یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶
مرحوم بهجتی همراه انقلاب و شاعری مرد‌م‌دار بود

یزد - مرحوم محمدحسین بهجتی شاعر و روحانی است که با مردم‌داری خود توانست بسیاری از هنرمندان و شاعران را جذب انقلاب کند.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایینا):محمدحسین بهجتی اردکانی با تخلص شفق به عنوان نخستین شاعر انقلاب و امام جمعه اردکان بود که در سال ۱۳۱۳ در اردکان دیده به جهان گشود و در روز ۲۹ مرداد ۱۳۸۶ دیده از جهان فرو بست.

وی از هفت سالگی به مکتب رفت و در ۱۲ سالگی وارد مدرسه علوم دینی شد. وی پنج سال در اردکان و یزد درست خواند، سپس در سال ۱۳۳۱ در قم تحصیلات حوزوی خود را در مدرسه خان (بروجردی) دنبال کرد.

بهجتی از شاگردان سید روح الله خاتمی نیز بوده و پس از تصدی مسئولیت نمایندگی ولی فقیه و امامت جمعه یزد توسط آیت الله خاتمی به امامت جمعه اردکان منصوب شد.

وی را اولین شاعر شعر انقلاب اسلامی دانسته‌اند. او شعر را از نوجوانی آغاز کرده بود و در سوگ علما از جمله آیت الله العظمی بروجردی مرثیه سروده بود که بر سر زبان‌ها بود.

در این گفت و گو به سراغ یکی از دوستان بهجتی شفق رفتیم که در سال‌های حیات این شاعر انقلاب با وی نشست و برخواست داشته و از مشورت‌های او استفاده کرده است.

محمود ملک ثابت یکی از دوستان بهجتی شفق است که از سال ۱۳۷۴ که به منظور تأسیس حوزه هنری یزد به این استان عزیمت و با وی مشورت کرد و در بسیاری از برنامه‌ها با یکدیگر بودند.

حضور در برنامه‌های فرهنگی و ادبی، انجمن‌های ادبی و شعر و همچنین حضور در محضر انقلاب و شعرخوانی در کنار بهجتی شفق به عنوان خاطراتی است که ملک ثابت از همنشینی با بهجتی شفق داشته است.

ملک ثابت در کتاب‌های خود بار‌ها از بهجتی شفق به عنوان دوست و راهنما یاد کرده است و این خاطرات را از آغاز تأسیس حوزه هنری یزد دنبال می‌کند.

وی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی بهجتی شفق گفت: زمانی که به یزد آمدم با چند نفر از صاحب‌نظران و مسئولان استان در خصوص تأسیس حوزه هنری مشورت گرفتم که یکی از این افراد این شاعر و روحانی خوش برخورد بود.

این نویسنده و شاعر یزدی گفت: پیش از این ما یکدیگر را با شعر‌های خود می‌شناختیم اما با این دیداری که داشتیم بیش از پیش با یکدیگر آشنا شدیم و رفت و آمد‌های ما بیشتر شد.

ملک ثابت بیان کرد: من که مسئولیت حوزه هنری یزد را بر عهده گرفتم، در سال بعد از تأسیس حوزه هنری در مراسمی در تهران متوجه شدم که اصفهان مراسمی را با حضور بهجتی برگزار می‌کند که از وی تقدیر می‌کند و همان لحظه به استاندار وقت زنگ زدم و درخواست برگزاری این مراسم در یزد کردم که با موفقت‌ایشان همراه شد.

این شاعر پیشکسوت یزدی بیان کرد: خوشحالم که در زمانی که‌ایشان در قید حیات بود برایش مراسم بزرگداشتی برگزار کردیم ولی متأسفانه امروز وقتی یک هنرمند و ادیب از دنیا می‌رود برای او بزرگداشت برگزار می‌کنند.

ملک ثابت بیان کرد: استاد بهجتی شفق فردی بسیار عارف، دوست داشتنی، مردم دوست بود که به شهدا و همچنین به ویژه هنرمندان توجه خاصی داشتند.

وی گفت: اگرچه بهجتی شفق یک روحانی بود اما ما وی را به عنوان یک امام جماعتی می‌شناختیم که بسیار مردم دار بود و پیگیر احوال مردم بود.

این نویسنده یزدی گفت: مرحوم بهجتی همراه انقلاب بود و با اشعار و مکتوبات خود نیز بر این امر تأکید داشت و از هنرمندان درخواست می‌کرد که شعر ارزشی بگویند و هنرمندان و شعرا نیز انقلاب را حمایت کنند.

ملک ثابت با اشاره به تواضع وی گفت: در یکی از کتاب‌هایی که چاپ شده بود اشعار مرحوم بهجتی نیز به اشتباه چاپ شده بود که وقتی وی این قضیه را فهمید اصلاً ناراحت نشد و گفت مشکلی ندارد.

وی گفت: به نظر من بیشترین شعرای اردکان و میبد مرهون تلاش‌های مرحوم بهجتی شفق و همچنین آقای اخلاقی است که باید این افراد را پاسداشت. من ۱۴ سال مسئولیت حوزه هنری را داشتم که مرحوم بهجتی بیش از ۱۰ سال از اردکان برای برنامه‌های انجمن ادبی شعر به یزد می‌آمد و هیچ پولی هم از دریافت نمی‌کرد.

وی در پایان گفت: مرحوم بهجتی دید وسیعی داشت و از هیچ چیزی غافل نبود و این ویژگی‌های بارز وی باعث شد که مقام معظم رهبری نیز در دیدارشان با وی‌ایشان را بغل کردند و مرحوم بهجتی را مورد استقبال قرار دادند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط