یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۲:۱۷
كتاب «از پيدايش اسلام تا ايران اسلامي» به چاپ پنجم رسيد

«از پيدايش اسلام تا ايران اسلامي» عنوان نخستين كتاب مجموعه تاريخ ايران اسلامي به قلم دكتر رسول جعفريان است كه به كوشش انتشارات كانون انديشه جوان به چاپ پنجم رسيد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در مقدمه اين كتاب تاريخي مي‌خوانيم: هدف از نگارش كتاب حاضر، گذري بر تاريخ ايران اسلامي از پيدايش اسلام تا دوران معاصر است. آنچه از نظر شكلي براي نويسنده اهميت دارد، آن است كه مطالب بدون زياده‌گويي، دشواري و با زباني نسبتا ساده و بي‌پيرايه ارائه شود.

دليل ساده و بي‌پيرايه نگارش كتاب، براي مخاطبان جواني است كه به تاريخ، نه به صورت تخصصي بلكه به قصد آشنايي كلي و بهره‌گيري از تجارب آن مي‌نگرند و اميد دارند تا با مطالعه گذراي آن، بر اهم مطالب، آگاهي يابند.

آنچه از نظر محتوايي مورد توجه بوده، پرداختن به حوادث سياسي، مسائل فرهنگي، اجتماعي و امور تمدني در اين كتاب است و تا آن‌جا كه ممكن بوده، از بيان صرف تاريخ سياسي پرهيز و به بيان آراي فرقه‌ها، مكتب‌هاي مختلف فكري، مذهبي و نيز پيدايش دانش‌هاي مختلف در دنياي اسلام و نيز نظام‌سازي در هر زمينه، پرداخته شده است. 

ايران، دوران‌هاي پرفراز و نشيبي را از هر جهت تجربه كرده و از اين رو، لازم است از زواياي مختلف مورد توجه قرار گيرد. بنابراين، سهم گروه‌هاي مختلف اجتماعي، مذهبي و نيز سلسله‌هاي مختلف ملي و اسلامي در اين كتاب به  اختصار بيان شده است.

بحث از ايران اسلامي بدون بيان تاريخ صدر اسلام ناممكن است. اين مسأله از يك سو به دليل نقش كليدي اسلام در ايران بعد از اسلام است و از سوي ديگر به عضويت سرزمين ايران در امپراتوري بزرگ اسلامي در دو قرن نخست هجري و همبستگي كامل آن با كشورهاي اسلامي در دوران‌هاي بعدي است.

مباحث دفتر نخست، پس از مقدمه كوتاه درباره شبه جزيره عربستان در آستانه اسلام و اوضاع آن، در چهار بخش تنظيم شده، بخش نخست، روزگار نبوت، بخش دوم روزگار خلافت، بخش سوم، روزگار خلافت اموي و بخش چهارم به روزگار خلافت عباسي اختصاص دارد.

چاپ پنجم «از پيدايش اسلام تا ايران اسلامي» در 354 صفحه و با شمارگان 2000 نسخه و بهاي 40000 ريال در دسترس تاريخ‌پژوهان قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط