یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۲:۴۰
«طلوع طاهريان تا غروب خوارزمشاهيان» به چاپ پنجم رسيد

«از طلوع طاهريان تا غروب خوارزمشاهيان» عنوان دومين كتاب مجموعه تاريخ ايران اسلامي است كه به قلم دكتر رسول جعفريان و به كوشش انتشارات كانون انديشه جوان به چاپ پنجم رسيد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، آنچه در درجه نخست در اين كتاب مورد توجه بوده، پرداختن به تاريخ سياسي ايران است. طي اين دوران دولت‌هاي بزرگ و كوچك فراواني در بخش‌هاي مختلف ايران سركار آمدند. مولف در اين كتاب كوشيده تا با بحث از پيدايش و زوال اين دولت‌ها خوانندگان را با سير تحولان سياسي ايران آشنا كند. 

جداي از قدرت سلاطين و اميران، چندين نيروي متنفذ ديگر نيز در جامعه ايرن بوده‌اند كه در اين كتاب به آن‌ها پرداخته ‌شده است. عالمان، شاعران و مشايخ صوفيه، سه نيروي فعال فرهنگ و سياستند كه با زبان و قلم، بر ذهن و انديشه و قلب مردم حكومت مي‌كردند.

نگارش تاريخ ايران، بدون اشاره به اين سه نيروي فعال فرهنگي كاري ناقص به شمار مي‌آيد و در اين كتاب كوشش شده گوشه‌اي مختصر از فعاليت‌ اين گروه‌ها به تصوير كشيده شود.

هدف و انگيزه در اين كتاب تنها مرور بر رويدادها و جريان‌‌هاي سياسي و فكري بوده و به هيچ روي، قصد تفضيل و تحقيق نداشته، از اين رو هدف آن آشنا كردن خواننده با مطالبي بوده كه بيشتر آن‌ها بيان اصل رخدادها و طبعا مورد قبول عامه مورخان است.

مباحث دفتر دوم، پس از مقدمه كوتاه درباره درآمد بحث ايران به سوي استقلال در ده بخش تنظيم شده است. روزگار طاهريان، روزگار صفاريان، روزگار سامانيان، روزگار علويان طبرستان، روزگار زياريان، روزگار بويهيان، روزگار درخشان تمدن اسلامي، روزگار غزنويان، روزگار سلجوقيان و روزگار خوارزمشاهيان از جمله بخش‌هاي اين كتاب است.

مولف در اين كتاب كوشيده از منابع كهن و نيز منابع تازه بهره ببرد و بحث از زوال عباسي، يا به عبارت ديگر، حمله مغول به دفتر سوم تاريخ ايران اسلامي واگذار شده است.

چاپ پنجم «از طلوع طاهريان تا غروب خوارزمشاهيان» به قلم رسول جعفريان در 382 صفحه و با شمارگان 2000 نسخه و بهاي 40000 ريال به كوشش انتشارات كانون انديشه جوان منتشر شده و در دسترس تاريخ پژوهان قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط