دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۴
امام خمینی(ره) شخصیتی جامع و سرّ تاریخی است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در آئین رونمایی از کتاب «الف لام خمینی» بیان کرد: اسم کتاب بسیار جالب است. «الف لام خمینی» مانند حروف مقطعه قرآن اسرار بسیاری در آن نهفته است و نشان‌دهنده این است که امام خمینی (ره) شخصیتی جامع و سرّ تاریخی است که به آسانی همه ابعاد وجودی‌اش قابل شناخت نیست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر ناطق نوری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در آئین رونمایی از کتاب «الف لام خمینی» که عصر امروز دوشنبه (22 مردادماه) در پژوهشگاه فرهنگ و هنر و معماری برگزار شد، گفت: کتاب‌های زیادی درباره امام، نهضت و تاریخ انقلاب را خوانده‌ام و خودم هم در متن حوادث آن روزگار بوده‌ام و به‌عنوان طلبه کوچکی نقش مختصری نیز داشتم، از این‌رو خوب می‌توانم حوادث واقعی را با آنچه در کتاب‌ها بیان می‌شود، تطبیق دهم و درباره آن‌ها قضاوت کنم.
 
وی ادامه داد: واقعا معرفی و شناخت شخصیتی مثل امام بسیار سخت است. جامعیت ایشان جمع اضداد است. حضرت امیر‌المومنین (ع) در موقع قضاوت بسیار قاطع برخورد می‌کرد، در هنگامی که مورد قضاوت قرار می‌گرفت عادل بود، موقع جنگ همچون شیر غرش می‌کرد و در مواجهه با کودکان یتیم بسیار مهربانانه با آن‌ها بازی می‌کرد تا صدای خنده آن‌ها را بشنود. آن حضرت هنگامی که لازم بود با‌عاطفه برخورد می‌کرد، موقعی که لازم بود با شجاعت و در مواقع قضاوت با قاطعیت برخورد می‌کرد. امام نیز دارای چنین شخصیتی بود.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری بیان کرد: کتاب هدایت‌الله بهبودی را تا حد زیادی مطالعه کردم. در بین کتاب‌هایی که در این زمینه خوانده‌ام، این کتاب دارای قلمی زیبا و روان است که انسان را برای خواندن و ادامه‌دادن متن ترغیب می‌کند. او متن تاریخ را به‌صورت مستند و با ذکر منابع ارائه کرده و همچنین به ابعاد مختلف زندگی امام نیز اشاره کرده است. البته ایراداتی که در دیگر کتاب‌های تاریخ نیز وجود دارد در این اثر هم دیده می‌شود. نویسنده همچنین ابعاد وجودی، فقهی، عرفانی و اخلاقی امام را بسیار زیبا، خوب، مستند و پرجاذبه بیان کرده است.
 
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به عنوان کتاب نیز گفت: اسم کتاب بسیار جالب است. «الف لام خمینی» مانند حروف مقطعه قرآن اسرار بسیاری در آن نهفته است و نشان‌دهنده این است که امام خمینی (ره) شخصیتی جامع و سرّ تاریخی است که به آسانی همه ابعاد وجودی‌اش قابل شناخت نیست و شناخت تمامی این ابعاد، نیازمند گذر زمان است. انسان اگر جز برای خدا کار کند، اینطور بار نمی‌آید.
 
وی اظهار کرد: امام بسیار هوشمند و عقلانی رفتار می‌کرد. یکی از شعارهای مجاهدین خلق انحلال ارتش بود. امام پس از پیروزی انقلاب وقتی به کشور آمد، بسیار هوشمندانه از ارتش خواست که لباس‌هایشان را بپوشند و درجه‌هایشان را بزنند و به سرکار خود بازگردند. امام همچنین با مواردی مانند خرافات، موهومات، سحر و جادو سخت مخالف بود و در این زمینه بسیار روشنفکر عمل می‌کردند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری ادامه داد: اینکه در شرایط جنگ که مردم با کوپن ارزاق و مایحتاج خود را دریافت می‌کردند، بمباران صورت می‌گرفت، بسیاری از جوانان مردم شهید شدند، ولی با این حال به امام عشق می‌ورزیدند، یک نکته درس‌آموز و ارزشمند است ولی متاسفانه امروز به خاطر عملکرد ما اعتماد مردم کم شده است. امروز مشکل اصلی ما مشکلات داخلی است چراکه تا حدی توانسته‌ایم بر مشکلات خارجی خود فائق آئیم. امام با اتکا به خدا آنگونه عمل کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها