جمعه ۲۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۷
کتاب‌ها از تقریب مذاهب اسلامی می‌گویند

وحدت، در منابع اصیل دینی (کتاب و سنت) و در اندیشه و عمل رهبران دینی و سیاسی جهان اسلام طی قرن‏‌ها همواره مطرح و دنبال شده و از همین رو در بسیاری از کتاب متفکران شیعه و سنی تجلی یافته است.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) وحدت از اصول اساسی در زندگی مسالمت ‏آمیز است، که اسلام بر آن تأکید فراوان کرده است. در فضای وحدت و همدلی می‌‏توان به پیشرفت‏‌های معنوی و مادی نائل آمد و از هدر رفتن استعدادها و فرصت‌‏ها جلوگیری کرد. وحدت، در منابع اصیل دینی (کتاب و سنت) و در اندیشه و عمل رهبران دینی و سیاسی جهان اسلام طی قرن‏‌ها همواره مطرح و دنبال شده و از همین رو در بسیاری از کتاب متفکران شیعه و سنی تجلی یافته است. به بهانه هفته وحدت و میلاد پیامبر رحمت و مهربانی نگاهی به جدیدترین آثار منتشر شده درباره تقریب مذاهب اسلامی داشته‌ایم.

تقریب مذاهب و وحدت اسلامی: جمع نظریات سیدقطب و محمدجواد مغنیه، دیدگاه قرآن و روایات معصومین
نويسنده: لیلا مددی و مرتضی رفیعی‌وردنجانی مرتضی/ ناشر: چکامه مهر
 
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «دستور اسلام رعایت حقوق، خوش رفتاری و هم زیستی مسالمت آمیز با همه انسان‌ها مخصوصا پیروان سایر ادیان و مذهب است. چه آنانکه در جامعه اسلامی و تحت عنوان حکومت اسلامی زندگی می‌کنند و چه کسانی که در جوامع غیر مسلمان زندگی می‌کنند، پیشوایان اسلام پیوسته مسلمانان را  به رعایت انصاف، ادای حقوق و پرهیز از آزار و اذیت پیروان مذاهب دیگر توصیه می‌نمودند.»

وحدت بین مذاهب اسلامی؛ ظرفیت‌ها و ظرافت‌ها
نويسنده: مسعود شکوهی/ ناشر: حله

در این کتاب مولف کوشیده تا وحدت مذاهب اسلامی را در عناوینی چون دستاویزهای وحدت، دلایل و عوامل اختلاف و ثمرات تعامل در تعالی و پیشرفت اسلامی بررسی کند. در مقدمه این کتاب نیز شکوهی به مفهوم وحدت در مذاهب اسلامی و پیشینیه آن در تاریخ مسلمانان پرداخته است.

 تقریب‌گرایی در آثار شیخ صدوق(ره)
نويسنده: مریم دل‌افکار/ ناشر: اندیشه کویر

در فصل نخست این کتاب مفهوم شناسی از تقریب گرایی ارائه شده است. در فصل دوم با عنوان شیخ صدوق در مسیر تقریب به بررسی جایگاه شیخ صدوق در این موضوع پرداخته می‌شود. مولف در فصل سوم کتاب نیز عناصر و مولفه‌های تقریب در آثار شیخ صدوق بررسی شده است. 

تقریب مذاهب اسلامی
نويسنده: احمد شفیعی‌نیا/ ناشر: مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی(ص)
در مقدمه این کتاب امام خمینی(ره) به عنوان طلایه دار وحدت معرفی شده است. معناشناسی واژه تقریب، پیشینه و ضرورت تقریب در میان مسلمانان، مبانی کلامی و فقهی تقریب مذاهب اسلامی، نگرش دینی و غیر دینی به تقریب مذاهب اسلامی، ضرورت وحدت اسلامی از نگاه عقل، ضرورت وحدت اسلامی از نگاه قرآن، ضرورت وحدت اسلامی از نگاه روایات، علل اخلاقی اختلاف میان مسلمانان، علل رفتاری اختلاف میان مسلمانان، علل طبیعی اختلاف میان مسلمانان، آداب گفت‌وگو، آثار وحدت و تفرقه و ... از جمله موضوعاتی است که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است.

وحدت اسلامی در نگاه اهل‌بیت علیهم‌السلام
حسین الراضی؛ انتشارات انقلاب اسلامی
حسین الراضی در مسیر پرداختن به مسائل فوق کتابی را نگاشته است. «وحدت اسلامی در نگاه اهل‌بیت علیهم‌السلام» عنوان کتابی است که به همت ام‌البنین قزلسفلو ترجمه و در 196 صفحه به همت انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده است. خوانندگان برای یافتن مسیر پیشین می‌توانند به این کتاب مراجعه کنند. کتاب دارای 9 فصل است و تلاش دارد محورهای اصلی وحدت اسلامی را معرفی کند. در این کتاب خوانندگان با مباحثی نظیر عوامل و اسباب اختلافات در میان مسلمانان، انحطاط و عقب‌افتادگی امت اسلامی، نقش و پافشاری پیامبر اکرم و اهل‌بیت(ع) بر اتحاد امت اسلامی، نقش امام حسن و امام حسین(ع) در دست‌یابی به اتحاد اسلامی، نقش و جایگاه علمای مسلمان مانند شیخ بهایی و... در اتحاد اسلامی، چگونگی مواجهه با دیگرانی که از ما متفاوت هستند بر اساس آموزه‌های اهل‌بیت عصمت و طهارت و... آشنا خواهند شد.
سال‌هاست دشمنان اسلام شبانه‌روز تلاش می‌کنند تا با ایجاد تفرقه در بین مسلمانان فرصت سلطه بر آن‌ها را برای خود ایجاد کنند. تسلط آن‌ها بر مسلمانان منجر به چپاول دارایی‌ها و جلوگیری هرچه بیشتر از پیشرفت اسلام در جهان شده است. با توجه به این وضعیت، آیا فرصت آن نرسیده است تا مسلمانان، اعم از شیعه و، سنی دست دوستی به یکدیگر دهند تا با اتحاد و مقاومت خود که مانند دژی محکم و استوار است در مقابل توطئه‌های دشمنان اسلام ایستادگی کنند. بنابراین، شایسته است که امت مسلمان ندای وحدت سر دهند. اما پرسش اصلی اینجاست که بر اساس چه مبانی باید ندای وحدت سر داد. به نظر می‌رسد تنها راه ممکن در رسیدن به وحدت، رجوع به قرآن و سنت است تا مبانی وحدت استخراج شود. این رجوع از راه‌های مختلف ممکن است، بهترین مسیر برای دریافت مبانی از قرآن و سنت اهل‌بیت عصمت و طهارت هستند.
 
اهل‌بیت علیهم‌السلام محور وحدت
احمد حسین یعقوب؛ انتشارات بوستان کتاب
«اهل‌بیت(ع)؛ محور وحدت» عنوان کتابی به قلم احمد حسین یعقوب است که عباس جلالی آن را ترجمه و انتشارات بوستان کتاب قم منتشر کرده است. این کتاب 604 صفحه‌ای در سه بخش سامان یافته است. نویسنده با تذکر این نکته که مصلحت مسلمانان بر اساس آموزه‌های اسلام دست‌یابی به وحدت است، خاطرنشان می‌کند که تمام مسلمانان عالم باید برای دست‌یابی به این مهم تلاش کنند. او دست‌یابی به وحدت را با محوریت اهل‌بیت (ع) ممکن می‌داند و کتاب خود را بر این اساس پیش می‌برد. مؤلف در فصل اول با عنوان «ارکان شرعی وحدت امت اسلامی»، ماهیت وحدت اسلامی را با بیان ارکان آن توضیح می‌دهد و همچنین، به ارائه بحثی تاریخی به نقش قرآن و رسول اکرم (ص) در مسیر دستیابی به وحدت اشاره می‌کند.

«اختلاف پس از وحدت و ائتلاف» عنوان بخش دوم است. در این بخش ماهیت اختلاف و مسیرهایی که منجر به این اختلافات می‌شود، توضیح داده ‌شده است. همچنین در انتهای این بخش، جایگاه قوانین بشری در میان مسلمانان ارزیابی‌ شده است. بخش سوم با عنوان «درهم‌ریختن نظام سیاسی بعد از وفات نبی اکرم (ص)»، پس از ارائه مباحثی تاریخی از صدر اسلام به بعد به ریشه‌های تاریخی اختلافات مسلمان اشاره دارد. نویسنده در این بخش نظام حقوقی الهی زمان پیامبر اکرم(ص) را برای خوانندگان شرح می‌دهد و با ذکر حوادثی تاریخی، به نشانه‌های فاصله‌گیری از این نظام سیاسی توسط برخی افراد پس از نبی اکرم (ص) اشاره می‌کند تا از این طریق، ریشه‌های جدایی مسلمانان را نشان دهد.
 
وحدت اسلامی از دیدگاه قرآن و عترت
سیدمحمدباقر حکیم؛ انتشارات بوستان کتاب قم
قرآن در کنار عترت، اصلی‌ترین منبع معرفتی و مخزن ارزشی مسلمانان را تشکیل می‌دهد. مسلمانان برای تنظیم روابط اجتماعی خود، به مبانی اتخاذشده از قرآن و سنت اتکا می‌کنند؛ بنابراین، بهترین مسیر برای شناخت مسائل امروز مرتبط به روابط اجتماعی مسلمانان، رجوع به قرآن و عترت در میان آن‌هاست. آیت‌الله سیدمحمدباقر حکیم، یکی از مشهورترین عالمان دینی عراق، این مسیر را سپری کرده است. ایشان با دردمندی و آگاهی نسبت به مسائل روز مسلمانان در کتاب خود، «وحدت اسلامی از دیدگاه قرآن و عترت»، مبانی وحدت در میان مسلمانان را ارزیابی کرده است. این کتاب توسط عبدالهادی فقهی زاده ترجمه و به همت انتشارات بوستان کتاب قم منتشر شده است.
سیدمحمدباقر حکیم در کتاب خود با توجه به مسائل روز ارجاعات فراوانی را به قرآن و سنت داده است تا از این طریق، مسیر را برای رسیدن به وحدت روشن سازد. کتاب دارای یک مقدمه و دو بخش است. بخش اول با عنوان «وحدت اسلامی از دیدگاه قرآن» با توضیح وحدت اسلامی از منظر فرهنگ و تمدن تلاش کرده است انگیزه‌ها، زمینه‌ها، ابزار و فرآیند دستیابی به وحدت اسلامی را شرح دهد. عنوان دومین بخش این کتاب 200 صفحه‌ای «وحدت اسلامی از دیدگاه عترت» است؛ نگارنده در این بخش شیوه‌های دست‌یابی به وحدت اسلامی از منظر اهل بیت(ع) را مورد بحث گذاشته است؛ او در این بخش مباحثی نظیر تقریب بین مذاهب، اساسی‌ترین هدف تقریب، شناختن علل و اسباب اختلافات را نیز طرح کرده است.
 
غدیر، محور وحدت اسلامی
علی‌اصغر رضوانی؛ مسجد مقدس جمکران
نگارنده در سطر سطر این کتاب تلاش کرده است تا ابعاد وحدت‌بخش واقعه غدیر را برای خوانندگان شرح دهد. او با ذکر دیدگاه‌های عالمان اهل سنت مانند غزالی، ابن جوزی، فرغانی، شافعی و... در مورد واقعه غدیر می‌خواهد پیام غدیر که همان وحدت است را تبیین کند. خوانندگان در این کتاب با نقش و جایگاه امام معصوم در جامعه برای درک و دریافت صحیح تعالیم قرآن و سنت آشنا می‌شوند و خواهند یافت که حضور اهل‌بیت (ع) در سایه وحدت در جامعه ممکن خواهد بود.
 
بیداری و وحدت امت اسلامی
علیرضا اعرافی؛ اشراق و عرفان
استعمار و استثمار جوامع مسلمان به دست چپاولگران غربی در سالیان اخیر، این حساسیت را در میان جوامع مسلمان ایجاد کرده است تا با تلاش از سلطه غرب خارج شوند. تصمیم‌گیری در مورد سرنوشت خود تنها زمانی ممکن است که دست چپاولگران قطع گردد، قطع‌کردن دست این چپاولگران نیز تنها زمانی ممکن است که مسلمانان از قرآن و سنت پیروی کنند. این مسیر در این سال‌های اخیر آغاز شده و گفتمان بیداری اسلامی عرصه‌ای است که به مبارزه علیه چپاولگران می‌پردازد. مسلمانان هر روز بیش‌ازپیش به گفتمان بیداری اسلامی توجه دارند. این توجه در این سالیان منجر به وحدت و برادری بیشتر در میان آن‌ها شده است تا از این طریق، حضور گسترده جریان‌های غیردینی در میان خود مانند مارکسیسم، لیبرالیسم، سکولاریسم و... را کم‌رنگ کنند. با این مقدمه متوجه خواهیم شد بیداری اسلامی گفتمانی است که باید به آن توجه جدی صورت بگیرد.
آیت‌الله علیرضا اعرافی با آگاهی کامل از مسائل و چالش‌های امت اسلامی در روزگار کنونی از سویی و از سمت دیگر توجه به گفتمان بیداری اسلامی به‌عنوان مسیری برای رهایی که حاصل وحدت مسلمانان است، کتابی را به نگارش درآورده‌اند. «بیداری و وحدت امت اسلامی» عنوان کتابی 352 صفحه‌ای است که به همت موسسه اشراق و عرفان به چاپ رسیده است. نگارنده در این کتاب با هدف تقویت و تحکیم گفتمان بیداری اسلامی مباحثی را طرح می‌کنند که منجر به پرهیز از اختلافات می‌شود. همچنین، خوانندگان با خواندن این کتاب با عوامل احیای تمدن اسلامی آشنا خواهند شد.
 
درآمدی بر مبانی وحدت اسلامی: چالش‌ها و فرصت‌ها
محمدحسین مختاری؛ دانشگاه مذاهب اسلامی
«درآمدی بر مبانی وحدت اسلامی: چالش‌ها و فرصت‌ها» عنوان کتابی به قلم محمدحسین مختاری است که ابعاد مختلف وحدت اسلامی را ارزیابی کرده است. این کتاب در 362 صفحه به همت دانشگاه مذاهب اسلامی به چاپ رسیده است. نگارنده در این کتاب به واکاوی مبانی دینی وحدت اسلامی پرداخته و فرصت‌ها و چالش‌های این عرصه را برای مخاطبان خود بیان داشته است. او برای این مهم کتاب خود را در هفت فصل سامان‌ داده است. در فصل اول، خوانندگان با کلیات مفهوم وحدت اسلامی آشنا خواهند شد. در فصل دوم، به جایگاه قرآن به‌عنوان منادی وحدت پرداخته ‌شده و شاخص‌ها و مبانی وحدت اسلامی از منظر قرآن کریم معرفی ‌شده است. وحدت در سیره اهل‌بیت (ع) موضوع فصل بعدی است که به تلاش‌های ائمه اطهار برای دست‌یابی به وحدت توجه دارد. فصل چهارم نیز به جایگاه علمای اسلام برای دست‌یابی به وحدت با ذکر نمونه‌های تاریخی می‌پردازد. خوانندگان در فصل پنجم با مدار اصلی وحدت یعنی عقلانیت آشنا خواهند شد. در فصل ششم به موانع و چالش‌های دست‌یابی به وحدت اسلامی اشاره شده و فصل هفتم عهده‌دار شرح راه‌کارهای ایجاد و گسترش وحدت اسلامی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها