چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
توجه به شعر نوجوان راهگشای مربیان کانون پرورش فکری است

مهدی مرادی شاعر خوزستانی معتقد است: با وجود اینکه طیف وسیعی از مخاطبان کانون پرورش فکری را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند، پرداختن به ادبیات مختص این گروه‌های سنی و توجه به شعر نوجوان راهگشای مربیان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، به مناسبت هفته پژوهش به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان، نشستی مجازی با عنوان «بررسی شعر کودک و نوجوان» با سخنرانی مهدی مرادی شاعر حوزه کودک و نوجوان و با مشارکت کارشناسان و مربیان مراکز، عصر روز سه‌شنبه 23 آذرماه به میزبانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهواز برگزار شد.

مرادی بیان کرد: اگرچه ظرفیت‌های شعر نوجوان بسیار گسترده هستند و نمی‌توانیم ادعا کنیم که همه آنها را یافته‌ایم، زیرا در حال تجربه و کشف هستیم، اما مربیان کانون باید بکوشند که در حد امکان از ظرفیت شعر نوجوان در جهت برآورده کردن سلایق و علایق مخاطبان خویش بهره ببرند.

وی با بیان اینکه شعر نوجوان مخاطب خاص دارد و یک شاعر پیش از اقدام به سرودن برای این گروه سنی، باید میزان علاقمندی مخاطبان خود را بسنجد، تصریح کرد: شعر نوجوان لبریز از عناصر شاعرانه است و به عنوان مثال حس‌آمیزی یک ویژگی است که به وفور در شعر این گروه سنی، یافت می‌شود.

این شاعر حوزه کودک و نوجوان از افرادی چون بیوک ملکی، شاهین رهنما و محمود کیانوش به عنوان افراد شاخص در زمینه شعر نوجوان نام برد و گفت: شاعرانی که در آثار خویش با فضایی دور از شعارزدگی به مفاهیمی چون مسائل اجتماعی، ازلی، مرگ، عشق و هر آنچه مجالش در شعر کودک، اندک است، پرداخته و از آزادی عمل در شعر نوجوان نهایت بهره را ببرند، در سرودن برای این قشر می‌توانند موفق‌تر عمل کنند.

برگزیده اولین دوره جایزه کتاب سال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همواره پشتیبان، مولد و حامی ادبیات کودک و نوجوان است و از دیرباز در زمینه استعدادیابی و شناسایی شاعران و نویسندگان نوجوان پیشگام و مؤثر عمل کرده است.

وی گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از نهادهایی است که مستقیماً با کودکان و نوجوانان ارتباط دارد و می‌تواند با افزایش آگاهی و نقش پُررنگ خویش در پیشبرد تحولات این حوزه مؤثر واقع شود.

مرادی در پایان ضمن ابراز امیدواری تاکید کرد: امید این می‌رود که در آینده از ظرفیت مربیان و کارشناس ادبی توانا در مراکز کانون خوزستان در سطح کشوری بهره‌برداری بیشتری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها