شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۷
تدوین دانشنامه شیراز به کجا رسید؟

فارس- تدوین مجموعه کتاب‌های «دانشنامه شیراز» به رغم وعده های داده شد در سال‌های گذشته همچنان به سرانجام نرسیده است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): محمدعلی چوبینی، رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز سال گذشته در جریان اعلام برنامه‌های یادروز شیراز که ۱۵ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود از تدوین دانشنامه ای جامع پیرامون شیراز خبر داد و خواستار این شد که برای سامان دادن به برنامه های نکوداشت شیراز نیاز به ایجاد یک دبیرخانه دائمی است تا برنامه‌ها به شکل مدون انجام گیرد اما این مهم تاکنون که دوباره برنامه های یادروز شیراز اعلام شده است محقق نشده و کاری در این باره به سرانجام نرسیده است.

این در حالی است که سیدابراهیم حسینی رئیس شورای اسلامی شهر شیراز یکی از اقدامات در دست اقدام سازمان فرهنگی شهرداری را تهیه کتاب دانشنامه شیراز اعلام کرده بود و عنوان کرد: این اقدام کار بزرگی است و یک بخش آن هم تاریخ سیاسی است.

تدوین کتاب تاریخ شیراز در دستور کار

وی ۳۰ مهرماه ۱۴۰۲ در نشست هم‌اندیشی مدیریت شهری شیراز و مدیر حوزه علمیه فارس اظهار کرد: ازجمله کارهایی که در دستور کار سازمان فرهنگی قرار دارد؛ تهیه کتاب دانشنامه شیراز است و در بخش تاریخ سیاسی که مدنظر مدیریت حوزه علمیه نیز است، تدوین کتاب تاریخ شیراز در دستور کار قرار دارد که کار بسیار بزرگی است و یک بخش از آن تاریخ سیاسی است.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز همچنین از تدوین سند جامع سومین حرم اهل‌بیت (ع) در این شورا خبر داده و افزود: این سند طبق مصوبه شورای فرهنگی در حال انجام است و تلاش می‌کنیم شیراز را به تراز نام سومین حرم اهل‌بیت (ع) برسانیم که قطعاً یکی از بخش‌هایی که حوزه علمیه می‌تواند کمک کند همین حوزه است.

این دانشنامه که چند مجلد خواهد بود در همه زمینه ها نیاز به تدوین دارد و با توجه به اینکه شیراز از نظر تاریخ شفاهی، جغرافیا، فرهنگ و هنر و اقتصاد و سیاست غنی است نبود آن برای محققان و تاریخ نگاران جای پرسش است.

علی نیری مدیر گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز نیز در رابطه با سرنوشت این دانشنامه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز می گوید: یکی از ضعف‌های مهم ما در تاریخ معاصر این است که دانشنامه ای مناسب نداشتیم تا به معرفی محله ها، مشاهیر، علما، جغرافیا و… بپردازد بنابر این به این منظور با در نظر گرفتن افراد متخصص اقدام به تشکیل گروهی برای تدوین این دانشنامه کردیم.

نخستین جلد دانشنامه شیراز آماده انتشار

وی از انعقاد قرارداد تدوین این دانشنامه خبر داد و افزود: خوشبختانه بخشی از کار به سرانجام رسیده است و به مناسبت برنامه های یادروز شیراز از پوستر مجلد نخست این دانشنامه رونمایی می‌کنیم.

به گفته مدیر گردشگری سازمان فرهنگی شهرداری شیراز، دکتر مصطفی ندیم، نویسنده، استاد دانشگاه و فعال حوزه ادبی مسئول گروه تدوین این دانشنامه است.

وی خاطرنشان کرد: اولین جلد دانشنامه شیراز که به مشاهیر می‌پردازد یک ماه دیگر آماده است و امیدواریم هرماه تقریباً مجلدها به دستمان برسد و رونمایی شود.

نیری همچنین اعلام کرد: دانشنامه شیراز به منظور عمومیت یافتن و در دسترس مردم قرار گرفتن می تواند در قامت یک بانک اطلاعاتی قرار گیرد و به فایل مجازی تبدیل شود تا مورد استفاده مردم هم قرار گیرد.

از سویی ایجاد دبیرخانه ای رویدادمحور در شیراز که توانمندی های بسیاری در زمینه صنعت گردشگری به ویژه ادبی دارد راهکاری است که در به سرانجام رسیدن این دانشنامه موثر است.

به گزارش ایبنا؛ ۱۵ اردیبهشت ماه به مناسبت روز شیراز برنامه های فرهنگی، اجتماعی، هنری، ورزشی از سوی مدیریت شهری برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها