چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۳
نمایشگاه کتاب تهران فرصت مهم پویایی نشر ایران/ بخش مجازی ظرفیتی برای ناشران شهرستانی است

بوشهر – نویسنده و ناشر جنوبی با اشاره به کارکرد مؤثر نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در پویایی صنعت نشر ایران، تأکید کرد: بخش مجازی این رویداد فرصت خوبی برای شناسایی و معرفی ناشران و مؤلفان شهرستانی و بومی است.

غلامحسین دریانورد در این باره به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در دو سه سال اخیر با افزودن بخش مجازی به ظرفیت‌های خود، بستر مناسب را برای ناشران شهرستانی برای عرضه محصولات و تولیدات و تازه‌های خود فراهم کرده است.

وی که در بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد، افزود: در دوره‌های قبل در نمایشگاه به صورت فیزیکی حضور داشتم اما در سه سال اخیر بنا به شرایط اقتصادی نشر و تورم و گرانی‌ها، امکان تأمین هزینه اسکان، رفت و آمد و حمل کتاب‌های انتشارات و انتقال آن‌ها به نمایشگاه برایم مقدور نبود که خوشبختانه افزوده شدن بخش مجازی، به ما کمک کرد تا باز هم در نمایشگاه حضور داشته باشیم اما این بار به شکلی دیگر و با هزینه کمتر.

دریانورد در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه «آیا فروش بخش مجازی برای شما ناشران شهرستانی رضایت‌بخش بوده است؟»، توضیح داد: با وجود اینکه حضور در بخش مجازی نمایشگاه لطف بخش حضوری آن را ندارد ولی با توجه به تعدد و تنوع کتاب‌های نشر در سال‌های اخیر با فروش خوبی در این بخش مواجه شده‌ایم و از آن راضی هستیم.

مدیر انتشارات «دریانورد» با بیان اینکه در این دوره با عرضه ۱۲۰ کتاب که در ۱۰ سال اخیر منتشر کرده‌ایم، در نمایشگاه حاضر خواهیم شد، گفت: برخی از تازه‌های این نشر که هنوز در بازار کتاب پخش نشده‌اند، برای اولین بار در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه خواهند شد که برخی از آن‌ها عبارتند از: مجموعه‌‎شعر «ناقص حیات‌داوودی» تألیف محمد مظفری، جلد سوم مجموعه چهار جلدی «خارگ و خارگیان» نوشته جمات مژده و دو اثر در حوزه تاریخ شفاهی فرهنگ و هنر استان بوشهر نوشته جهانشیر یاراحمدی.

دریانورد در خصوص نقش نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در شناسایی مؤلفان و پدیدآورندگان بومی توضیح داد: قطعاً این رویداد با عرضه کار مؤلفان و پدیدآورندگان بومی، فرصت مناسبی را برای معرفی آن‌ها به مخاطبان و بازدیدکنندگان فراهم می‌کند. حال با توجه به شرایط اقتصادی و مشکلات ناشران شهرستانی که عمده کار پدیدآورندگان بومی را راهی بازار نشر می‌کنند، ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها در دوره اخیر می‌توانند با برپایی یک غرفه استانی، بر معرفی فرهنگ و نشر و مؤلفان بومی متمرکز شوند و با برنامه‌ریزی و موضوع‌بندی و دعوت از نویسندگان و پدیدآورندگان و ناشران بومی، زمینه رویارویی مخاطبان را با آن‌ها و همچنین آشنایی بیش از پیش از با فرهنگ و تاریخ بومی منطقه خود ایجاد کنند.

به عقیده دریانورد، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با راه‌اندازی تور یا کاروان فرهنگی این امکان را دارد که زمینه حضور ناشران و پدیدآورندگان بومی را در نمایشگاه کتاب امسال تسهیل کند تا اهالی قلم و علاقه‌مندان به کتاب با هزینه‌های کمتر امکان حضور در نمایشگاه و گفت‌وگو با ناشران باتجربه و دریافت و درک دستاوردهای جدید حوزه کتاب را پیدا کنند.

وی ادامه داد: البته من، خودم را هر سال ملزم می‌کنم چه به صورت فیزیکی و چه مجازی در نمایشگاه کتاب تهران حضور داشته باشم؛ چون مشاهده شور و شوق نمایشگاه، تعدد غرفه‌ها و کتاب‌ها، همایش‌ها و نشست‌های تخصصی در حوزه کتاب، تولید و نشر کتاب، دستاوردها و فناوری‌های در حوزه کتاب‌های کاغذی و الکترونیکی و… مرا دل‌گرم‌تر، باانگیزه‌تر و باتجربه‌تر برای چاپ کتاب‌های جدید خودم و انتشارات می‌کند.

«بخوانیم و بسازیم»، شعاری کوتاه، جذاب و تامل‌برانگیز / عرضه ‏‬ ۱۰ کتاب در نمایشگاه

مدیر انتشارات دریانورد و نویسنده «نامه گناوه» در خصوص شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: شعار «بخوانیم و بسازیم»، شعاری کوتاه، جذاب و تامل‌برانگیز است و تأکید بر این دارد که ساختن جامعه امروز از مسیر آگاهی و خواندن و دانستن و به‌روزرسانی دانسته‌هایمان می‌گذرد.

دریانورد در پاسخ به این سؤال که «آیا در این دوره از نمایشگاه تألیفات خود شما هم حضور دارد؟،» گفت: بله، حدود ۱۰ کتابم که به همت انتشارات دریانورد و ناشران دیگر منتشر شده است، در بخش مجازی و حضوری نمایشگاه عرضه خواهند شد که از میان آن‌ها می‌توان به نمایشنامه «شعله‌های موج و بادبان‌های ماه» (نشر پلاک عشق به سفارش اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان بوشهر)، جلد هشتم «نامه گناوه؛ معرفی شعر و شاعران گناوه» و جلد هفتم «نامه گناوه؛ ادبیات نمایشی شهرستان گناوه»، «زندگی و شهادت شهید جهانشیر بردستانی»، «جلوه‌های نمایشی جنگ» (انتشارات سوره مهر) و… اشاره کرد. همچنین یک کتاب هم از جهانشیر یاراحمدی درباره زندگی و آثار من با عنوان «یک هشت‌دری و چند نیم‌دری» در نمایشگاه عرضه خواهد شد.

به گزارش ایبنا؛ غلامحسین دریانورد، نویسنده، نمایشنامه‌نویس، شاعر و ناشر جنوبی متولد سال ۱۳۴۲ در گناوه و دانش‌آموخته رشته ادبیات نمایشی در مقطع کارشناسی ارشد است. وی همچنین چهره برتر هنر انقلاب اسلامی استان بوشهر و برگزیده ادبیات نمایشی مقاومت است.

از آثار وی می‌توان به «شش خاطره و یک شکست»، «منزل هفتم»، «شعله‌های موج و بادبان ماه»، «نامه گناوه»، «اسب تک‌شاخ»، «بارون و بوی یاس»، «عشق بازیگر است»، «خانه پدری»، «بوم» و… اشاره کرد. وی در کنار پژوهش در حوزه ادبیات، جنگ، هنر، تاریخ و فرهنگ جنوب مدیریت انتشارات «دریانورد» را که از انتشارات فعال استان بوشهر است، برعهده دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط