سه‌شنبه ۶ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۰
دنيای پروين وسيع‌تر از زنانه‌گویی صرف است

گیتی رجب‌زاده، نامزد دریافت جایزه پروین در بخش داستان، گفت: پروين فراتر از زنانه‌گويي قلم مي‌زد و دغدغه‌هایی جدي‌ و عميق داشت؛ دغدغه‌هایی که امیدوارم دغدغه مسوولان برگزاری جایزه پروین نیز باشد. به اعتقاد وي، پروين اعتصامي از شاعراني است كه بسياري از حرف‌ها و دغدغه‌هايش را در قالب نماد بيان كرد و نگاه و شخصيتي متفاوت با زنان هم‌عصر خودش داشته است._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، رجب‌زاده كه با رمان «بوي خيس كاج» نامزد دريافت جايزه پروين اعتصامي است، درباره مجموعه داستانش اين گونه توضيح داد: در اين مجموعه، داستان‌هایی وهمناك، اجتماعي و نمادين گنجانده شده. همچنين سه داستان درباره حواشي جنگ تحميلي كه يكي از آنها با نام «تفنگ»، برگزيده جايزه ادبي مهرگان شد، از جمله داستان‌های این مجموعه هستند.

اين نويسنده درباره سه داستان جنگي منتشر شده‌اش در كتاب «بوی خيس كاج» توضيح داد: من فكر مي‌كنم كه جنگ به اندازه كافي به همه آدم‌های روزگار ما لطمه زده است. شايد يك نگاه سطحي تنها خرابي ساختمان‌ها و اين‌گونه ويراني‌ها را ببيند؛ ولي آدم‌هاي بازمانده و آنهايي كه در تماس با انسان‌هاي آسيب‌ديده از جنگ هستند، تاثيرات عميق‌تر و پررنگ‌تر واقعه‌اي به نام جنگ هستند.
 
نویسنده «لكه‌ها» افزود: لطمات جبران‌ناپذيري به آدم‌ها در جنگ وارد مي‌شود. كساني كه قطع عضو مي‌شوند و مشكلات ديگري پيدا مي‌كنند و... موضوعات مورد اشاره در اين داستان‌ها‌ست.

رجب زاده همچنين با اشاره به رويكرد جايزه پروين در قیاس با شخصيت اين شاعر خاطرنشان كرد: پروين از شاعراني است كه بسياري از حرف‌ها و دغدغه‌هايش را در قالب نماد بيان كرد و نگاه و شخصيتي متفاوت با زنان هم‌عصر خودش داشته است. او با وجود آنكه همواره در هنر مورد حمايت خانواده‌اش بوده، زندگي متفاوتي داشت.

نامزد دريافت جايزه پروين اعتصامي گفت: پروين فراتر از زنانه‌گويي قلم مي‌زد و دغدغه‌هایی جدی‌ و عميق داشت؛ دغدغه‌هایی که امیدوارم دغدغه مسوولان برگزاری جایزه پروین نیز باشد.

«بوي خيس كاج» عنوان مجموعه‌اي از داستان‌هاي كوتاه گيتي رجب‌زاده است كه در سال ۸۵ توسط انتشارات نيلوفر چاپ و منتشر شده است. كتاب حاضر شامل چهارده داستان كوتاه با موضوعاتی اغلب اجتماعي است.

مراسم سومين دوره جايزه ادبي پروين اعتصامي، مصادف با روز تولد اين شاعر، سه‌شنبه ۱۳ اسفند از ساعت ۱۰ صبح در تالار وحدت برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط