی گفت: ما متاسفانه در عرصه مباحث اجتهادی فقه کمتر کار‌ کردیم و بعد از مدرسه قم که کتاب که گران‌سنگ «کافی» منتشر شد، دیگر میراث روایی جامع نداشتیم تا «بحارالانوار» و بعد از آن نیز تا کنون با خلا مواجه شدیم و این درحالی است که در حوزه فقه احکام، ما بارها دائم نسخه‌های مختلف و متکامل‌تری را از منظومه‌های روایات فقهی را گرد‌آوری کردیم و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد، تأمین پیش‌نیازهای اجتهاد اعتقادی باشیم.
 


در پایان این نشست از مجموعه آثار آیت‌الله میرزا مهدی اصفهانی در ۱۰ جلد رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط