شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۶
نمایشگاه کتاب بهترین فرصت برای ارتباط‌ فرهنگ‌های بومی است

آذربایجان‌غربی- نویسنده و شاعر ارومیه‌ای گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب برای نویسندگان بومی یک فرصت طلایی برای شناساندن کتاب‌های بومی و فرهنگ آن منطقه است و اینکه این نمایشگاه بهترین فرصت برای ارتباط سازی فرهنگ‌های مختلف بومی است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): نمایشگاه کتاب تهران از بزرگترین نمایشگاه‌های کتاب در دنیاست که از نخستین دوره رویکرد بین‌المللی داشته و این نمایشگاه فرصت مناسبی برای آشنایی با آثار مکتوب نویسندگان، شاعران و ارتباط جامعه ادبی ایران با کشورهای دیگر است. نمایشگاه کتب تهران همواره تازه‌های کتاب را معرفی می‌کند و نویسندگان مشتاق معرفی آثار خود به علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی در این نمایشگاه هستند.

نمایشگاه کتاب تهران، اختصاصاً یک نمایشگاه کتاب نیست، بلکه یک رویداد بزرگ فرهنگی بوده و برگزاری نشست‌های تخصصی و حضور فرهیختگان، نویسندگان و شاعران از ویژگی‌های بارز این نمایشگاه است.

سیدتیمورجامعی، شاعر ارومیه‌ای متولد ۱۳۵۹ بوده و از ۲۰ سالگی شروع به شعر نوشتن کرده است. وی در اکثر انجمن‌های ادبی شهر حضور فعال داشته و موضوع بیشتر شعرهای سید تیمور جامعی به‌صورت ترکی و و در حوزه حجاب می‌باشد.

- نقش نمایشگاه بین‌المللی تهران در بازسازی و تقویت فرهنگ مکتوب و تاثیر آن در زیست مردم امروز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نمایشگاه بین‌المللی کتاب نقش بسیار والایی در عرصه فرهنگ جامعه ایفا می‌کند و ما را با بسیاری از مسائل روز آشنا کرده و فرهنگ‌های مختلف جامعه ما و جوامع دیگر از طریق نمایشگاه بین‌المللی کتاب به دیگران بهتر معرفی می‌شوند و همچنین نقش مهمی در ارتباط دهی هرچه بیشتر ملت‌ها و دولت‌ها با یکدیگر دارد. درمورد زیست امروز مردم هم می‌توان گفت که الان دنیا، دنیای پیشرفت است و انسان‌ها ازطریق چنین نمایشگاه‌هایی و تهیه کتاب‌های روز مخصوصاً در عرصه کودک و نوجوانان و ازدواج سعی می‌کنند بروز حرکت کنند.

- نظرتان درباره شعار نمایشگاه؛ «بخوانیم و بسازیم» چیست؟

بخوانیم و بسازیم یک شعار واضح بوده ولی اینکه چگونه بکار ببریم مهم است. سازندگی را در دنیای امروز باید با فرهنگ‌های جدید که آزادسازی را هدف قرار دهند ایجاد کرد، چه تولید کنیم و چه بسازیم ولی این ساخت ما باید از کدام راه باشد مهم بوده و گام‌های رشد را در سیاست، اجتماع و نیازهای ضروری حیات و تمدن بشریت پیدا کنیم. پس می‌توان گفت هدف اصلی خواندن و مطالعه، خودسازی است و مهمترین ابزار برای این هدف همان کتاب است.

- چرا از فرصت خواندن که نقش موثری در بازسازی فردی و اجتماعی دارد جامعه ایرانی همچنان غفلت ورزیده، شعار این دوره نمایشگاه را در تلنگر زدن به مردم امروزی که در بند تجملات زندگی و ظاهرگرایی اغلب افتاده‌اند، تا چه میزان موثر می‌دانید؟

۱۰۰ در صد اثر دارد و حداقل باید اهل مطالعه و دلسوزان این امر از فرصت پیش آمده نهایت استفاده را ببرند و فرهنگ غفلت شده کتابخوانی باید به خانه و خانواده‌ها برگردد.

- این نمایشگاه تا چه میزان در بازنمایی و شناسایی ناشران مطرح استانی و ملی موثر ظاهر شده و پیشنهاد شما برای بهتر شدن این فرایند چیست؟

انتخاب کتاب همیشه بزرگترین مشکل برای علاقه‌مندان به کتاب بوده اما مهمترین آن پیدا کردن کتاب است. همچنین به ناشران کتاب نیز باید توجه کرد و اینکه در چه تاریخی فعالیت خود را شروع و چه اثراتی داشته است. نمایشگاه بین‌المللی بزرگترین محلی است برای معرفی ناشران که باید استفاده کافی از این نمایشگاه را برد.

- نمایشگاه در برندسازی و معرفی پدیدآورندگان چه تاثیری دارد؟ و پدیدآورندگان بومی چگونه می‌توانند در نمایشگاه سهم داشته باشند و خود و آثار خود را در این فضا عرضه و معرفی کنند و از آن به عنوان یک فرصت استفاده کنند؟

من زیاد به برند و برندسازی اعتقاد ندارم، برند در بازاریابی و در اقتصاد جایگاه خود را دارد ولی برای خریدار و فروشنده کتاب، مهم نوع و سلیقه مطالعه کننده است و اگر کتاب محتویات خوبی داشته باشد قطعاً بازار خوبی را هم خواهد داشت.

نمایشگاه کتاب برای نویسندگان بومی یک فرصت طلایی برای شناساندن کتاب‌های بومی و فرهنگ آن منطقه است و اینکه نمایشگاه بین‌المللی بهترین فرصت برای ارتباط سازی فرهنگ‌های مختلف بومی است.

- آیا در نمایشگاه وجود فضایی برای تبادل تجربه و گفت‌وگو پدیدآورندگان با یکدیگر و همچنین دریافت نظر و پیشنهاد مخاطبان را لازم می‌دانید؟ چرا؟

قطعاً در نمایشگاه وجود چنین فضایی لازم و برای ارتباط دهی قوی‌تر و البته در دنیا مجازی مهم است و اطلاع‌رسانی قوی از طریق رسانه ملی و سایت های مجازی برای معرفی دقیق کتاب و نحوه خرید و دریافت به صورت آسانتر می‌تواند تاثیر داشته باشد.

سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با حضور ناشران خارجی و داخلی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط