دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
رابطه رمزآلود ترکمن‌ها با اسب‌هایشان همیشه برایم عجیب بود

«محسن کابلی» که دیشب از کتاب مجموعه عکس خود از ترکمن‌ها با عنوان «آت اوغلان» رونمایی کرد، می‌گوید: با اینکه خیلی سخت است درک کنیم یک ترکمن در گوش اسبش چه چیزی زمزمه می‌کند، اما این یک حس واقعی و یک عشق پنهان بین ترکمن‌ها و اسب است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، آیین رونمایی از کتاب و گشایش نمایشگاه عکس «آت اوغلان» اثر «محسن کابلی» هنرمند عکاس گرگانی با حضور معاون هنری و رییس اداره هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و جمعی از هنرمندان عکاس و اهالی فرهنگ و هنر گلستانی چون داوود عامری، یحیی کریم آبادی، شهره شهرازی، حسین ضمیری و مسعود قربانی، شامگاه یکشنبه دهم اسفندماه در نگارخانه ایران در شهرستان گرگان و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شد.

محسن کابلی، در حاشیه مراسم، درباره کتاب خود به خبرنگار ایبنا گفت: «آت اوغلان» حاوی 80 عکس است که در 108 صفحه به صورت مصور و با توضیحات در قطع خشتی روانه بازار نشر شده است. در کتاب «آت اوغلان» تلاشی مستند و در عین حال خارج از قید و بند برای نشان دادن تصویری از مردم ترکمن و رابطه بی‌وصف آنها با اسب این حیوان اسطوره‌ای و نجیب داشته‌ام.

این عضو هیات موسس و نایب رییس انجمن عکاسان گلستان درباره نحوه شکل‌گیری این مجموعه عکس و کتاب،افزود: اولین بار در سال ۱۳۹۰ وقتی از یک اسب و صاحبش در بندر ترکمن عکس گرفتم، رابطه پنهان و رمز آلود آنها برایم عجیب بود. زیرا باور دارم فرآیند تولید عکس در تعریفی ساده به اشتراک گذاشتن تجربیات دیداری است. لمس نوازش گونه‌ای که ذهن مرا درگیر کرد تا انگیزه بازنمایی را در ذهنم بپرورانم و بازنمایی شادی، لبخند، غم، ناراحتی و عشق را که در قالب یک اثر تجسمی به هم پیوند بزنم و این ماجرا از یک طرف به علت درگیر کردن حس من سویه رُمانتیک دارد و از سویی دیگر به نوعی به واقع گرایی پهلو می‌زند.
 

 
وی که تا به امروز جوایز متعددی را در حوزه عکاسی در عرصه بین‌المللی کسب کرده است، ادامه داد: من در گرگان، شمال ایران جایی با فاصله کم و خیلی نزدیک به شهرستان‌های آق قلا، بندر ترکمن و گنبد چند شهر ترکمن‌نشین و عاشق اسب، زندگی می‌کنم. جایی که می‌توانستم جواب سوالاتم را در مورد این رابطه بگیرم. با اینکه خیلی سخت است درک کنیم یک ترکمن در گوش اسبش چه چیزی زمزمه می‌کند، اما این یک حس واقعی و یک عشق پنهان بین ترکمن و اسب است.

وی ضمن قدردانی از کلیه کسانی که در مسیر نشر کتاب، او را یاری کردند، گفت: ترکمن‌ها یکی از اقوام ساکن ایران هستند که اکثرا در استان‌های گلستان و خراسان پراکنده‌اند. آن‌ها از روزگاران کهن به دامداری مشغول بودند و طوایف ترکمن به سه طایفه اصلی به نام‌های گوکلان، یموت و تکه تقسیم شده‌اند. اسب برای ترکمن‌ها بسیار ارزشمند و محبوب بوده و یک ترکمن از همان آغاز زندگی با یکی از نخستین چیزهایی که انس می‌گیرد، اسب است. زندگی ترکمن‌ها با اسب پیوند خورده و به آنها عشق می‌ورزند و در نگهداری آنها دقت زیادی دارند.

وی ادامه داد: انس و الفت ترکمن‌ها نسبت به اسب از همان دوران کودکی در روح و جان فرزندانشان نفوذ کرده و والدین فرزندان خود را از سنین خیلی کم با اسب و سوارکاری آشنا می‌کنند و عشق ورزیدن و چابک‌سواری را می‌آموزنند و در چنین فضایی است که کودکان ترکمن رفته رفته به اسب و سوارکاری علاقه‌مند می‌شوند.

کابلی ادامه داد: تا آنجایی که عده‌ای از آن‌ها از سنین هشت تا دوازده سالگی به طور جدی به سوارکاری روی می‌آورند و به عنوان آت اوغلان (آت یعنی اسب) و (اوغلان یعنی پسر) که در کنار هم چابکسوار معنی پیدا می‌کند که من نام کتاب عکسم را همین عبارت گذاشته‌ام و در آن آمیختگی اسب با زندگی ترکمن‌ها را در 80 عکس به صورت سیاه و سفید به تصویر کشیده‌ام.

وی همچنین درباره زندگی چابک‌سواران گفت: چابک‌سواران نوجوان با این کار خود نقش مهمی در اقتصاد خانواده ایفا می‌کنند. آن‌ها علاوه بر دریافت حقوق از مربیان و یا صاحبان اسب‌ها قسمتی جوایز مسابقات را نیز دریافت می‌کنند. هر ساله کورس‌های بهاره، پاییزه، تابستانه در شهر‌های آق قلا، بندر ترکمن و گنبد برگزار می‌شود که مردم زیادی برای شرط بندی روی اسب‌های مورد نظرشان به دیدن این مسابقات می‌آیند و اقتصاد بسیاری از مردم ترکمن با خرید و فروش و مسابقات و موارد مربوط به اسب تامین می‌شود که همانطور که گفتم این کتاب عکس‌هایی درباره همین رویداد‌ها است.
 

 
محسن کابلی در ادامه ضمن اشاره به تاریخچه چاپ کتاب‌های عکس در ایران و جهان و وضعیت نشر این قبیل کتاب‌ها، در مورد این نکته که از نظر برخی از صاحبنظران، چاپ کتاب عکس در ایران کم است، چون این کتاب‌ها برای چاپ، تخصص و امکانات خاصی می‌خواهند و به خاطر گران بودن کمتر فروش می‌روند، گفت: من هم موافقم که کتاب عکس خیلی کم داریم و هزینه چاپ و قیمت کاغذ خیلی بالا است و یک هنرمند به تنهایی و بدون حمایت نمی‌تواند این کار را بکند. از طرفی در این قبیل کتب اسپانسر خیلی کم است.

وی افزود: در مجموع برای چاپ و نشر این قبیل کتاب‌ها بجز حامیان بخش خصوصی معمولا باید ارگان‌ها و سازمان‌های مربوط به ژانر کتاب و فضای عکس‌ها از یک پروژه حمایت کنند که در حال حاضر و با توجه به شرایط کنونی مملکت عملا مقدور نیست و رد شده است و در این شرایط پشتیبانی ارگان‌ها و سازمان‌ها نهایت منتهی به خرید چند جلد کتاب از آن هنرمند می‌شود.

یادآوری می‌شود، نمایشگاه عکس «آت اوغلان» از تاریخ 10 تا 14 اسفندماه از ساعت 17 تا 20 در محل نگارخانه ایران دایر است و فروش کتاب عکس در این ایام با تخفیف ویژه خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها